Istnieje ponad 20 istniejących przepisów UE regulujących udostępnianie danych z podłączonych pojazdów. Przepisy te zapewniają już konsumentom pełną kontrolę nad ich danymi, zapewniając jednocześnie sprawiedliwy i zrównoważony system dostępu stron trzecich. Pomimo obecnego obciążenia przepisami, UE przygotowuje się do wprowadzenia kolejnego – ostrzega ACEA, europejskie stowarzyszenie producentów samochodów.
Zamiast wymyślać koło na nowo, UE powinna opierać się na istniejących przepisach, zapewniając jednocześnie spójne ramy prawne dla udostępniania danych generowanych przez pojazdy. Jak stwierdziła Ursula von der Leyen w swoich wytycznych politycznych dotyczących jej nowej kadencji, UE faktycznie potrzebuje kompleksowej strategii w zakresie danych opartej na obecnych przepisach, a nie dodawania dodatkowych warstw złożoności – uważają członkowie ACEA.
Istnieje głośny chór interesariuszy, którzy uważają, że UE potrzebuje jeszcze większej złożoności, wzywając do wprowadzenia regulacji sektorowych dla rynku pojazdów. Rzeczywiście, Komisja pracowała nad szeroko zakrojonym wnioskiem dotyczącym rozporządzenia w sprawie dostępu nie tylko do danych pojazdów, ale także funkcji i zasobów. Z pozoru wniosek miał na celu uzupełnienie istniejącego aktu prawnego UE – Data Act – przyjętego pod koniec ubiegłego roku. Jednak wczesne projekty oceny skutków Komisji przedstawiały inną historię. Rozporządzenie wprowadziłoby przepisy sektorowe odbiegające od ustawy o danych, jeszcze przed wdrożeniem tego kompleksowego rozporządzenia w sprawie udostępniania danych ze wszystkich połączonych produktów.
Zobacz: nowe samochody Dacia. Promocje
Data Act, sztandarowa, kompleksowa ustawa o danych osobowych, została pochwalona jako kompleksowa regulacja obejmująca wszystkie połączone produkty, w tym pojazdy. Nowe przepisy gwarantują firmom i konsumentom pełną władzę nad danymi udostępnianymi przez ich połączone produkty, takie jak pojazdy – a także kontrolę nad tym, kto może uzyskać do nich dostęp bez żadnych wyjątków.
Dostęp do danych jest zapewniany na uczciwych i niedyskryminujących warunkach. Zapobiega to monopolistycznym praktykom producentów pojazdów i zapewnia, że niezależni usługodawcy, tacy jak warsztaty naprawcze i usługi diagnostyczne, mogą uzyskać dane niezbędne do oferowania swoich usług. Co więcej, ramy prawne obejmują również rygorystyczne środki ochrony danych. Ten podwójny nacisk na dostęp i ochronę zapewnia, że dane są łatwo dostępne dla upoważnionych stron, ale są również chronione przed niewłaściwym wykorzystaniem i nieautoryzowanym dostępem.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów. Opinie, pomiary, spalanie
Mając ustawę o danych osobowych, pozornie nie ma potrzeby obciążania jej dodatkowymi przepisami. Cóż, niesłusznie. Wygląda na to, że propozycja Komisji wciąż jest na stole. Co gorsza, perspektywa ta wisi nad nami jak miecz Damoklesa w czasie, gdy stoimy w obliczu bezprecedensowej presji konkurencyjnej ze strony innych globalnych regionów i coraz trudniejszego labiryntu złożoności i powielania przepisów w Europie – pisze w swoim oświadczenia ACEA.
Mówiąc prościej, UE nie może już sobie pozwolić na regulowanie swojej drogi wyjścia z każdego postrzeganego problemu. Propozycja ta nieuchronnie tylko podważa konkurencyjność, dodając kolejne obciążenie, podczas gdy powinniśmy skupić się na zarządzaniu ogromną ekologiczną i cyfrową transformacją, przed którą stoi nasza branża. Co gorsza, rozporządzenie może otworzyć drzwi stronom trzecim do wpływania na zachowanie pojazdów na drodze – stwarzając poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa w czasach, gdy zagrożenia cyberbezpieczeństwa rosną.
Wraz z objęciem urzędu przez nowe kierownictwo Komisji Europejskiej, przywrócenie konkurencyjności i polityki przemysłowej do centrum polityki UE musi być na porządku dziennym, jest to odpowiedni moment na ponowną ocenę, a nie reanimację tej inicjatywy. Wprowadzenie nowych przepisów byłoby nie tylko zbędne, ale mogłoby również zwiększyć złożoność, z jaką borykają się producenci pojazdów. Producenci napotkaliby zwiększone obciążenia administracyjne i potencjalne nakładanie się wymogów regulacyjnych, co prowadziłoby do nieefektywności i wyższych kosztów przestrzegania przepisów. Usprawnienie istniejących przepisów lepiej służyłoby branży i konsumentom, wspierając innowacje i utrzymując uczciwe otoczenie konkurencyjne przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa i prywatności danych – podsumowuje ACEA w swoim oświadczeniu.
Najnowsze komentarze