Wiadomości

Vauxhall Corsa i Mokka najlepiej sprzedającymi się samochodami elektrycznymi w swoich segmentach w 2023 roku w UK

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-06-07
Wiadomości

Setny wyścig DS Automobiles w Jakarcie. Wypadek na torze i uszkodzony bolid

autor Małgorzata Kozikowska
2023-06-04
Wiadomości

F1: Pierre czwarty, Esteban siódmy w zaciętych kwalifikacjach do Grand Prix Hiszpanii

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-06-03
Wiadomości

Zmiana na stanowisku dyrektora Fabryki Dużych Samochodów Dostawczych Stellantis Gliwice

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-06-03
Wiadomości

Tysiąc kilometrów z Renault Arkana po Polsce. Czerwiec, czas podróży

autor Tomasz Nowicki
2023-06-04
Ram Rampage
Stellantis

Stellantis ujawnił oficjalną nazwę nowego pick-upa dla Brazylii: Ram Rampage

autor Małgorzata Kozikowska
2023-06-05
Wiadomości

Maj 2023 – Vauxhall nadal jest wiodącą marką elektrycznych samochodów dostawczych w Wielkiej Brytanii

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-06-07
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Pierwszy pojazd elektryczny powstał we Francji. Zbudował go Gustave Trouvé

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2023-05-06
w Historia
Czas czytania 4 minut
52 2
A A
0

Francja była europejską ojczyzną wielu odkryć i wynalazków. Jednym z ciekawszych odkrywców w czasach gwałtownego postępu technologicznego, owej rewolucji technicznej, był Gustave Trouvé. Zbudował on m.in. pierwszy na świecie pojazd elektryczny, ale nie tylko.

Wiele osób wie, że wynalazcą samochodu był francuski inżynier Nicolas-Joseph Cugnot. Mało kto jednak pamięta, że we Francji powstał również pojazd elektryczny.

Gustave Trouvé urodził się w rodzinie mieszczańskiej a jego ojciec, Jacques Trouvé, był handlarzem bydła. W 1850 roku rozpoczął naukę w kolegium w Chinon. Nauczył się zawodu ślusarza, po czym w latach 1854-18552 wstąpił do École des Arts et Métiers w Angers. Przerwał studia z powodu złego stanu zdrowia. Przeniósł się do Paryża, gdzie rozpoczął pracę u zegarmistrza. Szybko odkrył w sobie talent do pracy z miniaturowymi urządzeniami, co miało wpływ na jego późniejszą karierę.

W 1865 Trouvé założy łwarsztat w centrum Paryża, gdzie budował i opatentował szereg różnorodnych urządzeń w dziedzinie elektryczności, wynalazków, które były regularnie opisywane przez ówczesne czasopisma popularnonaukowe, takie jak La Nature. Do zasilania swoich miniaturowych automatów elektrycznych sam zbudował kieszonkową baterię węglowo-cynkową, która szybko stała się bardzo popularna.

Trouvé uczestniczył w doskonaleniu systemów komunikacji, wprowadzając kilka godnych uwagi innowacji. W 1872 roku opracował przenośny wojskowy telegraf elektryczny z linią samozwijającą się do szybkiej komunikacji na odległość do jednego kilometra, do natychmiastowego przekazywania rozkazów i meldunków w obu kierunkach4. W 1874 roku opracował urządzenie do lokalizowania i wydobywania z ciał rannych metalowych przedmiotów, takich jak kule, prototyp dzisiejszego wykrywacza metali6. W 1878 r. poprawił głośność systemu telefonicznego Alexandra Grahama Bella poprzez zastosowanie podwójnej membrany i wynalazł przenośny mikrofon o dużej czułości. W tym samym roku, wykorzystując baterię opracowaną przez Gastona Planté oraz małą lampę żarową, stworzył poliskop, pierwszy prototyp dzisiejszych endoskopów. Trouvé stawał się coraz bardziej znany.

W 1880 roku Gustave Trouvé poprawił wydajność małego silnika elektrycznego opracowanego przez Siemensa. Zasilił go akumulatorem i zamontował na trójkołowcu, tworząc w ten sposób pierwszy na świecie pojazd elektryczny. Pomimo udanych prób przeprowadzonych 19 kwietnia 1881 roku na Rue de Valois w centrum Paryża, Gustave Trouvé nie zdołał go opatentować. Rozwijał napęd dalej, montując go na łodzi, co zaowocowało wynalezieniem przez niego silnika zaburtowego. 26 maja 1881 roku prototyp o długości 5 m zbudowany przez Trouvégo i nazwany „Le Téléphone” osiągnął prędkość 1 m/s (3,6 km/h) w górę rzeki i 2,5 m/s (9 km/h) w dół rzeki.

