Renault 25 V6 Injection, Alfa Romeo 90 2.5 Quadrifoglio Oro i BMW 525i stanęły w szranki w teście jednego z włoskich magazynów motoryzacyjnych w latach 80. Jak wtedy wypadły modele określane jako premium?
Na rynku motoryzacyjnym modele prestiżowe często nie są bestsellerami, ale stanowią wizytówkę marki. W latach 80. w segmencie wyższej klasy średniej prym wiodły trzy wyjątkowe limuzyny: Alfa Romeo 90 2.5 Quadrifoglio Oro, BMW 525i oraz Renault 25 V6 Injection. Ich podobna moc, masa i pojemność silników sprawiały, że rywalizacja między nimi była niezwykle wyrównana.
Silniki i osiągi: różne podejścia, podobne wyniki
Pod maskami wszystkich trzech limuzyn znajdziemy sześciocylindrowe jednostki napędowe, jednak każda została zbudowana w odmienny sposób.
Alfa Romeo 90 2.5 Quadrifoglio Oro korzysta z nowoczesnego silnika V6 o kącie rozwarcia cylindrów 60°, w całości wykonanego z aluminium. Silnik generuje 156 KM przy 5600 obr./min. Zastosowano układ wtrysku Bosch L-Jetronic, a całość współpracuje z klasycznym napędem na tył.
BMW 525i stawia na sześciocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 2,5 litra, rozwijający 150 KM przy 5500 obr./min. Żeliwny blok i klasyczny układ napędu tylnego to znak rozpoznawczy bawarskiej marki.
Renault 25 V6 Injection wykorzystuje aluminiowy silnik PRV V6 o pojemności 2664 cm³. Mimo mocy 144 KM przy 5500 obr./min (najmniejszej w zestawieniu), nadrabia świetnym maksymalnym momentem obrotowym osiąganym przy 3000 obr./min i korzystnym współczynnikiem oporu powietrza (Cx 0,33).
Renault 25 z tajemniczym systemem audio Omer Carminat. Co naprawdę przedstawia to zdjęcie?
W teście prędkości maksymalnej Alfa Romeo osiąga prawie 208 km/h, wyprzedzając BMW (206 km/h) i Renault (204 km/h). Przyspieszenie na 400 m to przewaga BMW – 16,46 sekundy, przed Renault 16,51 s i Alfą 16,63 s. Na dystansie 1000 m BMW ponownie prowadzi (30,46 s), Alfa tuż za nim (30,64 s), a Renault zamyka stawkę z 30,75 s.
W próbach elastyczności Renault przewodzi, szczególnie w zakresie 80-120 km/h na IV biegu (9,8 s). BMW osiąga tu 10 s, a Alfa 11,38 s, co jest wynikiem doboru przełożeń skrzyni biegów, które tłumią potencjał silników BMW i Alfy. Przy niższych prędkościach (40 km/h), Renault również okazuje się najbardziej żwawe.
Zużycie paliwa: zaskakująca oszczędność
Pod względem zużycia paliwa wszystkie trzy limuzyny prezentują zadowalający poziom. Alfa i BMW zawdzięczają to długim przełożeniom, natomiast Renault poprawionej aerodynamice oraz modernizacjom układu dolotowego i wydechowego. Jednak Alfa Romeo ma jedną wadę – zaledwie 49-litrowy zbiornik paliwa, co w samochodzie przeznaczonym na długie trasy może być kłopotliwe.
Wrażenia z jazdy i układ jezdny
Każda z limuzyn oferuje zupełnie inne wrażenia zza kierownicy. Alfa Romeo 90 zachowała zawieszenie przednie na podwójnych wahaczach znane z Alfetty oraz tylny most De Dion. To rozwiązanie nie jest nowoczesne, ale zapewnia dobre rozłożenie mas i zmniejsza masy nieresorowane. Jednak w zakrętach auto wykazuje wyraźną podsterowność, a w ciasnych łukach ma tendencję do „podskakiwania”.
Renault 25 V6 wykorzystuje zmodyfikowane zawieszenie z modeli Renault 20/30 – z przodu wahacze poprzeczne z poszerzoną podstawą, z tyłu ulepszone wahacze poprzeczne. Efekt to szerokie rozstawy kół i znakomita stabilność, szczególnie na mokrej nawierzchni i w trasie.
Renault 25 – krótka historia niezwykłego modelu, który wzbudził wściekłość u konkurencji
BMW 525i ma klasyczny układ: przednie zawieszenie McPhersona i tylne wahacze skośne. Auto prowadzi się przewidywalnie, z lekką tendencją do nadsterowności przy jeździe na granicy przyczepności.
Na mokrej nawierzchni to Renault wypada najlepiej, m.in. dzięki oponom Michelin MXV. BMW, pozbawione fabrycznego dyferencjału o ograniczonym poślizgu (dostępnego jako opcja), ma problemy z trakcją. Alfa Romeo, mimo zastosowania ciekawych opon Pirelli P6 (opcjonalnych), cierpi na brak blokady mechanizmu różnicowego, co utrudnia jej jazdę na granicy przyczepności.
Komfort i wyposażenie
Alfa Romeo 90 2.5 Quadrifoglio Oro oferuje bogate wyposażenie: elektryczne szyby, komputer pokładowy, opcjonalną walizeczkę oraz regulowany w dwóch płaszczyznach kierownicę. Cena: 30.220.600 lirów.
BMW 525i wyróżnia się klasycznym, minimalistycznym wnętrzem, a lista opcji obejmuje m.in. ABS (2.753.000 lirów), klimatyzację (2.919.000 lirów), automatyczną skrzynię (1.242.000 lirów) czy skórzaną tapicerkę (1.806.000 lirów). Cena bazowa: 29.017.000 lirów.
Renault 25 V6 Injection imponuje nowoczesnymi rozwiązaniami: komputer pokładowy, centralny zamek z pilotem, zaawansowane audio oraz elektryczne szyby w standardzie. Cena: 31.354.000 lirów, opcje obejmują m.in. skórzane wnętrze (2.350.000 lirów) i szyberdach (1.046.000 lirów).
Zobacz więcej artykułów o Renault 25
Podsumowanie
BMW 525i, Alfa Romeo 90 2.5 Quadrifoglio Oro i Renault 25 V6 Injection oferują zbliżone osiągi, ale każda z nich trafia do nieco innego odbiorcy. BMW kusi solidnością i klasycznym podejściem, Alfa – włoskim temperamentem i elegancją, Renault – komfortem, nowoczesnością i łatwością prowadzenia.
Pod względem osiągów:
- BMW
- Alfa
- Renault
Pod względem prowadzenia:
- Renault
- Alfa
- BMW
źródło i fot: Włoski magazyn Auto, nr 15/21, 1985
Najnowsze komentarze