poniedziałek, 15 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Różne

Podróż do PRL czyli Auto Nostalgia 2014

Małgorzata Karolina Piekarska autor Małgorzata Karolina Piekarska
2014-05-17
w Różne
Czas czytania 7 minut
95 6
1
87
UDOSTĘPNIEŃ
289
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

DSC_3638Tegoroczne targi Auto Nostalgia, to przede wszystkim podróż do PRL-u. Dlaczego? Na targach, na których znalazło się 300 starych aut, z czego prawie 60 wystawiono na sprzedaż, królowały wprawdzie Mercedesy, ale przecież w PRL o Mercedesie marzyło wielu Polaków. Były też auta popularne na polskich drogach w czasach, gdy byliśmy za żelazną kurtyną. Tak zwane kamienie milowe polskiej motoryzacji: Syrena 102, której właściciel chwalił się, że jeździ i właściwie jest bezawaryjna.

DSC_3619Była Warszawa. I to niezwykle luksusowa. Jej właściciel Robert Korzeń z Otwocka, nazywa ją swoją „garbata dwudziestką”. W remont auta włożył mnóstwo pracy. I choć wyrzucił słynną popielniczkę z pleców przedniej kanapy, bo jak przyznał, bał się, że ktoś się zapomni i jednak do niej coś wrzuci, a to potem wyląduje na dnie samochodu, to i tak auto wygląda jak cacko. Łezka się w oku kręci, zwłaszcza tym, którzy pamiętają Warszawy mknące po polskich drogach. Ta jest bielutka jak śnieg i wypucowana. Wynajmowana czasem do ślubów. Na polskich ulicach budzi sensację. Czasem wstrzymuje ruch, bo ludzie tłoczą się, by obejrzeć z bliska lub cyknąć sobie na jej tle pamiątkową fotkę.

DSC_3604Oprócz Warszawy były inne silne wspomnienia PRLu. Takie, jak samochód, który zmotoryzował Polskę. Samochód dla każdego Kowalskiego, czyli Maluch, oficjalnie znany, jako FIAT 126p. Ten skrót podobno oznaczał: Fatalna Imitacja Automobilu Turystycznego 1-osobowego, 2-drzwiowego, 6-krotnie przepłaconego. Może przepłacaliśmy, może była to imitacja, ale maluchem każdy choć raz w życiu jechał. Był też wypielęgnowany jego większy braciszek – Fiat 127 i to z pieskiem za tylną szybą. Tym tak popularnym w latach 70-tych pieskiem z ruchomą głową. Był cały klan dużych Fiatów, czyli Fiatów 125. Zarówno w wersji sportowy, milicja, jak i karetka, czy taxi. Taksówka oczywiście żółta z obowiązkowym numerem 1313, nawiązującym do słynnego peerelowskiego serialu Stanisława Barei „Zmiennicy”. Był Fiat 125 jamnik, którym pierwszy Papież Polak, czyli Jan Paweł II jeździł po Krakowie w 1979 roku podczas swojej pierwszej pielgrzymki do Polski. Były i polskie motocykle – słynne junaki z koszem.

