Wiadomości

Silnik 2.0 HDi 8V w samochodach Citroën i Peugeot. Opinie, eksploatacja, koszty

autor Maciej Mokwiński
2023-06-01
Testy

Test: Alpine A110 GT – wiosna przyszła w tym roku dynamicznie!

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-30
Wiadomości

Najtańsze 10-letnie używane kombi klasy średniej? Przegląd ofert marek Citroën, Peugeot i Renault

autor Tomasz Nowicki
2023-05-28
Wiadomości

UOKiK: 12 egzemplarzy Renault Megane GrandCoupe do serwisu

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-27
Wiadomości

DS Automobiles: luksus w podróży zaczyna się od samochodu, którym się przemieszczasz

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-30
Wiadomości

Dacia Duster w TOP 10 europejskiej listy bestselerów 2023

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-30
Wiadomości

Premiera Renault 5 mocno opóźniona. Znamy powód

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-29
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

W oczekiwaniu na Lancia Design Day przypominamy modele Aurelia, Flaminia i Fulvia

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2022-11-15
w Historia, Stellantis, Wiadomości
Czas czytania 7 minut
119 5
A A
6

Już tylko niespełna dwa tygodnie zostały do zapowiedzianego przez szefa marki Lancia wydarzenia nazwanego Lancia Design Day. Zaplanowano je na 28. listopada. Czym będzie? Wygląda na to, że Lancia pokaże albo nowy model, albo nakreśli kierunek, w którym będą podążać styliści marki pracujący nad nowymi samochodami. A zadanie to z jednej strony musi być ekscytujące, z drugiej zaś niezmiernie trudne – trzeba się wpisać w niemal 116 lat historii obfitującej w legendarne modele. Takie, jak na przykład Aurelia, Flaminia i Fulvia.

„W swojej prawie 116-letniej historii Lancia zawsze wyróżniała się wdziękiem i elegancją. Dotyczy to zarówno flagowych pojazdów, takich jak Aurelia i Flaminia, jak i bardziej kompaktowych pojazdów, takich jak legendarna Fulvia” – powiedział Luca Napolitano, dyrektor generalny Lancii. – „Aurelia, Flaminia i Fulvia to trzy kultowe pojazdy, które uczyniły naszą markę symbolem tego, co uważa się za piękne i dobrze wykonane, przyciągając celebrytów, gwiazdy filmowe i głowy państw”.

Lancia Aurelia

Legenda Aurelii rozpoczęła się w 1951 roku od modelu B10, prestiżowego sedana o innowacyjnym designie, którego słynne tylne i przednie drzwi otwierały się w przeciwnych kierunkach, charakterystyczna cecha Lancii, która została już wprowadzona w kultowych modelach, takich jak Augusta i Aprilia.

Produkowany w czterech różnych wariantach model do dziś przyciąga swoim czystym i minimalistycznym designem oraz ponadczasowym naturalnym pięknem. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów jego designu na pewno jest „kielich”, który łączy pionową i poziomą linię oraz zawiera logo marki. Ten niesamowity flagowy model doprowadził do powstania Aurelii Coupe B20 Granturismo z 1951 roku, prekursora włoskich sportowych coupe z lat 50. XX wieku. Zaprojektowany przez Boano i sfinalizowany przez Pininfarinę pojazd zainicjował konfigurację 2+2 dla pojazdów Gran Turismo. Podczas pierwszej oficjalnej prezentacji publiczność zachwyciła się czystymi liniami fastbacka, gładkimi bokami z zaledwie dwojgiem drzwi i „pochyłym” designem, który optycznie zwiększał dynamikę samochodu.

W 1954 roku, bazując na mechanice B20, studio Pininfarina zaprojektowało Aurelię B24 Spider, wspaniałą „ruchomą rzeźbę”, która odniosła sukces na rynku amerykańskim dzięki czystości konstrukcji: drzwi bez zewnętrznych klamek, doskonale wyważone proporcje między przodem i tyłem i elegancki „ogon” pojazdu. We wnętrzu znajdowała się aluminiowa trójramienna kierownica z drewnianą obręczą, deska rozdzielcza w kształcie łuku oraz tablica przyrządów z trzema okrągłymi tarczami. Aurelia B24 Convertible zadebiutował w 1956 roku. Mniej „ekstremalna” wersja niż poprzedni Spider, zawierała cieńszy wlot powietrza na masce i większe drzwi z klamkami, szybami i owiewkami. I dokładnie sześćdziesiąt lat później miłośnicy filmu od razu wiedzą, że ten model jeździł w kultowym klasyku Dino Risiego „Il sorpasso”, w Polsce znany jako „Fanfaron”, (1962), z młodym Vittorio Gassmanem, który w tym roku skończyłby 100 lat. W filmie wystąpił też niezapomniany Jean-Louis Trintignant, zmarły pięć miesięcy temu.

Flaminia, oficjalny pojazd prezydenta Włoch z logo Lancia z 1957 r.

Zaprezentowana na Salonie Samochodowym w Genewie w 1957 roku i produkowana w trzech seriach od 1957 do 1970 roku w wersjach sedan i coupé, Flaminia zadebiutowała nową stylizacją logo Lancii, które zostało wykonane bezpośrednio z chromowanego metalu o uproszczonych formach i umieszczone na dużej masce. Styl logo był bardziej minimalistyczny w porównaniu z poprzednim, z tarczą i kołem zastąpionym prostymi i stylizowanymi geometrycznymi formami. Był dostępny w dwóch kolorach, niebieskim i srebrnym, i miał dwa specjalne detale: włócznię z flagą i samą flagę z napisem Lancia napisanym wielkimi literami.

Zaprojektowany przez Pininfarinę, które to studio zaprezentowało jej projekt w limitowanej edycji Lancii Florida opartej na Aurelii, Flaminia była eleganckim i ekskluzywnym sedanem o innowacyjnych liniach i luksusowym wnętrzu. Jednym z najbardziej znanych elementów projektu był duży wlot powietrza na masce i wyrafinowany chromowany profil, który zaczyna się od ramy dachu i biegnie wzdłuż całej tylnej płetwy. Jednak jeden z najlepszych wyrazów stylistycznych Flaminii został osiągnięty w 1959 roku dzięki dwudrzwiowemu modelowi Flaminia Coupé, ponownie zaprojektowanemu przez Pininfarinę. Auto piękniejsze niż jakikolwiek inny pojazd swoich czasów,

Flaminia była jedną z głównych gwiazd włoskiego dolce vita. Aktor Marcello Mastroianni, który był właścicielem różnych modeli, był jednym z jej najbardziej lojalnych klientów. W latach 1960-1961 Pininfarina wyprodukowała cztery Lancia Flaminia 335, numer, który odpowiadał rozstawowi osi, który został wydłużony w porównaniu z sedanem. Symbol włoskiej kreatywności i elegancji, ta prezydencka limuzyna w wersji landaulet, nadwozie często używane dla głów państw, z twardym dachem dla przednich siedzeń i otwieranym miękkim dachem dla tylnych siedzeń, wyposażone w specjalne podwozie. Auto miało też „ministerialną” niebieską barwę i elegancką czarną skórzaną tapicerkę Conolly.

Fulvia Coupè, Lancia z klasyczną kabiną „wieżyczki”

W 1965 roku Lancia stworzyła Fulvię Coupé, wyrafinowanego hatchbacka, który w porównaniu do sedana z 1963 roku wyróżniał się bardziej zwinnym i sportowym designem, konfiguracją miejsc 2+2, jasną kabiną, dużymi oknami oraz pochyloną przednią i tylną szybą. Zaprojektowana przez Piero Castagnero, który w tamtym czasie stał na czele Centro Stile Lancia, Fulvia Coupé została zainspirowana projektem łodzi motorowych Riva i miała elegancki przód i czysty krój z tyłu. Odniosła wielki sukces, a charakterystyczna kabina „wieżyczki” wyróżniała się niesamowitą widocznością na zewnątrz dzięki dużym oknom i cienkim słupkom. Wnętrze było zarówno sportowe, jak i eleganckie z drewnianą deską rozdzielczą i kierownicą. Ponadto na całej tablicy przyrządów wyróżniał się duży, okrągły licznik kilometrów i obrotomierz. To te same czyste, geometryczne formy, które inspirują projektantów przy tworzeniu kolejnych modeli.

