Jaki używany samochód kupić do 10 tys. zł? Odpowiedzią może być klasa kompaktowa a szczególnie samochody francuskie. Często oferują wyższy komfort jazdy i lepsze wyposażenie niż ich japońskie czy niemieckie odpowiedniki a jednocześnie niższe koszty eksploatacji.
Klasyczne kompaktowe modele wciąż stanowią lwią część sprzedaży motoryzacyjnych koncernów. Popularność i funkcjonalność tego segmentu podkreśla także zainteresowanie modelami sprzed lat na rynku wtórnym. Skromny budżet 10 tysięcy złotych wystarczy nam na zakup kilkunastoletniego modelu segmentu C autorstwa koncernu PSA lub Renault wyposażonego we wszelkie potrzebne na co dzień udogodnienia. Z uwagi na wiek i ograniczenie ryzyka najrozsądniejszym wyborem wydają się wersje benzynowe słynące z prostoty. Oczywiście zadbany diesel także wart jest grzechu.
Peugeot 307
Peugeot 307 już na dobre przejął rolę budżetowego kompaktu wśród używanych modeli marki. Jego rynkowa kariera trwała od 2001 do 2008 roku. W salonach dostępny był jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback, pojemne kombi, kabriolet ze sztywnym składanym dachem oraz dostępny na wybranych rynkach sedan. Obłe, ciekawie zaprojektowane nadwozie przyzwoicie zabezpieczono przed korozją – do perfekcji jednak trochę mu brakuje. Po latach płowieją nielakierowane listwy ochronne i relingi. Wnętrze zaprojektowano spokojnie, bez efektownych przetłoczeń czy odrobiny szaleństwa – ten aspekt zarezerwowano dla Citroëna C4 pierwszej generacji.
Zobacz: Peugeot 307 – TGV na kołach. Obszerny test
Obsługa przyrządów jest łatwa i intuicyjna. Pozycja na przednich fotelach jest relaksująca, przestrzeni uświadczymy mnóstwo – niewiele gorsze warunki są na tylnej kanapie, gdzie z wyjątkiem wersji z otwieranym dachem i trzydrzwiowego hatchbacka wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby. 307 w większości jest bogato wyposażony, z łatwością znajdziemy egzemplarz z elektrycznie sterowanymi szybami, tempomatem, komputerem pokładowym, automatyczną klimatyzacją, radiem z CD i kontrolą trakcji. Początkowo 307 zmagał się z plagą samozapłonów wielu egzemplarzy w Europie, po zakrojonej na szeroką skalę akcji serwisowej problem udało się wyeliminować. Wśród silników benzynowych wybierać możemy między wolnossącymi konstrukcjami z pośrednim wtryskiem paliwa 1.4 75-88 KM, 1.6 110 KM i 2.0 138-177 KM, wszystkie są niemal stworzone do eksploatacji na tańszym gazie LPG. Silniki diesla to cenione 1.4 HDI 68 KM, 1.6 HDI 90-109 KM i 2.0 HDI 90-136 KM.
Renault Mégane II
Równie bogatą ofertę wersji nadwozia i silnikową oferowała druga generacja Renault Megane. Kontrowersyjny kompakt produkowany był od 2002 do 2009 roku jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback, sedan, kombi i kabriolet ze sztywnym składanym dachem. Design Megane II do dziś wyróżnia się na ulicy, karoseria została doskonale zabezpieczona przed korozją – producent po rdzewiejącym niekiedy Megane I wprowadził radykalne zmiany w tym zakresie. Osobliwie zaprojektowana tylna część nadwozia, zwłaszcza w odmianie hatchback przekłada się na ogromną ilość miejsca na głowę – linie dachu opada dopiero za głowami pasażerów tylnej kanapy.
Wnętrze zaprojektowano z pewną dozą finezji, stosując dobrej jakości materiały, które z perspektywy czasu należy uznać za wytrzymałe. Pozycja za kierownicą w porównaniu z 307 daje zdecydowanie więcej pewności, fotel osadzony jest wyraźnie niżej co docenią kierowcy o dynamiczniejszym usposobieniu. Wśród używanych Megane II bardzo trudno znaleźć ubogo wyposażony egzemplarz. Większość ma na pokładzie elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzację, fabryczne radio z CD, komputer pokładowy, tempomat czy szereg systemów wspierających kierowcę.
Zdarzają się także egzemplarze ze skórzaną tapicerką, szyberdachem. Wolnossące silniki benzynowe 1.4 82-98 KM, 1.6 113 KM i 2.0 134 KM gwarantują niskie koszty obsługi serwisowej, dobrze współpracują również z instalacją gazową. Dotyczy to także doładowanej jednostki 2.0 Turbo dostępnej w ogromnym przedziale mocy 163-230 KM w topowym wariancie RS zapewniających fenomenalne wrażenia z jazdy. Gama silników diesla opiera się na silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa common raill 1.5 dCI 82-105 KM, 1.9 dCI 110-130 KM i 2.0 dCI 150-173 KM.
Citroën C4 I
Od lat za porcję odważniejszego designu w koncernie PSA odpowiadał Citroën, marka nie zawiodła również w przypadku pierwszej generacji modelu C4. Następca utytułowanej w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC Xsary produkowany był od 2004 do 2010 roku – w świecie sportu kontynuując passę zwycięstw. W ofercie znalazły się tylko dwie wersje nadwoziowe, trzy i pięciodrzwiowy hatchback otrzymały jednak różny charakter. O ile wariant pięciodrzwiowy był stonowany i praktyczny, o tylko trzydrzwiowy C4 stawiał na dynamiczny charakter. Model wykorzystuje płytę podłogową znaną z Peugeota 307. Wnętrze jest po prostu inne. Zamiast analogowych zegarów przed kierowcą otrzymujemy cyfrowe wskaźniki na środku deski rozdzielczej, także kierownica jest jedyna w swoim rodzaju – nieruchoma centralna część z poduszką powietrzną i przyciskami sterowania radiem i tempomatem wymaga chwili przyzwyczajenia. Pod względem pozycji za kierownicą i komfortu C4 idealnie wpisuje się w standard segmentu C.
Zobacz: Citroën C4 – opinie, awaryjność
Także na tylnej kanapie miejsca wystarczy dla dwóch dorosłych osób. Wyposażenie dodatkowe obejmować może skórzaną tapicerkę, komputer pokładowy, tempomat, radio z CD i wiele innych. Cennik silników benzynowych otwierały silniki 1.4 i 1.6 o mocy 88 i 110 KM. Zdecydowanie więcej zapewniał topowy silnik 2.0 o mocy 136-180 KM. Przy okazji liftingu wprowadzono do gamy jednostki 1.6 VTI 120 KM i 1.6 THP 150 KM opracowane wspólnie z BMW, które nie cieszą się taką estymą jak starsze konstrukcje. Silniki diesla to oczywiście rodzina HDI: 1.6 HDI 90-110 KM i 2.0 HDI 136-140 KM urzekające niskim zużyciem paliwa.
Najnowsze komentarze