DSC_3602Były i auta rodem z NRD. Wśród nich tzw. „Ford karton”, czyli Trabant i dwa Wartburgi. Zarówno słynny Wartburg 1000, którego zabawkowy model był na przełomie lat 60-tych i 70-tych sprzedawany jako sterowany na kablu. Chłopcy na polskich podwórkach wręcz bili się o to, kto pokieruje samochodzikiem. Skutkiem bijatyk było wyrywanie kabla niemal z mięsem, a co za tym idzie unieruchamianie zabawki na wieki wieków amen. Obok niego stał Wartburg 353 popularny w Polsce aż do początku przemian ustrojowych. Były auta rodem z ZSRR. Obok siebie stały biała Wołga i niebiesko-żółty Zaporożec. Oba liczące sobie ponad pół wieku maszyny przyjechały na targi z Ukrainy. Stąd na Zaporożcu ukraińskie barwy. Ich właściciele – rodem ze Lwowa – na moją uwagę, że prawdziwa Wołga powinna być czarna i pełna zakonnic porywających dzieci, by wyssać z nich krew – uśmiali się serdecznie. Dokładnie to samo powiedziała im polska policja, podjeżdżając w celu wylegitymowania na pierwszą w Polsce stację benzynową, na której auta się zatrzymały. Policjanci zostali zawiadomieni przez innych użytkowników drogi, że maszyny na ukraińskich numerach jadą zygzakiem. Może kierowcy pijani? Tymczasem ciągnący się z tyłu i dość powolutku Zaporożec wymuszał na Wołdze zwalnianie. Dlatego ta dawała się wyprzedzać innym autom, byle tylko Zaporożec nadążył. Wołga, jak nasza polska Warszawa – piękna, bielutka i nic tylko użyć jej, jako limuzyny do nostalgicznego ślubu.

DSC_3582Nie obyło się bez naszych ulubionych aut francuskich. Wśród nich takie, które w PRL-u budziły sensację na polskich drogach. Znane były bowiem z francuskich filmów. Głównie tych z Louisem de Funes lub Pierrem Richardem. W oczy rzucało się Renault 4 w majtkowych barwach. Choć jego właściciel, tegoroczny maturzysta, Paweł Duchewicz, twierdził, że auto jest smerfowe, ale… jako kobieta wiem co mówię. To barwy luksusowych peerelowskich majtek! Takich z Pewexu! Żaden milanez! No i kto w głębokim PRLu słyszał o smerfach? Toż te przybyły do Polski dopiero w drugiej połowie lat 80-tych. Nowy właściciel „majtkowej” czwórki wybiera się tym autem w podróż po Europie. Na razie trwają jego rozmowy ze sponsorami. Planuje jeszcze drobne remonty samochodu. Odnowienie karoserii w środku, uszczelnienie okien i naprawę tapicerki tylnej kanapy. Karoseria będzie oklejona foliami z logo sponsorów, bo podróż przez Europę autem, które ma ponad 35 lat to jednak nie tylko wyzwanie, ale i koszty! Był też bielutki Peugeot 404. (Znów coś do ślubu, jak znalazł.)

DSC_3608Przyznam jednak, że żałowałam, że to nie szare peugeot 403. Dlaczego? Toż wtedy byłby dosłownie krok do porucznika Colombo, amerykańskiego śledczego, którego PRL czcił jak Boga, bo był to policjant, który nie modlił się do pieniądza symbolizującego zgniły zachód, i jeszcze na dodatek przyłapywał na zbrodniach tylko bogatych ludzi. Najwięcej było jednak Citroenów. Były i popularne 2CV, które w sercach Polaków konkurowały z Volkswagenami garbusami, a także DS i CX. Był i Citroen wóz strażacki, Citroen radiowóz, a także Citroen karetka i to z noszami! Największe wrażenie zrobił na mnie jednak Citroen filmowy. Auto z silnikiem DS służyło przy produkcji polskich filmów. To na nim ustawiano kamery, dzięki którym kręcono sceny w biegu. To z niego filmowano jazdę samochodem. Za nim, na platformie wieziono drugi samochód, by widz miał złudzenie, że auto, w którym siedzą filmowi bohaterowie i rozmawiają ze sobą, porusza się po drodze. Owszem, poruszało się, ale na platformie ciągnionej przez Citroena, któremu towarzyszyły kamery, operatorzy i wydający rozkazy reżyser.

DSC_3640Nowy właściciel filmowego Citroena, Konrad Dula, odkupił wóz z produkcji filmowej. Samochód brał udział w produkcji całej masy polskich filmów. Lista ich jest tak długa, że wymienię jedynie „300 mil do nieba”, czyli film o ucieczce z PRL. Auto wymaga wprawdzie remontu, ale głównie karoserii. Silnik ma w dobrym stanie i przede wszystkim… jeździ. Marzeniem nowego właściciela jest, by kiedyś na jego pace znów, jak w czasach PRL, stanęły kamery. Może uda się przy wsparciu tego Citroena nakręcić nimi jakiś nostalgiczny film? Może o… historii Citroena? W końcu za pięć lat ta marka będzie obchodzić swoje stulecie… Wtedy nostalgicznie przeniesiemy się w czasy, kiedy Polska odzyskała niepodległość. Kto pierwszy w naszym kraju miał to francuskie auto? O tym innym razem.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Auto NostalgiaCitroenCXPeugeotRenaulttargi motoryzacyjne
Udostepnij35Tweet22Udostepnij6
Poprzedni

Migać czy nie migać

Następny

Firma Zdunek i nowe auto dla Piotra Myszki

Małgorzata Karolina Piekarska

Małgorzata Karolina Piekarska

Dziennikarka prasowa i telewizyjna, pisarka, blogerka. Prawo jazdy zrobiła jako nastolatka, bo śniło jej się, że kradnie w nocy ojcu auto i jeździ po mieście... W domu uznano, że lepiej niech zrobi prawo jazdy zamiast kraść samochody. Nawet jeśli to tylko sen...

Następny

Firma Zdunek i nowe auto dla Piotra Myszki

Nowy sezon startów dla zespołu Signatech-Alpine

Citroën Traction Avant świętuje w tym roku swoje 80. urodziny

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Krucyfix - Używany Renault Talisman 1.6 TCe 200 KM EDC: zrobiłem z niego Gran Turismo
  • Inny Anonimowy - UOKiK: Citroën C4 do serwisu
  • Roman - Nowy Citroën C5 X Shine Plus 225 KM Hybrid – „Dobra robota Citroën, więcej takich proszę”
  • Konrad - Kultowe samochody Citroën 2CV, DS, Rosalie, Peugeot 203 z kolekcji śp. Andrzeja Drewnikowskiego do kupienia
  • Wiktor - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • AntyWv - Nowe Renault Clio VI – kiedy zobaczymy następcę obecnego modelu?
  • D.K - Jakie przebiegi osiąga Dacia Duster, Dokker i Logan?
  • Anonimowo - Nowy Citroën C5 X Shine Plus 225 KM Hybrid – „Dobra robota Citroën, więcej takich proszę”
  • Anonimowo - Używany Renault Talisman 1.6 TCe 200 KM EDC: zrobiłem z niego Gran Turismo
  • Tomasz O - Kultowe samochody Citroën 2CV, DS, Rosalie, Peugeot 203 z kolekcji śp. Andrzeja Drewnikowskiego do kupienia


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Peugeot odnotowuje 67% wzrost w 2022 r. i pozostaje najszybciej rozwijającą się marką na rynku
  • Citroën DS jako daily. Czy zabytkowym samochodem można jeździć na co dzień?
  • 30 lat Renault Safrane. Komfortowa limuzyna z nawigacją w opcji
  • Peugeot Emotion Day 2022: napęd elektryczny z coraz większym zainteresowaniem Czechów
  • Fiat 500e ponownie najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Niemczech
  • Używania Dacia Duster 2010 osiąga rekordowe ceny na rynku wtórnym. Nawet 33 tysiące zł!
  • Nowy Citroën C5 X Shine Plus 225 KM Hybrid – „Dobra robota Citroën, więcej takich proszę”
  • Jak Citroën zdobył nowych klientów w Kolumbii dzięki… pandemii?
  • Używany Renault Talisman 1.6 TCe 200 KM EDC: zrobiłem z niego Gran Turismo
  • Stellantis rozważa dużą inwestycję w produkcję hybryd i elektryków w Meksyku


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.