Co więc czeka nas pod koniec listopada podczas Lancia Design Day? Czym zaskoczy nas legendarna włoska marka? Jakie inspiracje będzie czerpać Lancia z modeli Aurelia, Flaminia i Fulvia? Patrząc na te modele można stwierdzić jedno – oryginalności im nie brakowało, więc i nowe projekty mogą, a wręcz powinny, okazać się bardzo ciekawe.

 

 

oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Lancia / Stellantis


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Lancia mianowała nowego dyrektora marketingu i komunikacji

2023-06-01

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Decauville (1898-1911)

2023-06-01

Jeep testuje autonomiczną jazdę w terenie. Pierwsze prototypy Grand Cherokee 4xe z nową technologią

2023-05-31

Zapowiedź serialu dokumentalnego Sky Original „Lancia. Legenda rajdów”

2023-05-31
Tagi: AureliaFlaminiaFulviahistoriaLanciaStellantis
Udostepnij42Tweet27Udostepnij7
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

6 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Dacia Bigster

    To będzie największa Dacia w historii? Producent przygotowuje zupełnie nowy model segmentu D!

    5035 udostępnienia
    Udostepnij 2014 Tweet 1259
  • Kampania nowego Peugeot 3008 z wyjątkowym odzewem w internecie

    706 udostępnienia
    Udostepnij 282 Tweet 177
  • Silnik 2.0 HDi 8V w samochodach Citroën i Peugeot. Opinie, eksploatacja, koszty

    635 udostępnienia
    Udostepnij 254 Tweet 159
  • Nowy Fiat 600 coraz bliżej. Tak wygląda wnętrze modelu

    1163 udostępnienia
    Udostepnij 465 Tweet 291

Testy samochodów

Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 301 1.6 LPG – najtańsze podróże z lwem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-03-10
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C5 Tourer – z małym sercem, ale wielkim wnętrzem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2013-10-08
Renault Trafic Space Class
Renault - testy i opinie

Test: Renault Trafic SpaceClass 2.0 dCi 170 KM – eleganckie biuro na czterech kołach. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-11-27
DS - testy i opinie

Test: DS 7 Crossback 1.6 225 KM – francuski luksusowy SUV oczami kobiety. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2019-07-22
Peugeot 508 PSE
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 508 PSE o mocy 360 KM. Szybki, zwinny i komfortowy. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2021-04-25

Najnowsze komentarze

  • Witold - Jeszcze jeden powód, żeby wybrać samochód a nie pociąg. A wymyśliło go PKP
  • Kapelusznik - Jeszcze jeden powód, żeby wybrać samochód a nie pociąg. A wymyśliło go PKP
  • Anonimowo - Jeszcze jeden powód, żeby wybrać samochód a nie pociąg. A wymyśliło go PKP
  • arek - Przegląd rynku. Używany Peugeot 307 SW czy 407 SW?
  • Slawo - Kampania nowego Peugeot 3008 z wyjątkowym odzewem w internecie
  • Anonimowo - Nowy Fiat 600 coraz bliżej. Tak wygląda wnętrze modelu
  • Stella - Kampania nowego Peugeot 3008 z wyjątkowym odzewem w internecie

Zobacz też

Nowy Opel Corsa – znamy polską cenę, można już zamawiać

Test: Peugeot 3008 1.2 130 KM EAT8 po face liftingu – konkurencjo, spróbuj zaprojektować coś lepszego – pierwsza jazda. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

Miss i Peugeot

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
6
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.