Rząd hiszpański odrzucił wniosek firmy Stellantis o wsparcie finansowe na rozwój produkcji samochodów elektrycznych w ich fabryce w Madrycie. Projekt, który miał na celu poprawę efektywności linii montażowej Citroëna C4, nie spełnił wymaganych kryteriów kwalifikacyjnych, co zaskoczyło wnioskodawców.
Hiszpańskie Ministerstwo Przemysłu, Handlu i Turystyki Hiszpanii ogłosiło, że projekt zgłoszony przez Stellantis do drugiej edycji programu Perte VEC II został odrzucony. Firma motoryzacyjna, która już wcześniej otrzymała wsparcie finansowe na rozwój swoich fabryk w Saragossie (54,4 miliony euro) i Vigo (29,2 miliony euro), tym razem nie uzyskała funduszy na poprawę efektywności linii montażowej w Madrycie.
Czym był odrzucony projekt?
Projekt Stellantis dla fabryki w Madrycie miał na celu zwiększenie efektywności produkcji Citroëna C4, modelu produkowanego wyłącznie w tej fabryce. W odróżnieniu od projektów w Saragossie i Vigo, które dotyczyły instalacji platformy produkcji małych i kompaktowych samochodów elektrycznych STLA Small, madrycki projekt nie był związany z tą nową technologią. Stellantis planuje złożyć odwołanie, podobnie jak w przypadku wstępnych decyzji dotyczących zakładów w Saragossie i Vigo.
Różnice w produkcji
Fabryka w Madrycie, która w ubiegłym roku wyprodukowała niecałe 106.000 samochodów, nie może konkurować pod względem skali z zakładami w Vigo (ponad 531.000 pojazdów) i Saragossie (365.000 pojazdów). To może być jednym z powodów, dla których projekt z Madrytu został odrzucony.
Co dalej z fabryką w Madrycie?
Pomimo odrzucenia wniosku, fabryka w Madrycie będzie kontynuować produkcję Citroëna C4 i C4 X, w tym ich wersji elektrycznych. Stellantis planuje nadal ubiegać się o wsparcie w ramach kolejnych edycji programu Perte VEC. Trzecia edycja, która ma zostać ogłoszona w najbliższym czasie, będzie obejmować wsparcie na budowę fabryk baterii. Stellantis zamierza zgłosić projekt budowy gigafabryki w Saragossie, którego całkowity koszt ma wynieść około 3 miliardy euro, z czego znaczną część mają pokryć fundusze publiczne i prywatne.
Dalsze wsparcie dla przemysłu motoryzacyjnego
Do tej pory Stellantis otrzymał już 154 miliony euro w ramach dwóch pierwszych edycji programu Perte VEC. Firma planuje kontynuować inwestycje i rozwój swojej działalności w Hiszpanii, licząc na dalsze wsparcie ze środków europejskich, w tym z funduszy Next Generation.
Najnowsze komentarze