Citroën – sprawdź ofertę
Alfa Romeo – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Porównanie limuzyn klasy premium lat 80.: Renault 25 V6 Injection, Alfa Romeo 90 2.5 Quadrifoglio Oro i BMW 525i

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-03-23
w Wiadomości
Czas czytania 6 minut
272
A A
7
renault 25 alfa bmw Wiadomości

Renault 25 V6 Injection, Alfa Romeo 90 2.5 Quadrifoglio Oro i BMW 525i stanęły w szranki w teście jednego z włoskich magazynów motoryzacyjnych w latach 80. Jak wtedy wypadły modele określane jako premium?

Na rynku motoryzacyjnym modele prestiżowe często nie są bestsellerami, ale stanowią wizytówkę marki. W latach 80. w segmencie wyższej klasy średniej prym wiodły trzy wyjątkowe limuzyny: Alfa Romeo 90 2.5 Quadrifoglio Oro, BMW 525i oraz Renault 25 V6 Injection. Ich podobna moc, masa i pojemność silników sprawiały, że rywalizacja między nimi była niezwykle wyrównana.

Peugeot 408 – reklama

Silniki i osiągi: różne podejścia, podobne wyniki

Pod maskami wszystkich trzech limuzyn znajdziemy sześciocylindrowe jednostki napędowe, jednak każda została zbudowana w odmienny sposób.

Alfa Romeo 90 2.5 Quadrifoglio Oro korzysta z nowoczesnego silnika V6 o kącie rozwarcia cylindrów 60°, w całości wykonanego z aluminium. Silnik generuje 156 KM przy 5600 obr./min. Zastosowano układ wtrysku Bosch L-Jetronic, a całość współpracuje z klasycznym napędem na tył.

BMW 525i stawia na sześciocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 2,5 litra, rozwijający 150 KM przy 5500 obr./min. Żeliwny blok i klasyczny układ napędu tylnego to znak rozpoznawczy bawarskiej marki.

Renault 25 V6 Injection wykorzystuje aluminiowy silnik PRV V6 o pojemności 2664 cm³. Mimo mocy 144 KM przy 5500 obr./min (najmniejszej w zestawieniu), nadrabia świetnym maksymalnym momentem obrotowym osiąganym przy 3000 obr./min i korzystnym współczynnikiem oporu powietrza (Cx 0,33).

Renault 25 z tajemniczym systemem audio Omer Carminat. Co naprawdę przedstawia to zdjęcie?

W teście prędkości maksymalnej Alfa Romeo osiąga prawie 208 km/h, wyprzedzając BMW (206 km/h) i Renault (204 km/h). Przyspieszenie na 400 m to przewaga BMW – 16,46 sekundy, przed Renault 16,51 s i Alfą 16,63 s. Na dystansie 1000 m BMW ponownie prowadzi (30,46 s), Alfa tuż za nim (30,64 s), a Renault zamyka stawkę z 30,75 s.

W próbach elastyczności Renault przewodzi, szczególnie w zakresie 80-120 km/h na IV biegu (9,8 s). BMW osiąga tu 10 s, a Alfa 11,38 s, co jest wynikiem doboru przełożeń skrzyni biegów, które tłumią potencjał silników BMW i Alfy. Przy niższych prędkościach (40 km/h), Renault również okazuje się najbardziej żwawe.

Warto przeczytać!

Renault Kwid liderem w badaniu „The Chosen Ones 2025 1 Wiadomości

Renault Kwid liderem w badaniu „The Chosen Ones” 2025

2025-11-16
Nowy Nissan LEAF wyjezdza na drogi. Imponujacy zasieg 622 km zaawansowane technologie i elegancka aerodynamiczna sylwetka 69 Wiadomości

Renault chce ożywić relacje z Nissanem. Zaskakujące rozmowy między firmami

2025-11-16

Alfa Romeo Giulia podwójnie triumfuje w Niemczech

2025-11-16

Test: Nowy Renault Austral Full Hybrid 200 KM oraz Espace Full Hybrid 200 KM. Aż 1100 km zasięgu

2025-11-16

Zużycie paliwa: zaskakująca oszczędność

Pod względem zużycia paliwa wszystkie trzy limuzyny prezentują zadowalający poziom. Alfa i BMW zawdzięczają to długim przełożeniom, natomiast Renault poprawionej aerodynamice oraz modernizacjom układu dolotowego i wydechowego. Jednak Alfa Romeo ma jedną wadę – zaledwie 49-litrowy zbiornik paliwa, co w samochodzie przeznaczonym na długie trasy może być kłopotliwe.

Wrażenia z jazdy i układ jezdny

Każda z limuzyn oferuje zupełnie inne wrażenia zza kierownicy. Alfa Romeo 90 zachowała zawieszenie przednie na podwójnych wahaczach znane z Alfetty oraz tylny most De Dion. To rozwiązanie nie jest nowoczesne, ale zapewnia dobre rozłożenie mas i zmniejsza masy nieresorowane. Jednak w zakrętach auto wykazuje wyraźną podsterowność, a w ciasnych łukach ma tendencję do „podskakiwania”.

Renault 25 V6 wykorzystuje zmodyfikowane zawieszenie z modeli Renault 20/30 – z przodu wahacze poprzeczne z poszerzoną podstawą, z tyłu ulepszone wahacze poprzeczne. Efekt to szerokie rozstawy kół i znakomita stabilność, szczególnie na mokrej nawierzchni i w trasie.

