Europejscy producenci części motoryzacyjnych zmagają się z wysokim poziomem niepewności. Najnowsze badanie branżowe przeprowadzone przez CLEPA i McKinsey ujawnia, że 60% dostawców części przewiduje spadek przychodów w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Nowe dane rzucają światło na nastroje w branży, kluczowe trendy i pilne wyzwania.
Największe obawy producentów części motoryzacyjnych budzą: zmniejszony popyt i spadająca konkurencyjność na rynku Unii Europejskiej.
Niepewność i presja na rentowność
Wysoki poziom niepewności wokół nowych projektów i popytu na pojazdy elektryczne (EV) w Europie, w połączeniu z presją ze strony producentów samochodów (OEM) na obniżanie kosztów oraz obawami o konkurencyjność UE, prowadzi do pogorszenia nastrojów biznesowych w sektorze. W rezultacie prognozy rentowności rysują ponury obraz, w którym 38% producentów części przewiduje obecnie działalność na granicy rentowności lub poniżej niej, w porównaniu z zaledwie 25% na początku roku. Tylko 31% spodziewa się rentowności powyżej 5%, co oznacza spadek w stosunku do wcześniejszych prognoz. Perspektywy na rok finansowy 2025 również nie wykazują znaczącej poprawy.
Stellantis zamyka fabrykę w Luton. Ponad 1100 miejsc pracy zagrożonych
Benjamin Krieger, Sekretarz Generalny CLEPA, podkreśla skalę problemu:
„Wyniki badania ukazują trudności, z jakimi zmaga się nasza branża. Europejscy dostawcy motoryzacyjni dysponują innowacyjnym potencjałem, by przewodzić transformacji mobilności, ale presja kosztowa prowadzi do utraty miejsc pracy i zamykania fabryk. Aby chronić zatrudnienie, zwiększyć konkurencyjność oraz przyspieszyć zieloną i cyfrową transformację, konieczna jest pilna korekta ram regulacyjnych”.
Kluczowe priorytety dla odbudowy
Producenci części motoryzacyjnych biorący udział w badaniu CLEPA jako kluczowe obszary działań wzmacniających konkurencyjność Europy wskazali inwestycje w generowanie energii elektrycznej i infrastrukturę ładowania, a także rozwój europejskiego ekosystemu baterii i półprzewodników. Około trzy czwarte dostawców uznało je za swoje trzy główne priorytety. Jedna trzecia dostawców zwróciła uwagę na rozwój ekosystemu oprogramowania open-source oraz dostęp do finansowania.
Główne wyzwania strategiczne
Spadek popytu jako najbardziej palący problem wskazuje 80% respondentów. Aż 77% zgłasza istotne trudności w przenoszeniu wzrostu kosztów na producentów samochodów. Dostawcy, jako pośrednicy w łańcuchu dostaw, w pierwszej kolejności ponoszą presję kosztową. Chociaż niektóre kontrakty zawierają klauzule indeksacyjne umożliwiające regularne dostosowywanie cen do kosztów, wiele umów z producentami pojazdów ich nie uwzględnia, co wymusza negocjacje.
Groźba ceł Trumpa wstrząsa Stellantis: co dalej z produkcją Ram?
Dodatkowo, 58% dostawców wskazuje rosnącą niestabilność geopolityczną jako poważne zagrożenie. 29% identyfikuje bankructwa mniejszych dostawców drugiego rzędu oraz wycofywanie się z sektora motoryzacyjnego jako mające znaczący wpływ na działalność. Jest to znaczny wzrost w porównaniu do zeszłego roku, kiedy to tylko 16% upatrywało w tym poważne wyzwanie.
Obawy o globalną konkurencyjność
Konkurencyjność Europy staje się coraz większym problemem – 70% producentów części motoryzacyjnych widzi ją obecnie jako poważne wyzwanie, w porównaniu z 43% badanymi rok wcześniej. Dodatkowo, 55% ankietowanych obawia się, że inne regiony, szczególnie Ameryka Północna i Azja, wyprzedzają Europę we wdrażaniu nowych technologii. Chociaż 38% dostawców nadal priorytetowo traktuje Europę w planach inwestycyjnych, zainteresowanie Ameryką Północną (25%) i Azją (22%) rośnie, ponieważ firmy szukają alternatywnych regionów o lepszych perspektywach wzrostu.
Fiat na polskim rynku. Nowe modele, oferty, wersje wyposażenia
Transformacja pojazdów elektrycznych
Mniej niż połowa badanych spodziewa się wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych (BEV) w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Perspektywy wzrostu są szczególnie niepewne w przypadku pojazdów ze średniej półki cenowej. 65% producentów części motoryzacyjnych przewiduje, że BEV będą stanowić mniej niż 50% sprzedaży samochodów do 2030 r. Uderzające jest, że 81% dostawców wskazuje ceny jako kluczowy czynnik hamujący popyt na BEV.
Obawy związane z cenami energii elektrycznej znacząco zmalały – tylko 29% respondentów wskazuje to jako przyczynę stagnacji popytu na EV, w porównaniu z 51% w ubiegłym roku. Jednak infrastruktura ładowania pozostaje głównym problemem dla 57% respondentów, choć również odnotowano spadek w porównaniu do 77% w zeszłym roku.
– Ostatnie badanie CLEPA oraz ciągłe doniesienia o zapowiedziach masowych zwolnień w motoryzacji, faktycznie rysują ponury obraz przemysłu motoryzacyjnego. Chyba nikt nie ma już wątpliwości, że potrzebujemy pogłębionej i pilnej dyskusji nad stanem jednej z głównych gałęzi europejskiej gospodarki jaką jest automotive. Cieszy nas natomiast fakt, że 27 listopada w swoim przemówieniu na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego na temat nowego Kolegium Komisarzy i jego programu (Speech at the European Parliament Plenary on the new College of Commissioners and its programme). Przewodnicząca KE Ursula von der Leyen podkreśliła zmagania jakimi mierzy się branża automotive by podczas swojej transformacji w kierunku zeroemisyjności pozostać dalej konkurencyjna, deklarując jednocześnie dialog z branżą. Mamy nadzieję, że owoce tego dialogu wpłyną na mierzalną poprawę sytuacji przemysłu i rynku motoryzacyjnego Starego Kontynentu – mówi Tomasz Bęben, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), Członek Zarządu CLEPA.
Informacja prasowa: Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM)
Najnowsze komentarze