Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Przedwojenny salon Citroëna na filmie Stowarzyszenia Weteranów Polskiej Armii w USA

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2023-01-29
w Historia
Czas czytania 4 minut
98 5
A A
1

Warto przeczytać!

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Jeantaud (1893-1907)

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Julien (1946-1949)

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Ruby (1910-1922)

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Mathis (1905-1953)

Citroën prowadził w Polsce aktywną działalność. Oprócz prób zbudowania tutaj fabryki stworzył też sieć salonów w najważniejszych polskich miastach. W 1927 roku jeden z nich funkcjonował przy ulicy Wierzbowej 6, w samym centrum Warszawy. Do tej pory nie mogliśmy jednak afić ani na zdjęcia ani tym bardziej filmy, na których widać było salon. Pomoc nadeszła z niespodziewanej strony.

Kilka dni temu otrzymaliśmy od prezesa Związku Dealerów Samochodów, pana Pawła Tuzinka, link do przedwojennego filmu, na którym widać budynek w Warszawie z napisem Citroën. Wtedy jeszcze nie wiedzieliśmy czy jest to tylko reklama czy może coś więcej. Odpowiedź przyszła po kilku dniach intensywnych poszukiwań, ale najpierw parę słów o samym materiale.

Reklama salonu przy ul. Wierzbowej 8 oraz adresy salonów w innych miastach. Są tu m.in. Poznań i Bydgoszcz. Reklama pochodzi z czasopisma ABC z 1927 r.

Są to fragmenty filmu nakręconego w 1927 roku podczas wycieczki weteranów polskiej armii, mieszkających w ówczesnym czasie w USA. Film został odnaleziony w archiwach Stowarzyszenia Weteranów Armii Polskiej w Ameryce i przekazany do Instytutu Pamięci Narodowej, gdzie został zrekonstruowany i pokazywano go na różnego rodzaju spotkaniach, dotyczących historii Polski. Następnie film został zamieszczony na kanale Ciekawe Historie.

Salon Citroëna przy ulicy Wierzbowej w Warszawie w 1927 r.

Co widzimy na filmie? Kadr z 1927 r. pokazuje nam ul. Wierzbową a dokładnie widok od pl. Piłsudskiego w stronę pl. Teatralnego. Po prawej stronie widać narożnik ul. Trębackiej (Hotel Angielski, Dom Dochodowy Warszawskich Teatrów Rządowych), po lewej kolejno narożnik ulic Fredry i Niecałej. Na filmie widzimy jak wyglądał salon Citroëna nieco pod kątem, z perspektywy ulicy – nie można go nie zauważyć! Jest to znalezisko dla każdego fana historii Citroëna i jego związków z Polską wręcz bezcenne.

Lokalizacja salonu

Odkrycie to nie byłoby możliwe, gdyby nie ogromna pomoc zaangażowanych osób, którym chcemy serdecznie podziękować:

  • Przygodę z odkryciem zapoczątkował Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów, który zauważył salon Citroëna na filmie i przesłał link do redakcji. Wspierał nas również w poszukiwaniach.
  • W rozwikłaniu zagadki kadru pomogła redaktor Małgorzata Karolina Piekarska, która zaprezentowała go zaprzyjaźnionym historykom i ekspertom związanym z historią Warszawy. Bezpośrednie rozwiązanie zagadki kadru z filmu przedstawił ekspert z grupy „Warszawa – historia ukryta”, który rozpoznał budynki, które widocznie są na filmie i opisał je.
  • Nieocenioną pomocą był także nasz redakcyjny kolega, Ryszard Olszewski, który doskonale zna polską historię marki Citroën i przygotował cenne wskazówki oraz dane dotyczące lokalizacji salonów.
  • Odkrycie nie byłoby również możliwe, gdyby nie twórca kanału Ciekawe Historie, który zamieścił film oraz błyskawicznie odpowiedział na zadane przez nas pytania. Polecamy ten kanał – ma bardzo dużo ciekawych treści!

Dlaczego to takie ważne?

Dlaczego to odkrycie jest tak ważne? Po raz pierwszy widzimy film z salonem Citroëna na ulicy Wierzbowej, w środku tętniącego życiem miasta. I mamy nadzieję, że w archiwach czeka jeszcze wiele materiałów, które pozwolą nam przywrócić do życia historię jednej z naszych ulubionych marek, która ma przecież tak wiele związków z Polską.

 


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: Citroenhistoria
Udostepnij36Tweet22Udostepnij6
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.