Renault 25 – krótka historia niezwykłego modelu, który wzbudził wściekłość u konkurencji

BMW 525i ma klasyczny układ: przednie zawieszenie McPhersona i tylne wahacze skośne. Auto prowadzi się przewidywalnie, z lekką tendencją do nadsterowności przy jeździe na granicy przyczepności.

Na mokrej nawierzchni to Renault wypada najlepiej, m.in. dzięki oponom Michelin MXV. BMW, pozbawione fabrycznego dyferencjału o ograniczonym poślizgu (dostępnego jako opcja), ma problemy z trakcją. Alfa Romeo, mimo zastosowania ciekawych opon Pirelli P6 (opcjonalnych), cierpi na brak blokady mechanizmu różnicowego, co utrudnia jej jazdę na granicy przyczepności.

Komfort i wyposażenie

Alfa Romeo 90 2.5 Quadrifoglio Oro oferuje bogate wyposażenie: elektryczne szyby, komputer pokładowy, opcjonalną walizeczkę oraz regulowany w dwóch płaszczyznach kierownicę. Cena: 30.220.600 lirów.

BMW 525i wyróżnia się klasycznym, minimalistycznym wnętrzem, a lista opcji obejmuje m.in. ABS (2.753.000 lirów), klimatyzację (2.919.000 lirów), automatyczną skrzynię (1.242.000 lirów) czy skórzaną tapicerkę (1.806.000 lirów). Cena bazowa: 29.017.000 lirów.

Renault 25 V6 Injection imponuje nowoczesnymi rozwiązaniami: komputer pokładowy, centralny zamek z pilotem, zaawansowane audio oraz elektryczne szyby w standardzie. Cena: 31.354.000 lirów, opcje obejmują m.in. skórzane wnętrze (2.350.000 lirów) i szyberdach (1.046.000 lirów).

Zobacz więcej artykułów o Renault 25

Podsumowanie

BMW 525i, Alfa Romeo 90 2.5 Quadrifoglio Oro i Renault 25 V6 Injection oferują zbliżone osiągi, ale każda z nich trafia do nieco innego odbiorcy. BMW kusi solidnością i klasycznym podejściem, Alfa – włoskim temperamentem i elegancją, Renault – komfortem, nowoczesnością i łatwością prowadzenia.

Pod względem osiągów:

  1. BMW
  2. Alfa
  3. Renault

Pod względem prowadzenia:

  1. Renault
  2. Alfa
  3. BMW

źródło i fot: Włoski magazyn Auto, nr 15/21, 1985


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

renault 25 alfa bmw Wiadomości
5 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Renaultzabytkowe25Alfa Romeo90
Udostepnij94Tweet59Udostepnij17
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
7 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • peugeot 407 2004 1280 80589c0441359c4e80589a8d30d444fa8f Wiadomości

    Te modele Peugeot z silnikiem HDi są długowieczne. Duże przebiegi to żaden problem

    3574 udostępnienia
    Udostepnij 1430 Tweet 894
  • To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025

    3624 udostępnienia
    Udostepnij 1450 Tweet 906
  • Zamknijcie w cholerę to całe Electromobility Poland!

    2461 udostępnienia
    Udostepnij 984 Tweet 615
  • To najtańszy fabrycznie nowy Fiat Pandina w Polsce. Cena kusi a co z wyposażeniem?

    5290 udostępnienia
    Udostepnij 2116 Tweet 1323

Testy samochodów

DSC 0907 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën e-C4 kontra Opel Mokka-e – elektryk z Francji czy Niemiec? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, zużycie energii.

autor Małgorzata Kozikowska
2021-05-16
C2 VTS
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C2 1.6 VTS 122 KM 2006 – czterosobowy samochód ze sportowym zacięciem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2006-08-04
dacia sandero stepway 2 nowe sandero 75 opinie 300x200 Wiadomości
Testy

Test: Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi 90 KM 2013 – Budżetowy ale solidny hatchback do miasta z dieslem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2013-01-29
Peugeot 308 SW 1.6 Blue HDi
Testy

Test: Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 120 KM – ekspert od dalekich niedrogich podróży

autor Małgorzata Kozikowska
2017-05-26
Renault Captur E Tech Hybrid 2024 029 Wiadomości
Testy

Test: Nowy Renault Captur Full Hybrid 145 po pierwszej jeździe. Ładny, oszczędny i ma znakomite multimedia

autor Małgorzata Kozikowska
2024-06-17

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Śpi w swoim Fiacie 500 w każdy weekend. I mówi, że to najlepsza decyzja w życiu
  • Anonimowo - Spowiedź sprzedawcy marki Fiat: Dałem z siebie wszystko… i nie sprzedałem absolutnie nic
  • RRR - Test: Nowy Renault Austral Full Hybrid 200 KM oraz Espace Full Hybrid 200 KM. Aż 1100 km zasięgu
  • Rafał - Czy nowe Renault Twingo 2026 naprawdę przekona klientów? Pułapki mody retro
  • Anonim - To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025
  • Kulson - Francuscy dziennikarze przetestowali DS N°8 na autostradzie. Czy naprawdę przejedzie ponad 500 km?
  • Bodzio - Nowy komfortowy elektryczny SUV Citroën C5 Aircross Comfort Range już w polskich salonach

Zobacz też

Osiągnięcia programu Stellantis Motor Citizens w Polsce i innych krajach europejskich

Tani Fiat Grande Panda z napędem hybrydowym oficjalnie wjeżdża do salonów dealerskich

Odyseja Elektryczna dotarła do mety!

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
7
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz