Grupa PSA, Direct Energie, Enel, Nuvve, Proxiserve i Politechnika Duńska uruchomiły projekt GridMotion mający na celu ocenę możliwych oszczędności osiągalnych przez użytkowników pojazdów elektrycznych poprzez wdrożenie inteligentnych strategii ładowania i rozładowywania tychże pojazdów.
Rachunek za prąd elektryczny kierowcy mógłby zostać zredukowany, bez wpływu na mobilność, przez przesunięcie czasu ładowania z okresów, w których ceny energii elektrycznej są wyższe do okresów, w których one maleją. Dalsze oszczędności można osiągnąć poprzez zapewnienie usług równoważenia w sieci za pośrednictwem systemu V2G (Vehicle to Grid, Pojazd do Sieci).
Partnerzy GridMotion połączyli swoje komplementarne doświadczenia w celu uruchomienia dwuletniego projektu badawczego. Projekt ma na celu ocenę oszczędności użytkowników samochodów elektrycznych, które mogą oni osiągnąć w rzeczywistych warunkach przy wprowadzaniu inteligentnego ładowania i rozładowywania. [1]
Projekt będzie realizowany z dwoma komplementarnymi typami użytkowników:
– 50 właścicieli samochodów Peugeot i0n, Partner Electric, Citroën C-Zero lub Berlingo Electric testują „inteligentne” jednokierunkowe ładowanie, zgodnie z ich potrzebami w zakresie mobilności, gdy ceny energii elektrycznej są na ogół niższe, np. nocą we Francji;
– flota 15 samochodów elektrycznych Peugeot iOn lub Citroën C-Zero z elektrycznymi stacjami ładowania Enel testującymi „inteligentne” ładowanie i rozładowywanie (usługi V2G). Ta flota zapewni usługi równoważenia w sieci poprzez krótkie cykle ładowania i rozładowywania, przeprowadzane zgodnie z potrzebami w zakresie mobilności. Oczekuje się, że ładowanie będzie miało miejsce w przypadku, gdy w sieci znajduje się nadwyżka energii elektrycznej, podczas gdy odprowadzanie będzie miało miejsce w przypadku nadmiernego zapotrzebowania na energię elektryczną w sieci.
Partnerzy projektu aktualnie szukają ochotników, aby rozpocząć eksperyment. Uczestnicy powinni mieszkać, lub mieć siedzibę we Francji i posiadać pojazd elektryczny Peugeot lub Citroën wyprodukowany nie wcześniej, niż w styczniu 2015 r.
Rola każdego z partnerów jest szczegółowo opisana:
– Grupa PSA jest odpowiedzialna za rekrutację klientów i zarządzanie projektem;
– Direct Energie będzie działać jako agregator w kierunku RTE [2] i będzie składać oferty na rynkach energii elektrycznej i rezerw, korzystając z elastyczności baterii w samochodach elektrycznych;
– Nuvve będzie odpowiedzialne za kontrolowanie wzorców ładowania / rozładowywania pojazdów elektrycznych;
– Enel zapewni dwukierunkowe stacje ładowania i swoją wiedzę w zakresie inteligentnych sieci przesyłowych;
– Proxiserve zainstaluje stacje ładowania B2C i B2B;
– Politechnika Duńska zapewni wsparcie naukowe i systemy testowania.
Sprzedaż samochodów typu plug-in (PEV) wzrosła o 42% w okresie od 2015 do 2016 roku [3]. Wzrost ten, wspierany przez postęp technologiczny, spadające ceny i rosnącą presję związaną z zanieczyszczenie powietrza, ma jeszcze bardziej przyspieszyć w nadchodzących latach. Projekt GridMotion ma na celu wykazanie, w jaki sposób PEV daje odpowiedź na zapotrzebowanie i usługi pomocnicze mające korzystny wpływ na stabilność sieci i dochody użytkowników.
[1] Rozładowanie jest przepływem energii elektrycznej do sieci z baterii EV.
[2] Francuski operator sieci przesyłowych
[3] http://www.ev-volumes.com/
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: PSA
Najnowsze komentarze