Samochody drożeją a wraz ze wzrostem cen musimy zwiększać budżet na zakup wymarzonych czterech kółek. Jakie auto dla rodziny za 50 tysięcy warto rozważyć?
Detaliczne ceny paliw mamy najwyższe w całej Unii Europejskiej, już za kilkadziesiąt godzin do dawnej wielkości wraca podatek VAT – co najpewniej wywinduje ceny paliw do absurdalnego pułapu. Możemy jedynie przesiąść się na komunikację zbiorową, lub wybierać oszczędniejsze modele i wersje. Za 50 tysięcy złotych wybierać możemy wśród rodzinnych modeli o ascetycznym usposobieniu – oczywiście z silnikiem diesla pod maską.
Peugeot 308 II SW generacji
Niesłabnącą popularnością wśród samochodów używanych cieszą się kompaktowe kombi, które swoimi gabarytami przewyższyły już auta klasy średniej sprzed lat. Obecnie kombi segmentu C bez wyrzeczeń odnajdzie się w roli jedynego auta rodziny 2+2, dbając także o jej finanse. Wystarczy rzut oka na popularność i pochlebne oceny Peugeota 308 drugiej generacji, przebój z Sochaux produkowany był od 2013 do 2021 roku. Niebanalny design idzie w parze z jakością wykonania nadwozia i wszelkich elementów plastikowych – potwierdza to kondycja egzemplarzy mających wybitnie ciężki żywot jako samochody flotowe. Innowacyjne wnętrze z charakterystyczną niewielką kierownicą po dłuższej chwili obcowania okazuje się przejrzyste w odbiorze i obsłudze.
Jakość zastosowanych materiałów jest więcej niż wystarczająca, podobnie jak montaż i wytrzymałość tekstyliów. Fotele nawet w bazowych wersjach są komfortowe, z zakresem regulacji pozwalającym dobrać idealne ustawienie. Na tylnej kanapie z łatwością usiądą dwie wysokie osoby bez kompromisów. Bagażnik mieści imponujące 556 litrów. Lista wyposażenia dodatkowego nigdy nie rozczarowuje, często spotkamy dwustrefową klimatyzację, panoramiczne okno dachowe, multimedia z nawigacją, skórzaną tapicerkę. W poszukiwaniu najniższych kosztów skupmy się na dieslach 1.6 HDi 92-120 KM, lub jego następcy w gamie 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM – w każdym z nich uzyskanie spalania poniżej 4 litrów na sto kilometrów nie jest wyzwaniem.
Peugeot 508 SW I generacji
Szukając relatywnie świeżego kombi segmentu D nie możemy pominąć pierwszej generacji Peugeota 508, przewyższającej poprzednika pod każdym względem. Pierwsza generacja produkowana była w Rennes od 2010 do 2018 roku dzieląc wiele elementów konstrukcyjnych z Citroënem C5 X7. Estetyczny design nadwozia starzeje się powoli, oczywiście w zestawieniu z 508 II prezentuje się archaicznie. Ochrona antykorozyjna tylko punktowo poddaje się, o czym wielokrotnie wspominaliśmy. Wnętrze gwarantuje wysoki komfort podróży dla czterech osób, bagażnik pochłonie optymalne w segmencie D 560 litrów bagaży.
Jakość użytych elementów i materiałów przedstawia wysoki poziom, także ich montaż i wytrzymałość nie pozostawia wiele miejsca na narzekanie. Większość używanych 508 jest kompletnie wyposażona w skórzaną tapicerkę, podgrzewane fotele, multimedia z nawigacją, wyświetlacz HUD, panoramiczne okno dachowe i szereg systemów aktywnego bezpieczeństwa. Bazowy diesel 1.6 HDi jest obiektywnie zbyt słaby do tak ciężkiego samochodu, jazda nim po prostu męczy. Mocniejsza jednostka, 2.0 BlueHDi 150-180 KM daje mnóstwo przyjemności z jazdy, pozostając nadal oszczędna – oszczędnie pokonana trasa pozwoli uzyskać zużycie paliwa na poziomie 4.5-5 litrów, to bardzo dobry wynik.
Renault Scenic IV – wygodny specjalista dla rodziny
Obok przepastnych kombi nie ma nic lepiej skrojonego dla rodziny niż kompaktowy VAN. Specjalistą w tej kategorii jest Renault z modelem Scenic. 50 tysięcy złotych wystarczy na zakup czwartej generacji, tradycyjnie oferowanej w wersji standardowej i wydłużonej siedmioosobowej Grand. Model pozostawał w produkcji w latach 2016-2022 wdrażając najnowszy design marki – ochrona antykorozyjna pozostała na wzorowym poziomie. Wnętrze każdego wariantu na pierwszym i drugim rzędzie siedzeń gwarantuje wygodę dla dorosłych, wysokich osób.
Z tyłu bez problemu zainstalujemy foteliki dziecięce. Wersja Grand wyposażona została w dwa składane w podłodze bagażnika krzesełka, dla dorosłej osoby są to miejsca awaryjne. Ciekawy design kokpitu zdominowany jest przez często spotykany dotykowy ekran zajmujący większość konsoli centralnej. Wyposażenie obejmować może multimedia z nawigacją, szklany dach, skórzaną tapicerkę, sześcio- lub siedmiobiegowy automat EDC z dwoma sprzęgłami, aktywny tempomat i wiele innych. Wybitnie niskie zapotrzebowanie na olej napędowy wykazuje bazowy diesel 1.5 dCi generujący 110 KM, wyraźnie lepsze osiągi i elastyczność zapewni 1.6 dCI o mocy 130 KM – w każdym wynik oscylujący wokół 4-4.5 litra jest w zasięgu każdego kierowcy.
Citroën C4 Picasso II generacji
Bezpośrednim rywalem na rynku Scenica IV generacji był Citroën C4 Picasso drugiej generacji – produkowany był także w hiszpańskich zakładach w Vigo. Model oferowano od 2013 do 2022 roku w wersji standardowej – pięcioosobowej i wydłużonej Grand z dodatkowymi dwoma siedziskami w bagażniku. Abstrakcyjny design wciąż wyróżnia kompaktowego minivana koncernu PSA z tłumu. Ponownie przednia szyba kończy się dopiero daleko nad głową kierowcy istotnie poprawiając widoczność. Wnętrze zaprojektowano nieco spokojniej niż poprzednika, niemniej jednak nadal jest inne niż wszystkie – z zespołem cyfrowych wskaźników i mnogością schowków.
Wyposażenie obejmować może dwustrefową klimatyzację, nawigację, skórzaną tapicerkę, liczne systemy wsparcia kierowcy i przyzwoite nagłośnienie. O przestrzeń i komfort podróżowania nie musimy się obawiać, C4 Picasso II z powodzeniem zmieści cztery dorosłe osoby i bagaż w ilości 537-643 litrów. Jedynie radość z jazdy dla wielu kierowców będzie mocno dyskusyjnym doświadczeniem, lecz nie jest to kluczową kwestią w vanie. Idealnym uzupełnieniem charakteru modelu jest oszczędny silnik 1.6 e-HDi / BlueHDi o mocy 92-120 KM, dla którego osiągnięcie zużycia poniżej 4.5 litra na sto kilometrów jest codziennością poza miastem.
Najnowsze komentarze