Citroën – sprawdź ofertę
Alfa Romeo Stelvio – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Testy

Pierwszy test: nowa Lancia Ypsilon Ibrida LX 100 KM – włoski powrót z przytupem?

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-04-06
w Testy, Stellantis - testy i opinie
Czas czytania 7 minut
1.4k
A A
4
lancia ypsilon swietuje swoje 40 urodziny styl i innowacja nie sa kwestia rozmiaru nowa lancia ypsilon 1 Testy

Nowa Lancia Ypsilon to siostrzany model Peugeota 208 i Opla Corsy, ale z zupełnie innym charakterem. Choć technicznie opiera się na tej samej platformie CMP i korzysta z tych samych układów napędowych, Lancia postawiła na coś, czego brakowało w Stellantis – włoską duszę, indywidualny styl i aurę marki z tradycjami – wynika z pierwszych testów, które pojawiają się w sieci.

Według włoskich dziennikarzy pod względem osiągów, jakości wykończenia czy multimediów Lancia gra w tej samej lidze co jej francusko-niemieccy kuzyni, ale wygrywa (jakżeby inaczej) tam, gdzie liczy się osobowość. To nie kopia, to reinterpretacja. A efekt końcowy? Zaskakująco udany.

Peugeot 408 – reklama

Lancia to marka, której nie trzeba przedstawiać miłośnikom motoryzacji. Przez dekady dostarczała auta o wyrazistym charakterze, nie bojąc się odważnych rozwiązań. Modele takie jak Stratos, Delta Integrale czy Thesis przeszły do legendy. Później latach Lancia popadła w niebyt, ograniczając sprzedaż wyłącznie do Włoch i oferując jeden model – wysłużonego Ypsilona. Nowa strategia Stellantisa zakłada powrót marki na rynki europejskie, a pierwszym krokiem jest całkowicie odmieniony Ypsilon. Nowoczesny, miejski i dostępny w wersji elektrycznej oraz mikrohybrydowej. Włoscy dziennikarze przetestowali hybrydową wersję LX z 3-cylindrowym silnikiem mild hybrid turbo o łącznej mocy 100 KM.

Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon

Styl, który się wyróżnia

Design to jedna z najmocniejszych stron Ypsilona. Choć długość auta to typowe dla miasta 4,07 metra, proporcje, światła LED z trzema świetlnymi promieniami wokół nowego logotypu oraz nawiązania do klasycznych modeli Lancii sprawiają, że auto wygląda bardziej ekskluzywnie niż większość konkurentów. Z tyłu znajdziemy efektowną czarną listwę z napisem LANCIA i światłami inspirowanymi Stratrosem. Jedynie z boku może przypominać Peugeot 208 czy Opla Corsę. Tego najwyraźniej nie udało się uniknąć i trochę szkoda.

Lancia Ypsilon Cassina
Lancia Ypsilon

W testowanej przez dziennikarzy wersji LX uwagę przyciąga czarny dach, 17-calowe felgi i przyciemniane szyby. To detale, które dodają charakteru i stawiają Ypsilona ponad przeciętnością segmentu B. Auto oferowane jest w czterech kolorach nadwozia oraz pięciu dwukolorowych kombinacjach.

Wnętrze: technologia i design, nieco mniej ergonomii

W środku znajdziemy próbę stworzenia czegoś więcej niż tylko „kolejnego miejskiego hatchbacka”. Dwie 10,25-calowe cyfrowe tablice – jedna dla wskaźników, druga dla systemu multimedialnego – robią dobre wrażenie. Obsługa jest intuicyjna, grafika estetyczna, choć nie wykracza poza standardy Stellantisa. Lancia dorzuca jednak coś od siebie: podświetlaną kulę sterującą głosem, designerski system SALA (Sound Air Light Augmentation), a także charakterystyczną półkę na drobiazgi w centralnej konsoli. Niestety, ta ostatnia, poza topową wersją Cassina, nie jest wykończona materiałem antypoślizgowym, przez co przedmioty mogą się przesuwać – trzeba dokupić odpowiednią podkładkę.

Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon

Materiały wykończeniowe są dobre, choć nie dorównują cboćby DS Automobiles a Lancia miała być przecież marką premium. To jednak dość przyjemna mieszanka tworzyw miękkich i twardych, z wyczuwalnym naciskiem na styl, a nie luksus. Czuć, że Lancia chce się pozycjonować jako coś więcej niż budżetowy gracz.

Przestrzeń i komfort

Z przodu miejsca jest wystarczająco, a fotele są jednymi z najwygodniejszych w klasie – miękkie, dobrze wyprofilowane, z przyjemnym tapicerowaniem. Kierownica i fotel mają szeroki zakres regulacji, co ułatwia znalezienie odpowiedniej pozycji. Z tyłu jest już mniej przestronnie. Wysokie osoby będą narzekać na niewielką przestrzeń nad głową i ograniczoną szerokość. Uroki klasy B. Pocieszają dodatki takie jak porty USB-C, kieszenie w oparciach czy uchwyty w drzwiach.

Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon

Bagażnik oferuje bardzo dobre 352 litry pojemności – więcej niż Corsa czy 208. Ma regularne kształty, praktyczne haczyki i lampkę oświetlającą bagaż. Oparcie tylnej kanapy dzielone jest w proporcji 60:40, a próg załadunku umieszczono na wysokości 71 cm.

Silnik, osiągi i zużycie paliwa

Testowana wersja Ibrida łączy 3-cylindrowy silnik spalinowy z 21-konnym silnikiem elektrycznym. Całość oferuje 100 KM i 205 Nm momentu obrotowego. Przy masie 1 282 kg zapewnia to niezłą dynamikę – od 0 do 100 km/h w 9,3 sekundy i prędkość maksymalną 190 km/h. Układ mild hybrid pozwala ruszać i parkować na samym prądzie, ale zasięg elektryczny to zaledwie około 1 km przy prędkościach do 30 km/h.

Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon

Spalanie? W teście średnie wyniosło 5,9 l/100 km, przy czym w trasie spadało poniżej 5, a w mieście wzrastało do około 7 litrów. To dobre wyniki, choć nieco wyższe niż deklarowane 4,5 l WLTP. Skrzynia biegów to 6-stopniowy automat z podwójnym sprzęgłem. Działa płynnie w trybie komfortowym, ale przy mocnym wciśnięciu gazu reaguje z opóźnieniem. Tryb manualny z łopatkami nie zmienia tego znacząco.

Wrażenia z jazdy

Lancia dopracowała zawieszenie i układ kierowniczy względem 208 i Corsy. Efekt? Auto prowadzi się stabilnie i komfortowo. To nie jest najbardziej zwinny mieszczuch, ale zachowuje pewność w zakrętach i dobrze filtruje nierówności. Na autostradzie pozytywnie zaskakuje poziomem wyciszenia i stabilnością jazdy. W mieście sprawdza się równie dobrze – promień skrętu 10,36 m, łatwe manewrowanie i czytelne obrazy z kamer cofania. Nie każdemu przypadnie do gustu intensywna rekuperacja, która aktywuje światła hamowania po zdjęciu nogi z gazu i nie daje się wyłączyć. W jeździe miejskiej to może być irytujące.

Wyposażenie i technologie

Lancia Ypsilon dostępna jest w trzech wersjach: Base, LX i Cassina. Już wersja podstawowa oferuje bogate wyposażenie – reflektory LED, klimatyzację, system multimedialny z Apple CarPlay i Android Auto, czujniki zmierzchu, tempomat i liczne systemy bezpieczeństwa.

Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon

Testowana wersja LX dodaje 17-calowe felgi, czujniki parkowania, kamerę cofania, podgrzewane fotele, ładowarkę indukcyjną i lepsze wykończenie. Topowa Cassina idzie jeszcze dalej, oferując systemy wspomagające z wyższej półki i luksusowe akcenty stylistyczne.

