Na rynku zadebiutował nowy Peugeot 308, który zmierzy się z odwiecznym rywalem z Niemiec, Volkswagenem Golfem. Czym różnią się te dwa modele?
Wygląd pojazdu wiąże się zawsze z subiektywną opinią, ale widać, że Peugeotowi bardziej zależy na zwracaniu na siebie uwagi niż konkurencyjnej marce. Nowy 308 jest większy od poprzednika i ma długą maskę inspirowaną segmentem premium, duży grill oraz świecące „kły”. W tylnej części możemy dostrzec nowe reflektory, które podobnie jak w 208 połączono ze sobą czarną listwą.
Klasyka gatunku, jakim jest Volkswagen Golf doczekał się w 2019 roku już 8 generacji. Niemiecki producent, jak zwykle nie zdecydował się na daleko idące zmiany i stawia na sprawdzoną recepturę. Sądząc po słupkach sprzedaży, tego właśnie od modelu oczekują klienci w Europie. Przy dynamicznej sylwetce Peugeot 308, Volkswagen prezentuje się surowo i trochę skromnie.
Oba modele otrzymały nowe logo. Podczas gdy Volkswagen uprościł swój symbol, Peugeot poszedł w przeciwnym kierunku. Inspiracją dla nowego lwa był emblemat stosowany w przeszłości. Logo trafiło na grill, nadkole i tylną klapę.
Peugeot 308 większy od Golfa
308-ka urosła w porównaniu do poprzednika o 11 cm. Samochód mierzy 4,36 m, czyli o 8 cm więcej od modelu Volkswagena. Francuz jest o 6 cm szerszy i 5 cm niższy niż konkurent a osie Peugeota rozstawiono na 2,67 m (2,61 m w Golfie). Współczynnik oporu aerodynamicznego Cx jest porównywalny dla obu pojazdów i wynosi 0,28.
Volkswagen Golf oferuje pasażerom więcej miejsca w kabinie zarówno na szerokość i wysokość, ale więcej walizek załadujemy do 308. Bagażnik kompaktu z Francji ma pojemność od 412 do 1323 litrów. W Golfie jest to od 381 do 1237 litrów.
Pozycja za kierownicą
Podejście do projektowania wnętrza i pozycji za kierownicą również jest różne. Koncepcja i-Cockpitu opiera się na nisko położonej, niewielkiej kierownicy oraz widocznego ponad wieńcem zestawu 10-calowych cyfrowych wskaźników, które w wersji GT są trójwymiarowe. Na pokładzie nie brakuje eleganckich wykończeń i poczucia nowoczesności. Bardziej pragmatyczny Volkswagen proponuje większą, tradycyjnie ułożoną kierownicę, 10,25-calowe zegary oraz ekran Head-up, którego z racji wysoko umieszczonych wskaźników Peugeot nie potrzebuje.
Centralny ekran dotykowy do obsługi systemu informacyjno-rozrywkowego ma przekątną 10 cali w Peugeocie i od 8,25 do 10,25 cala w Volkswagenie. Nowością w 308 jest dotykowy panel skrótów do obsługi funkcji tzw. „i-toggles”, który możemy dowolnie konfigurować. W obu pojazdach zrezygnowano z manualnej obsługi klimatyzacji oraz klasycznej dźwigni zmiany biegów, którą zastąpiono malutkim selektorem.
Kompakty Francji i Niemiec oferują nowoczesną technologie, począwszy od reflektorów Matrix LED dostępnych w wyższych wersjach wyposażenia, przez adaptacyjny tempomat, system utrzymywania pasa ruchu po rozpoznawanie znaków drogowych. Peugeot 308 pójdzie o krok dalej i od końca 2021 roku będzie oferował półautomatyczne wyprzedzanie.
Co pod maską?
Gama napędów Peugeot 308 będzie składała się z 3-cylindrowych silników 1.2 PureTech o mocy 110 i 130 KM oraz diesla 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM. W ofercie znajdziemy również dwie wersje hybrydowe typu plug-in o mocy 180 oraz 225 KM. Peugeot 308 pozostawia wybór między sześciobiegową manualną skrzynią biegów oraz ośmiobiegowym automatem EAT8. Francuska marka nie planuje mocniejszych wersji a tym samym następcy 308 GTi. W przyszłości zadebiutuje w 100% elektryczna 308-ka.
Oferta silnikowa Volkswagena jest znacznie bardziej rozbudowana. Klienci mogą wybrać spośród napędów benzynowych o mocy 110, 130 lub 150 KM. Golf może mieć pod maską diesla 2.0 TDi o mocy 115 oraz 150 KM. Nie zabrakło również ładowalnych napędów hybrydowych o mocy 204 i 245 KM.
Golfa można zamówić z manualną skrzynią biegów, 7-biegowym dwusprzęgłowym automatem DSG 7 lub sześciobiegowym DSG 6 dla wersji hybrydowych plug-in. W przeciwieństwie do Peugeota Volkswagen ma w zanadrzu coś dla miłośników szybkiej jazdy a dokładniej Golfa w wersji GTI, GTI Clubsport i R o mocy odpowiednio: 245, 300 i 320 KM. Jest też opcja na gaz ziemny, której nie znajdziemy u Peugeota.
Peugeot 308 i Volkswagen Golf – dane techniczne:
Peugeot 308 |
Volkswagen Golf |
|
Długość |
4,36 m |
4,28 m |
Szerokość |
1,85 m |
1,78 m |
Wysokość |
1,44 m |
1,49 m |
Rozstaw osi |
2,67 m |
2,61 m |
Współczynnik Cx |
0,28 |
0,275 |
Szerokość kabiny (z przodu) |
1,44 m |
1,47 m |
Szerokość kabiny (z tyłu)
|
1,36 m |
1,44 m |
Wysokość kabiny (przednie siedzenia )
|
0,89 m |
1,01 m |
Wysokość kabiny (siedzenia tylne ) |
0,86 m |
0,96 m |
Pojemność bagażnika |
412/1323 litrów |
381/1237 litrów |
Najnowsze komentarze