UFC-Que Choisir, organizacja konsumencka z Francji, poinformowała, że 400.000 samochodów marek Renault, Nissan i Dacia może mieć poważny problem z silnikiem. Chodzi o jednostki benzynowe 1.2 TCe oraz 1.2 DIGiT Euro 5 H5.
Według stowarzyszenia, w wielu z nich wykryto przypadki nadmiernego zużycia oleju, które mogą prowadzić nawet do awarii. Problem ma dotyczyć jednostek wyprodukowanych pomiędzy końcem 2012 a połową 2016. „Silniki te zużywają zbyt dużo oleju. Może to doprowadzić do pogorszenia się stanu zaworów i doprowadzić do uszkodzenia silnika” – czytamy w komunikacie stowarzyszenia. Koszty naprawy mogą wynosić nawet 10.000 euro za samochód.
>> Zobacz: testy samochodów Renault <<
Jakich marek dotyczy sprawa?
Problem z wadliwymi silnikami dotyczy marek Renault, Nissan, Dacia i Mercedes, w samochodach których montowano silniki 1.2 TCe.
Jakich silników dotyczy problem?
UFC-Que Choisir twierdzi, że Grupa była świadoma tych wad, ale celowo je zignorowała. Stowarzyszenie dotarło do wewnętrznej notatki firmy, w której można znaleźć informacje na ten temat. Ten krótki raport, wydany przez Departament Jakości i Satysfakcji Klienta (DQSC) Renault stwierdza, że problem nadmiernego zużycia oleju dotyczy silników wytwarzanych przez 4 lata: od rozpoczęcia produkcji w dniu 1 października 2012 do 20 lipca 2016 roku włącznie. W efekcie może dojść do pogorszenia jakości zaworów wydechowych oraz uszkodzenia silnika.
>> Zobacz: testy samochodów Dacia <<
Czy mój samochód może mieć problem?
Lista samochodów, w których montowano silniki 1.2 TCe, które mogą mieć problem z nadmiernym zużyciem oleju.
Renault (silnik 1.2 TCe 115, 120 i 130 KM)
- Captur
- Clio IV
- Kadjar
- Kangoo II
- Mégane III
- Scénic III
- Grand Scénic III
Dacia (silnik 1.2 TCe 115 i 125 KM)
- Duster
- Dokker
- Lodgy
Mercedes (silnik 1.2 115 KM)
- Citan
Nissan (silnik 1.2 DIG-T 115 KM)
- Juke
- Qashqai II
- Pulsar
Naprawa silnika na koszt producenta?
Stowarzyszenie wysłało formalne zawiadomienie do czterech zainteresowanych marek: Renault, Nissan, Mercedes i Dacia. Zwróciło się również do Renault z prośbą o wycofanie tych samochodów i pokrycie wszystkich kosztów, związanych z naprawą.
Mam samochód z tym silnikiem – jak żyć?
Na pewno warto od razu skontrolować poziom oleju i obserwować jego zużycie. Producent na razie nie odniósł się do komunikatu stowarzyszenia, jednak jeśli informacje są prawdziwe, to jest możliwe, iż przeprowadzi szeroko zakrojoną akcję serwisową. Do tego czasu warto częściej niż zwykle wymieniać olej i zwracać uwagę na stan silnika.
Stanowisko Renault
Koncern Renault wydał do tej pory krótkie oświadczenie, w którym czytamy „Nasze pojazdy z silnikiem TCe A.2 nie są dotknięte tym problemem. W rzeczywistości nadmierne zużycie oleju silnikowego może być spowodowane różnymi przyczynami„. Renault przypomniało również, że samochody powinny być serwisowane zgodnie z zaleceniami producenta.
O rozwoju tej sprawy będziemy informować na bieżąco.
Najnowsze komentarze