Podsumowanie: Włoska alternatywa w klasie B

Nowy Lancia Ypsilon nie odkrywa technicznie niczego nowego – korzysta z tego samego, sprawdzonego „szkieletu” co Peugeot 208 czy Opel Corsa. Ale to nie wada. Wręcz przeciwnie – Włosi pokazali, że można na tej bazie zbudować coś, co ma duszę. Ypsilon to nie kolejny generyczny hatchback – to stylowy, komfortowy, miejski samochód z charakterem.

Nie jest bez wad – tył mógłby być przestronniejszy, a gama silników szersza. Ale jeśli szukasz miejskiego auta z osobowością, a nie kolejnego „kopiuj-wklej”, nowa Lancia zasługuje na Twoją uwagę – podsumowują włoscy dziennikarze.

Czy jednak Lancia przetrwa? W obliczu nowych informacji ze Stellantis jest to coraz bardziej wątpliwe…

Na podstawie Auto Nocion – redakcja


google news Testy
google preferowane Testy

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.7 3 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

silnik v6 peugeot 605 scaled Testy

Producenci wracają do silników spalinowych V6 i V8. Co na to Europa?

2025-11-15
jeep Testy

Jeep na Salonie Samochodowym w São Paulo 2025. Tajemniczy model

2025-11-15

Leapmotor wkracza do Brazylii z przytupem. Nowa kampania reklamowa z psem, Jamesem Brownem i technologią REEV

2025-11-15

Dyrektor kluczowej fabryki marki Citroën w Rennes awansuje na europejskie stanowisko Stellantis

2025-11-15
Tagi: LanciaYpsilonStellantis
Udostepnij517Tweet323Udostepnij90
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Fiat Pandina

    To najtańszy fabrycznie nowy Fiat Pandina w Polsce. Cena kusi a co z wyposażeniem?

    3111 udostępnienia
    Udostepnij 1244 Tweet 778
  • Nowy Renault Boreal doceniony przez dziennikarzy. Najlepszy kompaktowy SUV

    2087 udostępnienia
    Udostepnij 835 Tweet 522
  • 3-4 l/100 km? Weekend z Dacią Bigster 1.8 Full Hybrid

    1117 udostępnienia
    Udostepnij 447 Tweet 279
  • To najdroższa Dacia Bigster oferowana od ręki w Polsce, ale nadal tańsza niż podstawowa Toyota RAV4

    6464 udostępnienia
    Udostepnij 2586 Tweet 1616

Testy samochodów

ds7 crossback 101 Testy
Testy

Test: Blondynka w premium – DS7 Crossback 1.6 PureTech 225 KM – mój pierwszy raz z… DS. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2019-05-18
citroen cactusc 2015 9 Testy
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C4 Cactus 1.2 82 KM – samochód, który wyróżni Cię z tłumu. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-11-17
big Testy
Testy

Test: Renault Twingo 1.2 75 KM 2012 – do miasta. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2012-03-26
peugeot 1007 r32.jpg Testy
Testy

Test: Peugeot 1007 1.4 16V 88 KM – na wycieczkę i na zakupy. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2007-03-07
14. Renault Clio R.S. Trophy Testy
Testy

Test: Renault Clio R.S.Trophy 1.6 220 KM – hothatch, który zadziwi niejednego. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-01-04

Najnowsze komentarze

  • Roman - Jak przyspieszał i ile palił Citroën Traction Avant V6 LA 15 CV?
  • Maciej - Stellantis rośnie na polskim rynku w październiku. Citroën, Opel i Fiat w górę
  • Arczi_NH - To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025
  • Anonimowo - Europa chce ratować swoją motoryzację. Oto szczegóły planu, ale czy on zadziała?
  • Inny Anonimowy - Nowy DS 3 ÉDITION FRANCE 2025 gwiazdą w Pałacu Elizejskim
  • Krzysztof - Te modele Peugeot z silnikiem HDi są długowieczne. Duże przebiegi to żaden problem
  • Anonimowo - Europa chce ratować swoją motoryzację. Oto szczegóły planu, ale czy on zadziała?

Zobacz też

Nowy Megane Renault Sport: sportowe auto z klasą

Nowy Opel Mokka na kolejnym filmie. Wkrótce debiut

Kocham Francję – klip Renault z okazji Narodowego Święta Francji

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
4
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz