Nowa platforma CMF będzie montowana w wielu modelach firmowanych przez oba koncerny, co przełoży się na ich większą konkurencyjność i pozwoli w optymalny sposób wykorzystać efekt synergii.
Dzięki zastosowaniu platformy CMF koszty projektowe każdego modelu zostaną obniżone przeciętnie o 30-40%, a koszt części montowanych w poszczególnych wersjach spadnie o 20-30%.
Do 2020 roku płyta CMF będzie montowana na pięciu kontynentach, w ponad 10 krajach świata.
W pierwszej fazie na bazie płyty CMF będą projektowane samochody z segmentu aut kompaktowych i klasy D. Platforma będzie montowana w 1,6 miliona sztuk nowych samochodów rocznie i 14 modelach: 11 Grupy Renault i 3 Nissana.
Common Module Family (CMF) to nowa wspólna platforma, która będzie elementem konstrukcyjnym samochodów Aliansu Renault-Nissan z jednego lub kilku segmentów. Modułowa platforma składa się z szeregu kompatybilnych, zmontowanych w całość dużych modułów: komory silnika, kabiny pasażerskiej, przedniej i tylnej części podwozia, układów elektrycznych i elektronicznych. CMF to nie jedna platforma, ale rozwiązanie obejmujące kilka platform. Płyta podłogowa to zaledwie jeden wspólny element konstrukcyjny, podczas gdy koncepcja CMF polega na opracowaniu szeregu wspólnych podzespołów.
Z perspektywy Aliansu – nowy etap, który stoi pod znakiem zróżnicowanych typów pojazdów z różnych segmentów
CMF jest dodatkowym narzędziem, które oferuje znacznie większe możliwości niż montowanie tej samej płyty podłogowej w rożnych modelach i dodatkowo przyczynia się do rozszerzania gamy. Docelowo liczba wspólnych modułów dla kilku platform będzie zwiększana, aby osiągnąć efekt większej standaryzacji podzespołów i części oraz zwiększyć liczbę samochodów powstałych na bazie wspólnej platformy. W latach 2013-2020 platforma CMF będzie stopniowo wprowadzana do całej gamy Renault i Nissana. W pierwszej fazie na bazie CMF będą budowane samochody z segmentu aut kompaktowych i klasy wyższej średniej, a następnie modele z pozostałych segmentów.
CMF w segmencie aut kompaktowych i klasy wyższej średniej: globalny zasięg
Na bazie nowej platformy CMF zostanie zaprojektowanych 14 modeli (11 Grupy Renault i 3 Nissana) i będzie ona montowana w 1,6 miliona sztuk nowych samochodów rocznie:
– Pierwsze modele Nissana zaprojektowane na bazie nowej platformy CMF pojawią się na rynku pod koniec 2013 roku: będą to nowe wersje modeli Rogue, Qashqai i X-Trail.
– Pierwsze modele Renault zbudowane z wykorzystaniem platformy CMF wejdą do sprzedaży pod koniec 2014 roku: będą to kolejne generacje modeli Espace, Scénic i Laguna.
Platforma CMF to przede wszystkim korzyści skali oraz niższe koszty ponoszone przez Alians, co pomoże obu koncernom w większym stopniu spełniać oczekiwania klientów dotyczące większej różnorodności produktów.
Po wprowadzeniu w życie koncepcji CMF Alians stworzy odpowiedniej wielkości „bank części”, aby jeszcze w większym stopniu wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów dotyczącym zróżnicowanej gamy produktów.
– Korzyści skali zapewnia stosowanie wspólnych części oraz zapożyczanie rozwiązań z innych modeli Aliansu.
– Zastosowanie koncepcji CMF w procesie masowej produkcji samochodów umożliwi w perspektywie długoterminowej uzyskanie wysokich wyników.
Dzięki efektowi synergii, wspólnej masowej produkcji, korzyściom skali i współdzieleniu ryzyka przez koncerny tworzące Alians CMF przyczyni się do redukcji wszystkich pozycji kosztowych w następujących dziedzinach:
– Zakup części i podzespołów: redukcja kosztów o 20%-30%,
– Inwestycje (jednostkowy koszt prac projektowych): redukcja kosztów związanych z pracami projektowymi i opracowaniem technologii produkcji o 30-40% przy uwzględnieniu specyfiki wersji Nissana i Renault.
W porównaniu z oszczędnościami, jakie wiążą się z zastosowaniem w kilku modelach płyty podłogowej typu B (została zaprojektowana z myślą o modelach Modus i Clio z gamy Renault oraz Micra z gamy Nissana), CMF zapewni obu koncernom o wiele większy efekt skali – nowe rozwiązanie opracowane przez Alians będzie wykorzystywane w znacznie większej liczbie samochodów i regionach geograficznych.
Dzięki zastosowaniu platformy CMF inwestycje w konstrukcję podzespołów mechanicznych oraz elementów konstrukcyjnych będą współdzielone, co przełoży się na znaczną redukcję kosztów i stworzy warunki do realizacji polityki innowacyjności w obszarze ochrony środowiska, bezpieczeństwa oraz nowych technologii z korzyścią dla naszych klientów – powiedział Jean-Michel Billig, dyrektor ds. inżynieryjnych, jakości i IT w koncernie Renault.
CMF otwiera nowy rozdział w synergii prac konstrukcyjnych Aliansu. Wprowadzenie nowego rozwiązania pozwoli nam wykorzystać efekt skali i jeszcze szybciej wprowadzać nowe technologie do naszej gamy produktów, co pozwoli nam zaoferować klientom wartość dodaną – powiedział Tsuyoshi Yamaguchi, dyrektor Aliansu odpowiedzialny z kwestie konstrukcyjne .
Duże Moduły spełniają wymogi zintegrowanego procesu produkcji AIMS (Alliance Integrated Manufacturing System).
AIMS jest standardowym, elastycznym procesem, który umożliwia wytwarzanie tego samego produktu w kilku różnych fabrykach lub wielu produktów w jednym zakładzie produkcyjnym. Proces ułatwia planowanie, upraszcza proces zarządzania, umożliwia wprowadzanie zmian w globalnych mocach produkcyjnych i przyczynia się do redukcji kosztów związanych z pracami projektowymi.
Kiedy fabryka uruchamia produkcję nowego produktu, proces AIMS przyczynia się także do obniżenia dodatkowych inwestycji związanych z przygotowaniami do pierwszej fazy produkcji masowej nowego modelu.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze