Już tylko niespełna dwa tygodnie zostały do zapowiedzianego przez szefa marki Lancia wydarzenia nazwanego Lancia Design Day. Zaplanowano je na 28. listopada. Czym będzie? Wygląda na to, że Lancia pokaże albo nowy model, albo nakreśli kierunek, w którym będą podążać styliści marki pracujący nad nowymi samochodami. A zadanie to z jednej strony musi być ekscytujące, z drugiej zaś niezmiernie trudne – trzeba się wpisać w niemal 116 lat historii obfitującej w legendarne modele. Takie, jak na przykład Aurelia, Flaminia i Fulvia.
„W swojej prawie 116-letniej historii Lancia zawsze wyróżniała się wdziękiem i elegancją. Dotyczy to zarówno flagowych pojazdów, takich jak Aurelia i Flaminia, jak i bardziej kompaktowych pojazdów, takich jak legendarna Fulvia” – powiedział Luca Napolitano, dyrektor generalny Lancii. – „Aurelia, Flaminia i Fulvia to trzy kultowe pojazdy, które uczyniły naszą markę symbolem tego, co uważa się za piękne i dobrze wykonane, przyciągając celebrytów, gwiazdy filmowe i głowy państw”.
Lancia Aurelia
Legenda Aurelii rozpoczęła się w 1951 roku od modelu B10, prestiżowego sedana o innowacyjnym designie, którego słynne tylne i przednie drzwi otwierały się w przeciwnych kierunkach, charakterystyczna cecha Lancii, która została już wprowadzona w kultowych modelach, takich jak Augusta i Aprilia.
Produkowany w czterech różnych wariantach model do dziś przyciąga swoim czystym i minimalistycznym designem oraz ponadczasowym naturalnym pięknem. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów jego designu na pewno jest „kielich”, który łączy pionową i poziomą linię oraz zawiera logo marki. Ten niesamowity flagowy model doprowadził do powstania Aurelii Coupe B20 Granturismo z 1951 roku, prekursora włoskich sportowych coupe z lat 50. XX wieku. Zaprojektowany przez Boano i sfinalizowany przez Pininfarinę pojazd zainicjował konfigurację 2+2 dla pojazdów Gran Turismo. Podczas pierwszej oficjalnej prezentacji publiczność zachwyciła się czystymi liniami fastbacka, gładkimi bokami z zaledwie dwojgiem drzwi i „pochyłym” designem, który optycznie zwiększał dynamikę samochodu.
W 1954 roku, bazując na mechanice B20, studio Pininfarina zaprojektowało Aurelię B24 Spider, wspaniałą „ruchomą rzeźbę”, która odniosła sukces na rynku amerykańskim dzięki czystości konstrukcji: drzwi bez zewnętrznych klamek, doskonale wyważone proporcje między przodem i tyłem i elegancki „ogon” pojazdu. We wnętrzu znajdowała się aluminiowa trójramienna kierownica z drewnianą obręczą, deska rozdzielcza w kształcie łuku oraz tablica przyrządów z trzema okrągłymi tarczami. Aurelia B24 Convertible zadebiutował w 1956 roku. Mniej „ekstremalna” wersja niż poprzedni Spider, zawierała cieńszy wlot powietrza na masce i większe drzwi z klamkami, szybami i owiewkami. I dokładnie sześćdziesiąt lat później miłośnicy filmu od razu wiedzą, że ten model jeździł w kultowym klasyku Dino Risiego „Il sorpasso”, w Polsce znany jako „Fanfaron”, (1962), z młodym Vittorio Gassmanem, który w tym roku skończyłby 100 lat. W filmie wystąpił też niezapomniany Jean-Louis Trintignant, zmarły pięć miesięcy temu.
Flaminia, oficjalny pojazd prezydenta Włoch z logo Lancia z 1957 r.
Zaprezentowana na Salonie Samochodowym w Genewie w 1957 roku i produkowana w trzech seriach od 1957 do 1970 roku w wersjach sedan i coupé, Flaminia zadebiutowała nową stylizacją logo Lancii, które zostało wykonane bezpośrednio z chromowanego metalu o uproszczonych formach i umieszczone na dużej masce. Styl logo był bardziej minimalistyczny w porównaniu z poprzednim, z tarczą i kołem zastąpionym prostymi i stylizowanymi geometrycznymi formami. Był dostępny w dwóch kolorach, niebieskim i srebrnym, i miał dwa specjalne detale: włócznię z flagą i samą flagę z napisem Lancia napisanym wielkimi literami.
Zaprojektowany przez Pininfarinę, które to studio zaprezentowało jej projekt w limitowanej edycji Lancii Florida opartej na Aurelii, Flaminia była eleganckim i ekskluzywnym sedanem o innowacyjnych liniach i luksusowym wnętrzu. Jednym z najbardziej znanych elementów projektu był duży wlot powietrza na masce i wyrafinowany chromowany profil, który zaczyna się od ramy dachu i biegnie wzdłuż całej tylnej płetwy. Jednak jeden z najlepszych wyrazów stylistycznych Flaminii został osiągnięty w 1959 roku dzięki dwudrzwiowemu modelowi Flaminia Coupé, ponownie zaprojektowanemu przez Pininfarinę. Auto piękniejsze niż jakikolwiek inny pojazd swoich czasów,
Flaminia była jedną z głównych gwiazd włoskiego dolce vita. Aktor Marcello Mastroianni, który był właścicielem różnych modeli, był jednym z jej najbardziej lojalnych klientów. W latach 1960-1961 Pininfarina wyprodukowała cztery Lancia Flaminia 335, numer, który odpowiadał rozstawowi osi, który został wydłużony w porównaniu z sedanem. Symbol włoskiej kreatywności i elegancji, ta prezydencka limuzyna w wersji landaulet, nadwozie często używane dla głów państw, z twardym dachem dla przednich siedzeń i otwieranym miękkim dachem dla tylnych siedzeń, wyposażone w specjalne podwozie. Auto miało też „ministerialną” niebieską barwę i elegancką czarną skórzaną tapicerkę Conolly.
Fulvia Coupè, Lancia z klasyczną kabiną „wieżyczki”
W 1965 roku Lancia stworzyła Fulvię Coupé, wyrafinowanego hatchbacka, który w porównaniu do sedana z 1963 roku wyróżniał się bardziej zwinnym i sportowym designem, konfiguracją miejsc 2+2, jasną kabiną, dużymi oknami oraz pochyloną przednią i tylną szybą. Zaprojektowana przez Piero Castagnero, który w tamtym czasie stał na czele Centro Stile Lancia, Fulvia Coupé została zainspirowana projektem łodzi motorowych Riva i miała elegancki przód i czysty krój z tyłu. Odniosła wielki sukces, a charakterystyczna kabina „wieżyczki” wyróżniała się niesamowitą widocznością na zewnątrz dzięki dużym oknom i cienkim słupkom. Wnętrze było zarówno sportowe, jak i eleganckie z drewnianą deską rozdzielczą i kierownicą. Ponadto na całej tablicy przyrządów wyróżniał się duży, okrągły licznik kilometrów i obrotomierz. To te same czyste, geometryczne formy, które inspirują projektantów przy tworzeniu kolejnych modeli.
Co więc czeka nas pod koniec listopada podczas Lancia Design Day? Czym zaskoczy nas legendarna włoska marka? Jakie inspiracje będzie czerpać Lancia z modeli Aurelia, Flaminia i Fulvia? Patrząc na te modele można stwierdzić jedno – oryginalności im nie brakowało, więc i nowe projekty mogą, a wręcz powinny, okazać się bardzo ciekawe.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Lancia / Stellantis