Luty 2025 przyniósł lekkie ochłodzenie na polskim rynku nowych samochodów osobowych. Według najnowszych danych zarejestrowano 44.795 nowych aut osobowych, co oznacza spadek o 2,6% w porównaniu z lutym ubiegłego roku. To łącznie o 1.178 sztuk mniej niż rok temu. Jednak szczegółowa analiza pokazuje, że za tym spadkiem kryje się interesująca zmiana trendów.
Największym pozytywnym zaskoczeniem jest wyraźny wzrost sprzedaży dla klientów indywidualnych. W lutym zarejestrowano 16 075 nowych aut osobowych w rękach prywatnych właścicieli, co stanowi wzrost aż o 5,2% r/r (czyli o 797 sztuk więcej). Wygląda na to, że mimo wciąż wysokich kosztów finansowania, prywatni kupujący coraz chętniej decydują się na nowe auta — być może zachęceni promocjami dealerów lub stabilizacją cen.
Zupełnie inna sytuacja panuje w segmencie sprzedaży na REGON, czyli dla firm i flot. Tu odnotowano spadek o 6,4% r/r, co oznacza 1 975 sztuk mniej niż rok temu. Widać wyraźnie, że przedsiębiorstwa są bardziej ostrożne, a niepewność gospodarcza i rosnące koszty prowadzenia działalności przekładają się na zmniejszenie zakupów flotowych.
Jeśli spojrzymy na podział według rodzaju napędu, trend jest jednoznaczny — w ofercie producentów coraz więcej hybryd.
- Hybrydy plug-in (PHEV + EREV) — wzrost aż o 45% r/r, co daje 1 887 sztuk i dodatkowe 586 samochodów więcej niż rok temu w tym samym okresie.
- Hybrydy klasyczne (HEV + MHEV) — wzrost o 9,1%, co oznacza 23 470 sztuk (+1 964 r/r).
- Samochody elektryczne bateryjne i wodorowe (BEV + FCEV) — wzrost o 22,3%, do 1 675 sztuk (+305).
Spadki natomiast dotyczą klasycznych napędów:
- Benzyna — dramatyczny spadek o 21,3% (-3 624 szt.).
- Diesel — spadek o 6,6% (-231 szt.).
LPG również traci na popularności, notując spadek o 14%.
Rynek aut dostawczych z lekkim spadkiem
W segmencie samochodów dostawczych do 3,5 tony luty zakończył się spadkiem rejestracji o 4,2% (4 976 sztuk, czyli o 220 mniej niż rok wcześniej). W szczegółach:
- Benzyna: spadek o 41,4% (-106 szt.).
- Diesel: spadek o 2% (-94 szt.).
- Hybrydy i elektryki: również spadek o 12%.
Sytuacja po dwóch miesiącach 2025 roku
Podsumowując dane za styczeń i luty 2025 r., cały rynek nowych aut osobowych wykazuje niewielki wzrost o 0,3% (89 043 sztuki, czyli +274 szt. w stosunku do analogicznego okresu 2024 r.). Jednak kluczowe są różnice w grupach klientów:
- Firmy i floty (REGON) — spadek o 5% (-2 963 szt.).
- Klienci indywidualni — imponujący wzrost o 11,1% (+3 237 szt.).
Wśród samochodów dostawczych do 3,5 tony mamy stabilizację z lekkim wzrostem o 0,7%, natomiast segment ciężarówek i motocykli notuje spadki.
Nasz komentarz
Widać wyraźnie, że rynek w Polsce wchodzi w nową fazę – Prywatni klienci zaczynają nadrabiać zakupy po pandemiczno-inflacyjnych latach a firmy tną koszty, ograniczając zakupy flotowe. Hybrydy zyskują na znaczeniu, podczas gdy ofert na napędy czysto benzynowe jest coraz mniej. Czy ten trend utrzyma się w kolejnych miesiącach? Wiele zależy od sytuacji gospodarczej oraz tego, czy firmy zdecydują się na odświeżenie swoich flot w drugiej połowie roku.
A jakie są prognozy? Wszystko wskazuje na to, że w II kwartale 2025 roku sprzedaż dla klientów indywidualnych utrzyma pozytywną dynamikę. Wzrost o ponad 11% w pierwszych dwóch miesiącach roku pokazuje, że polscy konsumenci, mimo niepewności gospodarczej, wciąż są skłonni wydawać pieniądze na nowe samochody. Segment flotowy, który zanotował spadek o 6,4% w lutym i 5% w skali dwóch miesięcy, prawdopodobnie będzie dalej pod presją. Przedsiębiorstwa ostrożnie podchodzą do większych inwestycji.
Związek Dealerów Samochodów ocenia lutowe wyniki
„Nieco niższy wynik rejestracji w lutym nie powinien budzić większych obaw. Spadek na poziomie 2,6%, przy stosunkowo małym rynku jak nasz, może wynikać nawet z tego, że w 2024 r. luty miał jeden dzień roboczy więcej. Różnica nieco ponad 1000 wydań w miesiącu w skali kraju nie powinna zatem dziwić. Jeżeli coś faktycznie może kogoś dziwić to “niski” , dwudziestoprocentowy wzrost w kategorii pojazdów elektrycznych. W lutym wystartował przecież nabór w programie NaszEauto, co przy optymistycznych założeniach jego autorów powinno dać zdecydowanie lepszy rezultat. Przypomnijmy, że na początku programu Mój Elektryk, parę lat temu wzrosty sięgały ponad 100%. Niestety jest to bezpośrednio
związane z brakiem uwzględnienia osób prawnych w nowym dofinansowaniu. Pozostaje nam tylko trzymać kciuki za dalsze losy programu. Pozostała część rynku samochodów osobowych według naszych prognoz powinna utrzymać zeszłoroczny, wysoki wynik, głównie dzięki udziałowi pojazdów chińskich.” – komentuje Paweł Tuzinek, prezes ZDS.
Prognoza na II kwartał 2025
Segment |
Prognozowana zmiana w II kw. 2025 |
Sprzedaż indywidualna |
+8% do +10% |
Sprzedaż flotowa (REGON) |
-4% do -6% |
Hybrydy PHEV |
+40% do +50% |
Hybrydy HEV/MHEV |
+8% do +12% |
BEV/FCEV |
+20% do +25% |
Benzyna |
-15% do -20% |
Diesel |
-5% do -8% |
Dostawcze do 3,5 t |
+1% do +3% |
dane sprzedażowe ZDS, komentarz i prognoza opracowanie własne – redakcja,
Najnowsze komentarze