Sylwetka SUV-a, obiecujący temperament i wykończenie RS Line, które ma kojarzyć się z dynamiczną jazdą. Czy nowe Renault Arkana będzie w stanie zagrozić pozycji Peugeot 3008 na rynku? Samochody porównał francuski magazyn L’argus podczas jazdy testowej.
Według portalu L’argus kolejnym stadium ewolucji po trendzie na SUV-y jest sylwetka o podwyższonym prześwicie i pochyłej linii dachu, czego przykładem jest Toyota C-HR, Kia XCeed, Mazda XC-30 oraz nowy Citroën C4. Koncepcja doczekała się także powiększonej wersji w postaci Renault Arkana, która będzie konkurowała m.in. z Peugeot 3008.
Nowy model mierzy 4,57 m długości, jest więc o 12 cm dłuższy od Peugeot 3008. Testowy egzemplarz napędza mikrohybryda o mocy 140 KM wyposażona w 4-cylindrowy silnik 1.3 połączony z automatyczną przekładnią EDC. Renault w ogóle nie planuje manualnej skrzyni biegów. Konkurent spod znaku lwa otrzymał 3-cylndrową jednostkę 1.2 PureTech o mocy 130 KM, który współpracuje ze skrzynią EAT8.
Arkana tańsza od 3008
Renault Arkana w luksusowej wersji RS Line kosztuje we Francji 34.700 euro, jest więc tańsza od Peugeot 3008 w wersji GT o 4000 euro. Różnicy nie rekompensuje nawet wyposażenie. Oprócz autonomicznego systemu jazdy poziomu 2 (za 600 euro w Arkanie), czarnego dachu (za 400 euro) i składanego oparcia przedniego fotela (niedostępnego w Renault), pojazdy otrzymały analogiczne akcesoria (m.in. skórzaną tapicerkę, elektrycznie regulowane i podgrzewane przednie fotele, półautomatyczny system parkowania oraz indukcyjną ładowarkę do smartfona). Punkt w kategorii cena zdobywa więc Arkana.
Prowadzenie
Deska rozdzielcza Captura i podwyższona pozycja za kierownicą wydają się niwelować obietnice dynamicznej jazdy, ale pierwsze kilometry wywarły zaskakująco dobre wrażenie na dziennikarzach portalu L’argus. Silnik 1.3 TCe 140 od razu wyróżnia się krótkim czasem reakcji w chwilach, gdy potrzeba więcej mocy a skrzynia EDC płynnie zmienia biegi. Podwozie dobrze trzyma pojazd podczas wchodzenia w zakręty, ale nie jest odpowiednio wyważone, przy zwalnianiu pedału gazu.
Kierowca nie będzie nudził się podczas prowadzenia auta. Zawieszenie skutecznie amortyzuje nierówności podczas niskich prędkości. Ponadto duet silnik – skrzynia biegów nie generuje szarpnięć i drgań przy niskich obrotach, a rozrusznik-alternator poprawia płynność działania systemu Stop & Start. W mieście trzeba wziąć pod uwagę wymiary pojazdu (34 cm dłuższy niż Captur!). Wspomaganie kierownicy jest za małe w manewrach miejskich i trochę za duże podczas szybszej jazdy (odwrotność byłaby bardziej logiczna).
Zmiana pojazdu na Peugeot 3008 nie będzie powrotem do przeszłości, choć niższa pozycja za kierownicą powinna przypaść do gustu osobom, które z nostalgią patrzą w kierunku sedanów. Doskonałość kalibracji układu kierowniczego i zawieszenia potwierdzają wiedzę Peugeot w tym zakresie. 3008 zapewnia lepsze poczucie zwinności dzięki małej kierownicy, a jednocześnie sprawniejszą amortyzację odkształceń drogi.
Ta przewaga nie dotyczy silnika i skrzyni biegów. W mieście, system Stop&Start 3008 generuje więcej wstrząsów przed zatrzymaniem i jest bardziej hałaśliwy przy ponownym rozruchu. Na drodze wyczuwa się brak mocy i momentu obrotowego w stosunku do rywala a przy wchodzeniu w wyższe obroty silnik dudni w kabinie pasażerskiej. Na autostradzie, najmniejsza reakcja przepustnicy powoduje, że przekładnia EAT8 zaczyna redukować biegi, ze szkodą dla płynności i ciszy. Pomimo różnych rozwiązań technicznych SUV-y wyświetlają na komputerze pokładowym identyczne zużycie paliwa wynoszące 7,5 l/100 km podczas jazdy drogami pozamiejskimi i ekspresowymi.
