Dacia Sandero to samochód budżetowy, który zaspokoi podstawowe potrzeby motoryzacyjne. Jak wygląda na tle Mégane III?
Rynek wtórny jest całkowicie nieprzewidywalny. Modele które plasują się w zupełnie innych segmentach dziś w oczach niektórych kierowców są rozpatrywane jako równorzędne propozycje mieszczące się w tym samym budżecie. Sprawdźmy zatem czy budżetowa Dacia Sandero II generacji jest w stanie zastąpić trzecią odsłonę Renault Megane.
Dacia Sandero II
Wskrzeszenie i rozwój rumuńskiej marki okazały się doskonałym posunięciem dla koncernu Renault. Europejczycy a za nimi cały prawie cały świat nie tylko pokochali prostotę konstrukcji, wykonania i trwałość tanich samochodów Dacia z technologią Renault pod karoserią. Od 2012 do 2020 roku fabryczne mury opuszczała druga generacja modelu Sandero oparta na technologii znanej między innymi z modelu Clio.
Sylwetkę względem poprzednika uatrakcyjniono, we wnętrzu zagościły materiały wciąż budżetowe lecz nie odpychające jak to miało miejsce na początku. Poprawiono także staranność montażu. Pod względem oferowanej przestrzeni Sandero II zaskakuje pozytywnie. Z przodu na płaskich fotelach dość wygodną pozycję znajdzie każdy, z tyłu natomiast mimo zaliczania się do segmentu B zmieszczą się dwie wysokie osoby. Bagażnik mieści 320 litrów, co jeszcze nie tak dawno było wartością zarezerwowaną tylko dla kompaktów.
Często wśród używanych Sandero II znajdziemy egzemplarze wyposażone w manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, tempomat, komputer pokładowy czy multimedia MediaNav z dotykowym ekranem i nawigacją. Wnętrze okazuje się trwałe i odporne na lata użytkowania, rzecz jasna plastiki są twarde a niektóre nadal łatwo się rysują. Klienci pokochali Sandero II także ze względu na niskie koszty użytkowania, zwłaszcza wersji fabrycznie wyposażonych w instalację gazową – 1.2 16V 75 KM, 1.0 12V SCe 73 KM, 1.0 TCe 100 KM – oferowano także popularną jednostkę 0.9 TCe o mocy 90 KM. Wybór wersji benzynowej z myślą o taniej eksploatacji to nie jedyny sposób na oszczędności, serwowano także wstrzemięźliwego diesla 1.5 dCI o mocy 75-95 KM.
Z łatwością znajdziemy wśród używanych aut Sandero II z polskiej sieci sprzedaży wprost od pierwszego właściciela z niewielkim przebiegiem. Kolejną zaletą modelu są tanie części zamienne. Oczywiście w kwestii zachowania na drodze Sandero II jest tylko poprawne, przy prędkościach autostradowych w kabinie jest nieprzyjemnie głośno, dodatkowo samochód nie jest stabilny. Ceny dobrze zachowanych egzemplarzy oscylują między 20 a 45 tysięcy złotych.
Pokaż ogłoszenia Dacia Sandero II – pierwszy właściciel, bezwypadkowy, serwis ASO
Renault Mégane III
Renault Mégane III to nieco inna klasa i nie ma co tego ukrywać, ale Dacia Sandero II może być dla niej – pod kątem cenowym, jakąś alternatywą na rynku wtórnym. Trzecia generacja produkowana była od 2008 do 2016 roku. Megane III zapewnia dużo ciekawszą prezencję, będzie ona jednak drugorzędna gdy czynnikiem decydującym są koszty.
Oferowano trzy i pięciodrzwiowego hatchbacka i przepastne kombi. Sandero II walorami praktycznymi może jedynie konkurować z hatchbackiem – w jego przypadku pojemność bagażnika wynosi 405 litrów.
W kabinie zastosowano dobrej jakości, przyjemne materiały, więc w kategorii estetyki nie sposób porównać tych dwóch modeli. Także wygodą jazdy i wyciszeniem Megane III przedstawia inny poziom. Pod względem dostępnej przestrzeni jednak różnice są niewielkie, tutaj również zmieścimy cztery dorosłe osoby z bagażem.
Różnica jest w dynamice bo do napędu przewidziano pokaźną liczbę jednostek napędowych. Szczególnie polecany jest prosty wolnossący silnik benzynowy 1.6 16V o mocy 100-110 KM wzorowo współpracujący z instalacją gazową. Warte zainteresowania są również pozostałe propozycje benzynowe 1.2 TCe 115 KM, 1.4 TCe 130 KM i flagowy 2.0 Turbo 180-220 KM.
Dostępne diesle to oczywiście oszczędne 1.5 dCI 85-110 KM, 1.9 dCI 130 KM, 1.6 dCI 130 KM i 2.0 dCI 160 KM. Zachowaniem na drodze Megane III wpisuje się w segment C, oferując udane połączenie komfortu i pewności.
Czy zatem jest jakikolwiek sens zestawiać obydwa modele ze sobą? Sandero II i bazowe wersje Megane III jak najbardziej, każdy oferuje podstawową mobilność i nic poza tym – dodatkowo to Sandero II będzie wyraźnie młodszym samochodem w tej samej cenie. Jeśli jednak szukasz komfortu i wygody, Mégane zdecydowanie wygra, mimo że jest starsze.
Mégane to zupełnie inna klasa samochodu, jednak może nieco więcej kosztować w eksploatacji. W zamian za wydatki otrzymamy szybsze, cichsze i wygodniejsze auto.
Zobacz ogłoszenia o sprzedaży Mégane III od pierwszego właściciela