W latach 70. XX wieku francuski inżynier Gilles Poncin postawił sobie ambitny cel: stworzenie wyjątkowego pojazdu zdolnego do poruszania się zarówno po lądzie, jak i wodzie. Tak narodził się Poncin VP2000, wyposażony w silnik Citroëna sześcioosiowy pojazd amfibijny, który szybko zdobył miano „Księżycowego Jeepa” dzięki swojemu futurystycznemu designowi. Był to pierwszy krok w budowaniu reputacji firmy Véhicules Poncin SA jako jednego z liderów w produkcji amfibii i pojazdów terenowych.
Historia VP2000 zaczyna się od amerykańskiego pojazdu 6×6, który Gilles Poncin nabył na aukcji w celach rekreacyjnych. Niestety, stan techniczny pozostawiał wiele do życzenia, co skłoniło Poncina do zaprojektowania własnej wersji. W 1980 roku po latach prototypowania zadebiutował Poncin VP2000 – pojazd z licznymi ulepszeniami i komponentami produkcji francuskiej.
Podstawowym elementem konstrukcji VP2000 jest kadłub wykonany z włókna szklanego, który pełni również funkcję szczelnej skorupy pozwalającej na pływanie. Pojazd wyposażono w trzy osie napędowe, co daje sześć kół umożliwiających poruszanie się w najtrudniejszych warunkach terenowych. Kierowanie odbywa się za pomocą hamowania kół po jednej stronie pojazdu – podobnie jak w czołgu, co pozwala na obrót o 360° w miejscu.
Sercem VP2000 jest silnik Citroëna 2CV – prosty, chłodzony powietrzem, dwucylindrowy bokser o pojemności 602 cm³ i mocy 29 KM. Choć nie imponuje mocą, dzięki odpowiedniemu przełożeniu przekładni doskonale radzi sobie z napędzaniem pojazdu zarówno na lądzie, jak i w wodzie.
Poncin VP2000 szybko zyskał popularność w trudnych terenach, takich jak ośrodki narciarskie, gdzie jego zdolności amfibijne i terenowe okazały się bezcenne. Powstały również wersje gąsienicowe, które dzięki gumowym pasom wokół kół radziły sobie w śniegu, błocie i innych luźnych nawierzchniach.
Sukces VP2000 doprowadził do rozwoju całej linii pojazdów oznaczonych symbolem „VP”. Firma Véhicules Poncin SA stworzyła modele takie jak VP2025, VP2500, VP2600, VP3000 oraz szereg pojazdów 4×4 i 6×6 przypominających Jeepy. Produkcja trwała do 1993 roku, a dziś pojazdy Poncin są uważane za kolekcjonerskie rarytasy.
Samochody Poncin można we Francji bez problemu kupić – ceny zaczynają się od kilku tysięcy euro. Kliknij tutaj aby zobaczyć oferty.
Najnowsze komentarze