Czy wiesz, że Polska jest siódmym największym eksporterem części samochodowych na świecie? I że co szósta bateria litowo-jonowa w europejskim aucie elektrycznym powstała właśnie u nas? Z raportu opublikowanego przez PAIH wyłania się obraz silnej gałęzi gospodarki.
Brzmi dumnie – i słusznie. W 2023 roku przychody polskiego sektora motoryzacyjnego sięgnęły 51,8 miliarda euro, a w 2024 r. w branży pracowało już ponad 205 tysięcy osób. Rocznie produkujemy ponad pół miliona samochodów osobowych i niezliczoną liczbę komponentów, które trafiają do fabryk i warsztatów od Stuttgartu po Mediolan.
Polska to dziś centrum logistyczne i technologiczne europejskiego automotive. Z naszych zakładów wyjeżdża rocznie m.in. 7 milionów akumulatorów, 47 milionów opon i ponad 80 milionów pasów bezpieczeństwa. A w eksporcie ciężarówek – z wynikiem 7,3 mld euro – przebiliśmy już nawet auta osobowe!
Nie brakuje też innowacji. Jesteśmy liderem produkcji baterii w Europie (2. miejsce na świecie) i ekspertem od technologii LPG, z której korzystają koncerny OEM. Nawet rynek części regenerowanych rośnie jak na drożdżach – już 1,7 mld zł rocznie i +6,5% wzrostu.
Za tym sukcesem stoją ludzie: 197 tysięcy pracowników i setki inżynierów z pokolenia młodych talentów – w Polsce studiuje dziś ponad 230 tysięcy przyszłych inżynierów. Nie jesteśmy tylko podwykonawcą – jesteśmy sercem europejskiej motoryzacji. Produkty z Polski napędzają świat, a czas naprawy w sieciach serwisowych dzięki naszej logistyce skrócono do minimum. Od opon po baterie – robimy to lepiej, szybciej i solidniej. Warto też dodać, że w zasadzie nie ma europejskiej marki i modelu, w którym nie byłoby coś z naszego kraju.
Kupuj europejskie samochody, wspieraj swój kraj
Możemy być dumni z sektora motoryzacyjnego w Polsce. To tutaj powstają także samochody marek o których piszemy, to tutaj powstają do nich części i rozwiązania. Ale wraz z szansami idzie również zagrożenie – Polska jest elementem wielkiego łańcucha motoryzacyjnej wartości w Europie. Jeśli europejska motoryzacja padnie, upadną także polskie fabryki i firmy. Warto mieć tego świadomość wybierając swój kolejny samochód.
na podstawie danych PAIH: redakcja










