Nie oszukujmy się, w większości przypadków pierwszy samochód młodemu człowiekowi kupują rodzice – choć zdarzają się i wyjątki. Bez względu na to kto finansuje zakup pierwszego własnego środka lokomocji, nie warto przepłacać. Dopiero użytkując pierwszy samochód młody kierowca zacznie uczyć się prawdziwego życia za kierownicą, popełniać błędy i ponosić ich konsekwencje. Za 5 tys. złotych kupimy sprawny i popularny pojazd z ogromnym zapleczem części zamiennych.
Rozsądne rozmiary, nie wygórowana moc silnika i niskie koszty utrzymania – te kryteria spełnia chociażby hit sprzedaży sprzed dwóch dekad: Peugeot 206. Rynkowy przebój deklasował rywali w segmencie B, jako 206 i później odświeżony 206+ produkowany był od 1998 do 2012 roku. W ofercie znalazł się trzy i pięciodrzwiowy hatchback, kombi, niespotykany praktycznie w Polsce wątpliwej urody sedan i kabriolet. Charakterystyczny kształt 206 znają wszyscy, wciąż z łatwością kupimy egzemplarz od pierwszego właściciela. Bez wątpienia rozpoznawalność modelu zbudował udział Peugeota w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC gdzie przez lata święcił triumfy – rzecz jasna wersja wyczynowa tylko wizualnie przypominała komercyjny produkt.
Testy nowych i używanych samochodów: Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, DS Automobiles
Peugeot 206: stan karoserii kluczowy
Zabezpieczenie antykorozyjne prezentuje dobry poziom, choć dziś wszystko zależy od ewentualnej wypadkowej przeszłości i tego czy dany egzemplarz był garażowany. Dwieścieszóstki które były garażowane dziś nadal potrafią wyglądać świetnie. Pełna lekkich linii deska rozdzielcza wykonana została z twardego plastiku, co ważne tworzywo po latach nie pęka lecz tylko płowieje. Wytrzymałe są także tekstylia. Na rynku znajdziemy zarówno 206 bazowe – pozbawione nawet instalacji radiowej i głośników o elektrycznie sterowanych szybach jak i egzemplarze ze skórzaną tapicerką, szyberdachem, klimatyzacją, ABS.
W czasie poszukiwań absolutnie nie warto kierować się rocznikiem, wersją silnikową czy poziomem wyposażenia – najważniejszy jest stan karoserii i mechaniki. 206 jest już leciwą konstrukcją, swoje najlepsze lata ma już za sobą o czym nie zapominajmy. Z tej przyczyny w kryteriach poszukiwania pomińmy udane lata temu diesle. Warianty benzynowe będą nieporównywalnie tańsze w każdym aspekcie. W palecie silnikowej dostępne były: 1.1 8V 60 KM cherlawy lecz prymitywny i trwały, 1.4 8V 75 KM, 1.4 16V 88 KM, 1.6 8V 88 KM, 1.6 16V 110 KM. Poza założonym budżetem pozostają jednostki 2.0 16V 136-177 KM dające mnóstwo sportowych doznań z jazdy. Silniki benzynowe wyposażone są w wielopunktowy wtrysk paliwa (gros posiada instalację gazową) i pasek rozrządu.
Samochód za 5 tys. zł: Renault Clio II
Przed dwoma dekadami i dziś alternatywą dla Peugeota 206 pozostaje druga generacja Renault Clio. Przebój segmentu B Renault produkowany był od 1998 do 2012 roku. W ofercie pozostawał trzy i pięciodrzwiowy hatchback – sedan sprzedawany był jako model Thalia. Ciekawe nadwozie niestety dzierży największą wadę Renault z lat 90-tych: korozję. Rdza trawi powoli, metodycznie wszystkie egzemplarze – różnicą jest tylko stopień zaawansowania korozji bądź rozkładu. Regularna konserwacja pozwoli nam jednak wykorzystać potencjał tak prostego i cenionego przez kierowców modelu. Siłą Clio II jest wspomniana prostota konstrukcji i ogromna dostępność tanich części zamiennych. W razie konieczności skorodowane progi możemy wymienić bez trudności.
Zobacz także: Przegląd rynku. Tania Renault Laguna III czy Renault Clio III z niższym przebiegiem?
Podobnie jak w 206 wnętrze na przednich fotelach zapewnia wystarczający komfort jazdy i przestrzeń, na tylnej kanapie względnie wygodnie usadowią się osoby o wzroście do 180 cm. Użyte plastiki są tandetne, tanie i podatne na zarysowania, zaś przeciętny montaż przejawia się w postaci trzasków w czasie jazdy.
Tutaj także znajdziemy egzemplarze w bazowej konfiguracji bądź sowicie wyposażone w: klimatyzację, skórzaną tapicerkę, ABS, przyzwoite radio, komputer pokładowy i szyberdach. W Clio II nie znajdziemy problematycznej po latach karty. Silniki diesla zostawmy odważnym. Benzynowe silniki to znane i nieskomplikowane: 1.2 8V 60-75 KM, 1.4 8V 75 KM, 1.4 16V 95-98 KM, 1.6 8V 90 KM, 1.6 16V 110 KM. Wzorem największego rywala – 206 – wszystkie podzespoły eksploatacyjne i blacharskie są tanie i powszechnie dostępne.
Prawdziwa nauka jazdy w codziennym ruchu w tak tanim samochodzie będzie zdecydowanie mniej stresująca, naprawa ewentualnych zniszczeń nie nadszarpnie budżetu, podobnie jak planowe czynności serwisowe.
Ile kosztuje nowy Citroën C3? Wersje wyposażenia, ceny, silniki
Najnowsze komentarze