Francja była europejską ojczyzną wielu odkryć i wynalazków. Jednym z ciekawszych odkrywców w czasach gwałtownego postępu technologicznego, owej rewolucji technicznej, był Gustave Trouvé. Zbudował on m.in. pierwszy na świecie pojazd elektryczny, ale nie tylko.
Wiele osób wie, że wynalazcą samochodu był francuski inżynier Nicolas-Joseph Cugnot. Mało kto jednak pamięta, że we Francji powstał również pojazd elektryczny.
Gustave Trouvé urodził się w rodzinie mieszczańskiej a jego ojciec, Jacques Trouvé, był handlarzem bydła. W 1850 roku rozpoczął naukę w kolegium w Chinon. Nauczył się zawodu ślusarza, po czym w latach 1854-18552 wstąpił do École des Arts et Métiers w Angers. Przerwał studia z powodu złego stanu zdrowia. Przeniósł się do Paryża, gdzie rozpoczął pracę u zegarmistrza. Szybko odkrył w sobie talent do pracy z miniaturowymi urządzeniami, co miało wpływ na jego późniejszą karierę.
W 1865 Trouvé założy łwarsztat w centrum Paryża, gdzie budował i opatentował szereg różnorodnych urządzeń w dziedzinie elektryczności, wynalazków, które były regularnie opisywane przez ówczesne czasopisma popularnonaukowe, takie jak La Nature. Do zasilania swoich miniaturowych automatów elektrycznych sam zbudował kieszonkową baterię węglowo-cynkową, która szybko stała się bardzo popularna.
Trouvé uczestniczył w doskonaleniu systemów komunikacji, wprowadzając kilka godnych uwagi innowacji. W 1872 roku opracował przenośny wojskowy telegraf elektryczny z linią samozwijającą się do szybkiej komunikacji na odległość do jednego kilometra, do natychmiastowego przekazywania rozkazów i meldunków w obu kierunkach4. W 1874 roku opracował urządzenie do lokalizowania i wydobywania z ciał rannych metalowych przedmiotów, takich jak kule, prototyp dzisiejszego wykrywacza metali6. W 1878 r. poprawił głośność systemu telefonicznego Alexandra Grahama Bella poprzez zastosowanie podwójnej membrany i wynalazł przenośny mikrofon o dużej czułości. W tym samym roku, wykorzystując baterię opracowaną przez Gastona Planté oraz małą lampę żarową, stworzył poliskop, pierwszy prototyp dzisiejszych endoskopów. Trouvé stawał się coraz bardziej znany.
W 1880 roku Gustave Trouvé poprawił wydajność małego silnika elektrycznego opracowanego przez Siemensa. Zasilił go akumulatorem i zamontował na trójkołowcu, tworząc w ten sposób pierwszy na świecie pojazd elektryczny. Pomimo udanych prób przeprowadzonych 19 kwietnia 1881 roku na Rue de Valois w centrum Paryża, Gustave Trouvé nie zdołał go opatentować. Rozwijał napęd dalej, montując go na łodzi, co zaowocowało wynalezieniem przez niego silnika zaburtowego. 26 maja 1881 roku prototyp o długości 5 m zbudowany przez Trouvégo i nazwany „Le Téléphone” osiągnął prędkość 1 m/s (3,6 km/h) w górę rzeki i 2,5 m/s (9 km/h) w dół rzeki.
Zminiaturyzował również swój silnik elektryczny, aby zasilić model sterowca, wiertło dentystyczne, maszynę do szycia i brzytwę. Gustave Trouvé stworzył również „Photophore”, czyli zasilany bateriami reflektor, który opracował dla klienta, dr Paula Helota, specjalisty od uszu, nosa i gardła w Rouen. Przenośny system oświetlenia tego urządzenia uwalnia ręce. Gustave Trouvé zmodyfikował następnie reflektor do użytku przez górników, ratowników a później także przez speleologów.
Przyczynił się do powstania nowych kierunków w teatrze i rozrywce – zabarwił żarówki na różne kolory, dzięki czemu powstała teatralna biżuteria, używana z wielkim skutkiem przez zespoły baletowe w Paryżu i całej Europie.
W 1884 roku Gustave Trouvé zmodyfikował łódź elektryczną, wyposażając ją zarówno w elektryczny sygnał dźwiękowy jak i lampę dziobową. Był to pierwszy przypadek jednoczesnego zamontowania i zastosowania takich elektrycznych akcesoriów w środku transportu. Następnie opracował przenośną elektryczną lampę bezpieczeństwa. W 1887 roku Trouvé opracował elektryczny projektor slajdów do użytku przez podróżujących nauczycieli. Oblatał też elektryczny model helikoptera z napędem.
Zmarł w wyniku zakażenia sepsą a przez wiele lat jego prace były zapomniane. Pamięć o nim przywrócono całkiem niedawno.