Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości

Podsumowanie roku 2022: rejestracje nowych samochodów w Polsce

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2023-01-02
w Wiadomości, Alpine, Citroen, Dacia, DS, Nissan, Opel, Peugeot, PSA, Renault, Stellantis
Czas czytania 8 minut
464 4
A A
9

Warto przeczytać!

Nowy Fiat 600 przechodzi testy. Kolejny model z Tychów

Kupił dom na licytacji, w środku znalazł zamurowanego Citroëna. Nieruchomość kryje też inne tajemnice

Już za miesiąc Autonostalgia. Kiedy odbędą się te ciekawe targi w Warszawie?

Dacia Bigster zostanie zaprezentowana w 2025 r. Jest oficjalne potwierdzenie daty

Niezawodny IBRM Samar nadesłał do nas zestawienie z liczbą rejestracji nowych samochodów w ciągu minionego roku 2022. Jak wypadły samochody interesujących nas marek? Czy pod sam koniec roku pojawiły się jakieś przetasowania w stawce? Oto szczegóły.

Zacznijmy od danych ogólnych. W roku 2022 zarejestrowano w Polsce 419.795 nowych samochodów osobowych. To o 6,03% mniej, niż w roku 2021. Jak to zwykle bywa w kryzysowych czasach, a za takie niewątpliwie uznać należy minionych kilka lat, rosła sprzedaż dóbr luksusowych. Nie ominęło to także samochodów marek zaliczanych do segmentu premium. W tym przypadku zarejestrowano w Polsce w roku 2022 aż 92.997 aut osobowych (co stanowiło ponad 22,15% wszystkich rejestracji) – o 3,52% więcej, aniżeli w roku 2021. Wówczas to na marki premium przypadło 20,11% wszystkich rejestracji. Przyrost w tej grupie jest więc wyraźnie widoczny.

Co wpływało na zmniejszenie sprzedaży poza znaczącym wzrostem cen, nie tylko zresztą samochodów? Wojciech Drzewiecki, Prezes IBRM Samar, wyjaśnia: „Rok 2022 rozpoczęliśmy z ograniczoną podażą samochodów. Zakłócone kanały dostaw, brak surowców i komponentów przyczyniły się nie tylko do znacznego wydłużenia czasu oczekiwania na zamówione auto, ale także stały się kolejnym czynnikiem odpowiedzialnym za wzrost cen. Wraz z upływem czasu dostępność niektórych samochodów poprawiała się, co widzieliśmy w comiesięcznych statystykach. Wzrost podaży obserwowany był głównie na rynku aut marek premium, w segmencie samochodów elektrycznych, wszędzie tam, gdzie można było wygenerować większą marżę. Stąd pewnie, przy spadającym wolumenie sprzedaży, w miarę optymistyczne sygnały płynące od producentów, świadczące o relatywnie wysokim poziomie przychodów”.

Czy czeka nas poprawa sytuacji? Wszak w ostatnich miesiącach roku 2022 sprzedaż wielu marek drgnęła na plus. Wojciech Drzewiecki studzi ten optymizm: „Lekka tendencja wzrostowa obserwowana w ciągu ostatnich miesięcy nie daje jednak podstawy do optymizmu. Przyszłość rysuje się raczej w szarych barwach. Trwający za naszą wschodnią granicą konflikt w negatywny sposób wpływa nie tylko na nastroje konsumentów, ale także na dostępność surowców i komponentów, co w dalszym stopniu przekłada się na ich wysokie ceny, prowadząc w konsekwencji do utrzymującego się trendu wzrostowego cen poszczególnych modeli. Pozytywem jest to, że tempo wzrostu znacząco się zmniejszyło. Negatywem, że mimo że wolniej, to jednak wciąż ceny pną się do góry. Tego typu trend nigdy nie sprzyja sprzedaży”.

Problem stanowi także sytuacja gospodarcza, nie tylko na świecie, ale przede wszystkim w Polsce. Część polityków przedstawia ją w barwach jasnych i przyjemnych, ale fakty są jednak inne. „Możemy zakładać, iż w ciągu roku nastąpi poprawa w dostępności komponentów, producenci znajdą alternatywne źródła dostaw surowców, nie oznacza to jednak, że wszystkie modele i ich wersje będą już bez problemów dostępne. Mając świadomość pogarszającej się sytuacji gospodarczej, przekładającej się na większą niechęć do zakupów, co widać w ograniczonej liczbie nowych zamówień, producenci będą koncentrowali się na modelach wysokomarżowych oraz tych, których emisja będzie poniżej wyznaczonych przez ustawodawcę poziomów. Dostępność pozostałych wciąż będzie ograniczona. Sytuacja może się zmienić, jeżeli gorejący konflikt osłabnie lub zostanie wygaszony. Czy tak się stanie, trudno w tej chwili przewidzieć” – mówi prezes Samaru.

A teraz zapraszamy Was już do lektury szczegółów związanych z wynikami sprzedaży (liczby rejestracji) interesujących nas marek w roku 2022. Tym razem proponuję tabelkę z wynikami, ponieważ nie chcę się już skupiać na wynikach z ostatniego miesiąca roku 2022, a na całorocznych rezultatach.

pozycja w rankingu
marka
liczba rejestracji w roku 2022
zmiana w stosunku do roku 2021 [%]
udział w rynku w roku 2022
udział w rynku w roku 2021

8.

Dacia
20.721
4,08
4,94%
4,46%

11.

Renault
14.557
-13,54
3,47%
3,77%

13.

Peugeot
9.799
-7,90
2,33%
2,38%

14.

Opel
9.346
-37,11
2,23%
3,33%

16.

Fiat
6.340
-29,23
1,51%
2,01%

17.

Citroën
6.125
-20,23
1,46%
1,72%

18.

Nissan
6.028
-21,82
1,44%
1,73%

26.

Jeep
1.953
-37,62
0,47%
0,70%

28.

Alfa Romeo
1.679
-4,00
0,40%
0,39%

30.

Mitsubishi
1.481
-26,57%
0,35%
0,45%

32.

DS Automobiles
897
145,08
0,21%
0,08%

36.

Abarth
104
-16,13
0,02%
0,03%

37.

Maserati
88
20,55
0,02%
0,02%

43.

Alpine
34
-12,82
0,01%
0,01%

Z powyższego zestawienia wynika, że łącznie koncern Stellantis w roku 2022 może się pochwalić w Polsce 36.331 rejestracjami, natomiast Alians Renault-Nissan-Mitsubishi miał ich aż 42.821. I to mimo tego, że na wynik Stellantisa złożyła się sprzedaż dziewięciu marek, a na Alians tylko pięciu.

Pięć marek Alinasu wykroiło dla siebie łącznie 10,20% polskiego rynku. W przypadku dziewięciu marek koncernu Stellantis było to 8,65%. Łączny udział interesujących nas marek w polskim rynku w roku 2022, to 18,85%.

 

 

w oparciu o dane IBRM Samar
Krzysztof Gregorczyk


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: AbarthAlfa RomeoAlpineCitroenDaciaDS AutomobilesFiatJeepMaseratiMitsubishiNissanOpelPeugeotPSARenaultRenault-Nissan-MitsubishisprzedażStellantis
Udostepnij160Tweet100Udostepnij28
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

9 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
9
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.