Dzięki IBRM Samar mamy możliwość zaprezentowania Wam danych rejestracyjnych nowych samochodów w i po jedenastym miesiącu 2022 roku. Cały rynek w listopadzie odnotował niemal 34.200 rejestracji, a w ciągu jedenastu miesięcy było ich blisko 383.000. Ten drugi rezultat jest jednak wciąż o niemal 7% gorszy od liczny rejestracji w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Na czele stawki (wyniki skumulowane za jedenaście miesięcy 2022 roku) niezmiennie plasuje się Toyota z wynikiem 66.687 aut. Kolejne miejsca zajmują Škoda (37.442), Kia (31.468), Volkswagen (28.217), Hyundai (24.998), BMW (21.498) i Mercedes (19.743). A potem pojawia się marka…
Dacia w listopadzie odnotowała 1.713 rejestracji – więcej od Mercedesa, ale mniej od Audi. Listopadowy wynik był jednak o 24,22% wyższy, niż ten z października. Dacia poprawiła się też względem listopada ubiegłego roku – o 19,96%. Skumulowana sprzedaż rumuńskiej marki wchodzącej w skład Grupy Renault wyniosła po jedenastu miesiącach 2022 roku 18.667 samochodów, co oznacza wzrost o 8,52% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Aktualny udział Dacii w polskim rynku nowych aut wynosi 4,88%, co jest wynikiem lepszym od ubiegłorocznego (4,19%) i zapewnia marce ósme miejsce w rankingu najpopularniejszych producentów.
Dziesiątkę najpopularniejszych marek zamykają Audi (17.449 rejestracji) oraz Ford (15.738).
Drugą dziesiątkę rankingu otwiera Renault. Francuska marka zanotowała dobry listopad – odnotowano dużo więcej rejestracji, niż w przypadku Forda, ale ranking jest uszeregowany według wyników skumulowanych. W listopadzie nad Wisłą zarejestrowano 1.491 samochodów Renault, co stanowi wzrost w porównaniu z październikiem o 14,34. Wzrosła też sprzedaż w porównaniu z listopadem 2021 roku – o 12,19%. Od początku roku Renault może się pochwalić 13.225 rejestracjami samochodów osobowych, i tu jeszcze brakuje do wyniku ubiegłorocznego w analogicznym okresie – 11,30%. Rynkowy udział marki wynosi 3,45% i jest nieco niższy, niż rok temu (3,63%).
Peugeot plasuje się na miejscu trzynastym. Sprzedał wprawdzie o 99 aut więcej, niż dwunaste Volvo, ale szwedzka marka ma lepszy bilans skumulowany. Peugeot, który w listopadzie może się pochwalić 880 rejestracjami, zyskał 18,28% w stosunku do października, ale do listopada ubiegłego roku jeszcze mu brakuje (-14,98%). Łączna liczba rejestracji za jedenaście miesięcy 2022 roku osiągnęła poziom 9.062 samochodów, a to już tylko o 7,14% mniej, niż rok temu. Rynkowy udział Peugeota wynosi 2,37%, a to tylko o 0,01 punktu procentowego mniej, niż na koniec listopada 2021 roku.
Czternaste miejsce w rankingu zajmuje Opel. Niemiecka marka przejęta kilka lat temu przez Grupę PSA w listopadzie odnotowała 598 rejestracji – 18,42% więcej, niż w październiku, ale też o aż 51,22% mniej, niż w listopadzie 2021 roku. Skumulowane wyniki za jedenaście miesięcy mówią o 9.017 rejestracjach aut osobowych Opla. Rok temu było to o 35,61% więcej. Nic dziwnego, że spadł rynkowy udział marki z 3,41% do 2,35%.
Szesnastą pozycję po jedenastu miesiącach 2022 roku zajmuje Fiat. W listopadzie włoska marka współtworząca koncern Stellantis odnotowała w Polsce 505 rejestracji, ale to o aż 70,61% więcej, niż w październiku. Z kolei w porównaniu z listopadem 2021 roku pojawia się spadek o 16,67%. Wynik skumulowany za jedenaście miesięcy, to 5.824 zarejestrowane samochody, co oznacza spadek o 30,91% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. W efekcie spadł też udział rynkowy Fiata z 2,05% do 1,52%.