Na pokładzie
Arkana otrzymała taką samą platformę i wnętrze co mniejszy brat Captur. Nie stanowi to problemu przy ocenie jakości, która dla tego segmentu pozostaje poprawna. Atrakcyjność wspomagają estetyczne dodatki poziomu RS Line takie jak: sportowe fotele ze skórzaną i zamszową tapicerką, biało-czerwone szwy, czy lakierowane wstawki imitujące włókno węglowe. Miłośnicy dużych ekranów powinni być zaspokojeni 10-calowymi wskaźnikami za kierownicą oraz 9,7-calowym pionowym ekranem dotykowym.
Dzięki atrakcyjnej grafice, możliwości personalizacji ekranu i nawigacji z wyszukiwaniem online (nie trzeba wpisywać dokładnego adresu restauracji, jej nazwa jest zwykle wystarczająca), interfejs EasyLink Renault kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto jest bardziej przydatny na co dzień.
Pokrętła klimatyzacji ze zintegrowanym wyświetlaczem dodają panelowi nowoczesności. Arkana TCe 140 nie odziedziczyła po Capturze ładnego selektora skrzyni biegów e-Shifter, który jest zarezerwowany dla hybrydowej wersji E-Tech. W efekcie, pojazd stracił trochę przestrzeni, którą Renault mogło wykorzystać do przechowywania przedmiotów. Nie wykorzystano także pomysłu, praktycznej szuflady po stronie pasażera z najwyższej wersji Captura.
Wnętrze Peugeot 3008 GT 2021
Wnętrze Arkany RS Line jest atrakcyjne, ale w 3008 GT osiąga jeszcze wyższy poziom. Fotele są lepiej zaprojektowane, alkantarę znajdziemy nawet na desce rozdzielczej i boczkach drzwi a elementy sterujące Peugeota przyczyniają się do efektu „wow”. Pomimo obecności większej liczby schowków o większej pojemności, 3008 nie pokonuje rywala w pełni.
Główny winowajca? Ekran dotykowy, który chociaż większy niż u poprzednika, (ma przekątną 10-cali), po bokach pozostawia dwa paski z temperaturą dlatego do dyspozycji kierowcy pozostaje 8-cali. Nie zrezygnowano z wielokrotnego dotykania ekranu w celu regulacji klimatyzacji a interfejs zdradza swój wiek (brak konfiguracji widżetów, przestarzały wygląd map i podstawowe sterowanie głosowe). Jeśli korzystasz z połączenia Apple CarPay lub Android Auto telefon zajmie jedyne gniazdo USB w przedniej części kabiny.
Renault i Peugeot walczą o przestrzeń na pokładzie. Arkana pokonuje rywala lepiej wyprofilowanymi i bardziej pochylonym oparciami z tyłu, wyższą i wygodniejszą pozycją podczas długich podróży oraz nieco większą przestrzenią na nogi (można łatwo wsunąć stopy pod przednie fotele).
Peugeot rewanżuje się pojemnością bagażnika. Większa o 7 litrów przestrzeń bagażowa oraz sylwetka 3008 ułatwia wyjmowanie przedmiotów z dna bagażnika. Oparcia można złożyć od strony tylnej klapy a za dodatkowe 450 euro zamówimy funkcję otwierania tylnej klapy ruchem stopy pod zderzakiem, która pomaga, gdy mamy zajęte ręce.
Zwycięstwo: Renault Arkana
Peugeot 3008 góruje nad Renault Kadjar bardziej precyzyjnym prowadzeniem i przestronnym wnętrzem, ale w przypadku Arkany nie wykazuje już takiej samej wyższości. Przez prawie pięć lat istnienia nadal zachowuje przewagę pod względem komfortu i jakości wykończenia, ale w międzyczasie sukces uderzył 3008 do głowy: cena 38.700 euro za model w wersji GT PureTech 130 EAT8 z uboższym wyposażeniem kosztuje o 4000 euro więcej niż Arkana w wersji RS Line z napędem TCe 140. Dodatkowy koszt nie jest uzasadniony.
Najnowsze komentarze