Zminiaturyzował również swój silnik elektryczny, aby zasilić model sterowca, wiertło dentystyczne, maszynę do szycia i brzytwę. Gustave Trouvé stworzył również „Photophore”, czyli zasilany bateriami reflektor, który opracował dla klienta, dr Paula Helota, specjalisty od uszu, nosa i gardła w Rouen. Przenośny system oświetlenia tego urządzenia uwalnia ręce. Gustave Trouvé zmodyfikował następnie reflektor do użytku przez górników, ratowników a później także przez speleologów.

Przyczynił się do powstania nowych kierunków w teatrze i rozrywce – zabarwił żarówki na różne kolory, dzięki czemu powstała teatralna biżuteria, używana z wielkim skutkiem przez zespoły baletowe w Paryżu i całej Europie.

W 1884 roku Gustave Trouvé zmodyfikował łódź elektryczną, wyposażając ją zarówno w elektryczny sygnał dźwiękowy jak i lampę dziobową. Był to pierwszy przypadek jednoczesnego zamontowania i zastosowania takich elektrycznych akcesoriów w środku transportu. Następnie opracował przenośną elektryczną lampę bezpieczeństwa. W 1887 roku Trouvé opracował elektryczny projektor slajdów do użytku przez podróżujących nauczycieli. Oblatał też elektryczny model helikoptera z napędem.

Zmarł w wyniku zakażenia sepsą a przez wiele lat jego prace były zapomniane. Pamięć o nim przywrócono całkiem niedawno.


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Nowy Fiat Topolino 2023

Nowy Fiat Topolino: ekskluzywna wersja Citroena Ami? Przygotowania do kampanii reklamowej

2023-06-02

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Decauville (1898-1911)

2023-06-01

Zapowiedź serialu dokumentalnego Sky Original „Lancia. Legenda rajdów”

2023-05-31

20 najpopularniejszych aut elektrycznych z dotacją – ranking Carsmile

2023-05-31
Tagi: historiasamochody elektryczne
Udostepnij18Tweet12Udostepnij3
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • © Arnaud Taquet @ ContinentalProductions

    Czy i która marka w koncernie Stellantis będzie pełnić rolę Dacii?

    1547 udostępnienia
    Udostepnij 619 Tweet 387
  • Napis na tylnej klapie tego Citroëna C3 wzbudził uśmiechy kierowców. Za kierownicą siedział mężczyzna

    546 udostępnienia
    Udostepnij 218 Tweet 137
  • Citroën popełnił błąd, sprzedając samochody dostawcze z logo Toyota?

    597 udostępnienia
    Udostepnij 239 Tweet 149
  • UOKiK: 389 Jeepów Compass i Renegade do serwisu

    408 udostępnienia
    Udostepnij 163 Tweet 102

Testy samochodów

Citroen - testy i opinie

Peugeot 508 za tyle co BMW 3? Poziom cenowy obu modeli mocno się zbliżył

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-30
Nowa Dacia Spring
Dacia - testy i opinie

Test: nowa Dacia Spring po pierwszej jeździe. Czy najtańszy elektryk wkrótce opanuje ulice dużych miast?

autor Małgorzata Kozikowska
2021-04-18
Renault - testy i opinie

Test: Renault Talisman Grandtour Energy dCi 160 EDC i tajemnica tajemnic czyli wyprawa śladami Nienackiego. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-09-16
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën DS4 Sport Chic 2.0 HDi 160 KM 2013 – kompakt z odrobiną luksusu i niskim spalaniem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2013-06-30
Peugeot - testy i opinie

Test: używany Peugeot 307 SW 2.0 16V 2004 – obszerny test i opinie użytkownika. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-11-15

Najnowsze komentarze

  • Tomasz O - Alfa Romeo pyta swoich miłośników: jak powinien nazywać się nowy model?
  • Artur - Napis na tylnej klapie tego Citroëna C3 wzbudził uśmiechy kierowców. Za kierownicą siedział mężczyzna
  • Anonimowo - Czy i która marka w koncernie Stellantis będzie pełnić rolę Dacii?
  • Grześ - Napis na tylnej klapie tego Citroëna C3 wzbudził uśmiechy kierowców. Za kierownicą siedział mężczyzna
  • Krzysztof Gregorczyk - Trend wzrostowy nie słabnie: Alfa Romeo rośnie w Niemczech o 134%
  • Krzysztof Gregorczyk - Rynek paliw – wnioski z postępowania wyjaśniającego UOKiK: Orlen nie zrobił nic złego
  • Paweł - Trend wzrostowy nie słabnie: Alfa Romeo rośnie w Niemczech o 134%

Zobacz też

WRC: Po drugim etapie Rajdu Niemiec

Stronniczy przegląd prasy: „Motor” nr 29/2013 (3134)

Citroën liderem jakości obsługi serwisowej wśród marek europejskich w Polsce

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.