Porównanie: nowa Dacia Duster czy dwuletni Volkswagen Golf?

4 7 124

Jaki samochód wybrać: nowy czy używany? Niemiecki Automobilklub ADAC porównał dwa modele, które w Niemczech można kupić w zbliżonej cenie. W szranki stanęły: nowa Dacia Duster oraz dwuletni Volkswagen Golf.

Gdy decydujemy się na zakup samochodu budżet jest zazwyczaj ograniczony. Kierowcy często stoją przed wyborem: taniego nowego samochodu lub używanego w podobnej cenie. Automobilklub ADAC porównał dwa modele, które na rynku niemieckim można kupić za kwotę 15-16.000 euro. Który pojazd jest lepszy: nowa Dacia Duster z silnikiem dCi 115 bez oznak użytkowania, z zerowym przebiegiem i trzyletnią gwarancją producenta czy dwuletni Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion z przebiegiem ok. 40.000 km?

Volkswagen Golf solidnie wykończony, Dacia bardziej praktyczna

Dacia Duster na pierwszy rzut oka jest dobrze wykończona, ale przy bliższych oględzinach można dostrzec prostotę i niedociągnięcia, których ADAC nie znalazło u niemieckiego rywala. Zbiorniki paliwa obu pojazdów mieszczą po 50 litrów, ale Volkswagen Golf jest mniejszy dlatego ma też mniejszy apetyt na paliwo. Na pełnym baku kompakt Volkswagena potrafi przejechać ok. 1000 km, podczas gdy Duster pokona dystans 845 km.

Dacia jest prosta w obsłudze i bardziej praktyczna. Do samochodu łatwiej się wsiada i z niego wysiada, a pozycja za kierownicą jest wysoka. Do Dacii zapakujemy więcej walizek, pojemność bagażnika wynosi w tym samochodzie 410 litrów, natomiast Volkswagen Golf pomieści tylko 305 litrów bagaży. Duster ma jednak wyższy poziom załadunku i po złożeniu oparć foteli nie uzyskamy płaskiej podłogi.

Zawieszenie Dustera bardzo dobrze znosi nierówności nawet dróg bardzo złej jakości, z kolei w Golfie mamy kompromis między komfortem a zwinnością. Na przednich siedzeniach Dacii jest stosunkowo wygodnie, ale boczne podparcie pozostawia nieco do życzenia. Dobrze wyprofilowane siedzenia w Golfie zapewniają dobry komfort i solidne podparcie boczne.

Golf ma lepsze wyciszenie, Duster emituje mniej zanieczyszczeń

Na autostradzie w Dusterze robi się dość głośno. Przy prędkości 130 km/h zmierzony został poziom hałasu na poziomie 69,8 dB, w Golfie odczyt pokazał 67,0 dB. Czterocylindrowy silnik Diesla o mocy 115 KM charakteryzuje się równomierną pracą i dobrą reakcją na pedał gazu. Lżejszy Golf ma taką samą moc, ale lepsze przyspieszenie (10,2 s do 100 km/h kontra 10,5 s). Prędkość maksymalna Dacii Duster wynosi 179 km/h, Golf rozwija prędkość 198 km/h. Ogólnie rzecz biorąc, Dacia jest stabilna i bezpieczna, ale przy wyższych prędkościach staje się gąbczasta. Układ kierowniczy działa łagodniej niż w Golfie. Niemeicki kompakt zapewnia wzorową stabilność podczas dynamicznej jazdy, pewne zachowanie i poczucie bezpieczeństwa na pokładzie.

Przy hamowaniu od 100 km/h Dacia zatrzymała się po 34,7 m, Golf potrzebuje około pół metra więcej. Duster ma tylko podstawowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w przeciwieństwie do Volkswagena, który dysponuje wieloma nowoczesnymi systemami. W teście zderzeniowym Euro NCAP również zwycięża Golf. Dacia osiągnęła trzy gwiazdki, a Volkswagen pięć.

Nowa Dacia ma decydującą przewagę nad używanym Golfem: bardziej nowoczesną technologię redukcji emisji spalin. Nowy samochód musi spełniać surowsze normy Euro 6d TEMP i jest wyposażony z systemem SCR z płynem AdBlue. Jak pokazują pomiary ADAC pozwala to na znaczne zmniejszenie szkodliwych tlenków azotu (NOx) w porównaniu ze starszym Golfem.

Jaki werdykt?

Podążając ściśle za zwycięstwami w poszczególnych kategoriach, wygrywa używany Volkswagen Golf. Jest bardziej bezpieczny, niezawodny, zużywa mniej paliwa i posiada wyższą jakość wykończenia. Z kolei nowa Dacia Duster emituje mniej zanieczyszczeń powietrza i ma bardziej praktyczne nadwozie SUV-a. Kto zdecyduje się na Dustera, z pewnością nie popełni błędu. Ze względu na niską cenę stanowi nieocenioną ofertę zakupu nowego samochodu.

Źródło: ADAC

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
4 Wątki komentarzy
0 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
4 Autorzy komentarzy
Obywatel MKTimAdam D.Marcin (ten wiecie który) Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Marcin (ten wiecie który)
Gość
Marcin (ten wiecie który)

No właśnie, nowy samochód spełnia nowszą normę emisji spalin.W podlinkowanym porównaniu wrażenie robi porównanie emisji substancji szkodliwych. Dla prywatnego użytkownika w wielu cywilizowanych krajach może oznaczać niższe podatki i większą mobilność ( część stref – dzielnic miasta lub całych miast ) może być zamkniętych dla aut spełniających starsze normy. Golf może mieć jeszcze jedna wadę ( jak mnóstwo współczesnych nowych aut) prawdopodobnie jest serwisowany w trybie longlife co zwiększa ryzyko awaryjności dla kilkuletniego auta. Na zachodzie z reguły częściej wymienia się auta ale na ten aspekt (zwiększonego ryzyka awaryjności)też warto zwrócić uwagę bo np auta po wynajmach/ leasingach są serwisowane… Czytaj więcej »

Adam D.
Gość
Adam D.

Akurat emisja spalin to mnie najmniej interesuje.

Tim
Gość
Tim

Niestety rozważania czysto akademickie, jeżeli ktoś sprzedaje 2 letniego Golfa to ma ku temu konkretne powody np. stan techniczny owszem są wypadki losowo/finansowe bo komuś leasing ciąży itp itd ale zawsze taka rosyjska ruletka!

Obywatel MK
Gość
Obywatel MK

Nareszcie produkują auta dla mnie, niedrogie, wysoko zawieszone, wszędzie dojadę nawet pod dom gdzie mam drogę mocno wyboistą i nie muszę kupować drogiej terenówki na ramie, która jest paliwożerna.
Na Golfa bym nawet nie spojrzał, bo przy tak niskich autach zawsze miałem coś urwane.