Fiata próbuje gonić Citroën, siedemnasta marka w stawce. W listopadzie marka sygnowana szewronami była lepsza – zanotowała 594 rejestracje ciesząc się z wyniku o 0,68% lepszego niż w październiku i o 19,28% lepszego, niż w listopadzie 2021 roku. Po jedenastu miesiącach bieżącego roku Citroën ma 5.598 rejestracji, a to wciąż oznacza spadek w porównaniu z wynikami ubiegłego roku – o aż 21,11%. Rynkowy udział marki stopniał z 1,73% do 1,46%.
Na osiemnastym miejscu znajduje się zrzeszony w Aliansie z Renault i Mitsubishi Nissan. W listopadzie zarejestrowano w naszym kraju 439 samochodów japońskiej marki, o 9,20% więcej, niż w październiku, ale o 32,77% mniej, niż w listopadzie roku ubiegłego. Jedenaście miesięcy 2022 roku zaowocowało 5.455 rejestracjami, co stanowi wynik gorszy o 23,93% od ubiegłorocznego. Do Nissana po jedenastu miesiącach 2022 roku należy 1,42% polskiego rynku, gdy rok temu było to 1,75%.
Kolejne interesujące nas marki mamy na miejscach 27. I 28. To odpowiednio Jeep i Alfa Romeo, które znalazły w listopadzie 44 (Jeep) i 182 (Alfa Romeo) nabywców. Obie wyraźnie powiększyły swoje wyniki w porównaniu z październikiem 2022 roku, ale w odniesieniu do listopada roku ubiegłego zyskała tylko Alfa, a i to nieznacznie (0,55%). Jeep odnotował też wynik gorszy od ubiegłorocznego w wynikach skumulowanych (1.751, -37,51%), Alfa zaś zyskała (1.547, +3,13%).
Trzecią dziesiątkę zamyka stowarzyszone z Renault i Nissanem Mitsubishi. Listopadowy wynik japońskiej marki, to 162 rejestracje, o 72,34% lepszy od rezultatu za październik 2022 roku i o 23,66% od wyniku za listopad roku minionego. Po jedenastu miesiącach br. Mitsubishi ma 1.378 rejestracji, o 27,66% mniej, niż w analogicznym okresie 2021 roku.
Marka DS Automobiles niewątpliwie może zaliczyć listopad 2022 roku do udanych miesięcy. Klienci zarejestrowali 133 samochody francuskiej marki premium, o 155,77% więcej, niż w październiku bieżącego roku i o 224,39% więcej, niż w listopadzie roku ubiegłego. Wynik za jedenaście miesięcy 2022 roku, to 839 aut. Czy marce uda się przekroczyć do końca roku magiczną barierę 1.000 egzemplarzy? Póki co notuje wyniki o 146,76% lepsze, niż w czasie jedenastu pierwszych miesięcy ubiegłego roku. Wzrósł też jej udział rynkowy z 0,08% do 0,22%.
Na pozycji 36. plasuje się sportowe ramię marki Fiat, czyli Abarth. Sprzedaż w Polsce jest raczej śladowa – w listopadzie na polskie drogi wyjechało tylko 7 Abarthów. Może gdyby w Europie pojawił się Abarth Pulse, to sprzedaż by wyraźnie skoczyła? Ale na to nie ma co liczyć. Listopadowy wynik jest o 22,22% gorszy od październikowego i o 50,00% gorszy, niż w listopadzie roku 2021. Przez jedenaście miesięcy 2022 roku w Polsce zarejestrowano 102 nowe Abarthy, o 8,93% mniej, niż rok temu.
Więcej aut od Abartha sprzedało w listopadzie Maserati! Z nowych samochodów włoskiej marki wchodzącej w skład koncernu Stellantis cieszy się od ubiegłego miesiąca 10 nowych kierowców. Tyle samo aut spod znaku trójzębu zarejestrowano w październiku, ale listopad 2021 roku był lepszy o trzy samochody. Przez jedenaście miesięcy 2022 roku na polskie drogi wyjechało 77 aut włoskiej marki, o 18,46% więcej, niż w roku 2021.
W listopadzie został też wydany klientowi nowy egzemplarz Alpine. Jeden, a więc mniej niż w październiku br. oraz w listopadzie roku ubiegłego. Mimo to w naszym kraju w tym roku zarejestrowano już 33 egzemplarze A110, a to o 3,13% więcej, niż rok temu w analogicznym okresie. Marka zajmuje 43. miejsce w rankingu.
w oparciu o dane IBRM Samar
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze