Jaki samochód dla rodziny kupić do 100 tysięcy zł? Jeszcze nie tak dawno taka kwota dawała spore pole wyboru w salonach popularnych marek. Obok tanich aut miejskich z powodzeniem mogliśmy kupić już dobrze wyposażony kompakt, rodzinnego VAN-a czy przeciętniaka z klasy średniej. Dziś dysponując analogiczną kwotą skazani jesteśmy na auta miejskie nie spełniające rodzinnych wymagań lub rynek wtórny.
Peugeot 508 II SW – przepiękne kombi
Pierwsza generacja Peugeota 508 wpisywała się idealnie w wyobrażenie o funkcjonalnym modelu segmentu D, zwłaszcza w wersji kombi. Druga generacja produkowana od 2018 roku stawia przede wszystkim na styl i doznania użytkownika – funkcjonalność stawiając na dalszym planie. Nie oznacza to jednak, że 508 II SW nie spełni się w roli auta rodzinnego. Istotnie, w kwestii prezencji nie ma sobie równych w klasie. Jednakże pod względem przestronności wnętrza ustępuje nieco swojemu poprzednikowi, oferując mniej miejsca na tylnej kanapie.
Test: Peugeot 508 II SW z dieslem
Nowoczesne wnętrze – i-Cockpit – po dłuższej chwili staje się proste i intuicyjne w obsłudze. Jakość zastosowanych materiałów stoi na wysokim poziomie, trudno tutaj znaleźć element miernej jakości czy niedokładnie spasowany. Pozycja za kierownicą jest doskonała dla osób każdej postury. Na tylnej kanapie poza dziećmi wygodnie usiądą osoby o wzroście do 180 cm. Lista dodatków zawierać może rozbudowane multimedia z nawigacją, automatyczną ośmiobiegową przekładnię, skórzaną tapicerkę, systemy wsparcia kierowcy i szereg innych. 100 tysięcy złotych wystarczy na egzemplarze z początkowego okresu produkcji. Trafić możemy na poszukiwanego diesla 2.0 BlueHDI 163 lub 177 KM, 1.5 BlueHDI 130 KM bądź benzynową jednostkę 1.6 PureTech o mocy 180 KM.
Ten samochód gwarantuje wyróżnianie się na ulicy – jest rewelacyjny pod względem designu. Kierowca i pasażerowie będą zachwyceni nowoczesnym wnętrzem.
Renault Scenic
Jak dotychczas na rynku nie pojawił się produkt lepiej dostosowany do wymagań rodzin niż VAN. Do 100 tysięcy złotych atrakcyjną ofertą na rynku wtórnym jest czwarta generacja Renault Scenica produkowana od 2016 do 2022 roku. Tradycyjnie w cenniku oferowano wariant standardowy, oraz wydłużony o niemal 23 centymetry Grand. Jednobryłowe nadwozie z ogromną powierzchnią okien osadzono na przynajmniej dwudziestocalowych obręczach z lekkich stopów. Efekt wizualny jest fenomenalny – oczywiście musimy być gotowi na wysokie koszty nowych opon i łatwość uszkodzeń. Wzorem poprzednich dwóch generacji nie uświadczymy problemów z korozją.
Zobacz: Test Renault Scenic. Plusy, wady i zalety rodzinnego minivana.
Wnętrze zaprojektowano zgodnie z ówczesną linią Renault, na konsoli środkowej niektórych razić będą połacie twardego plastiku otaczającego ekran multimediów. Na nierównościach mogą się niekiedy pojawić skrzypienia niektórych plastikowych elementów. Pod względem aranżacji wnętrza i wygody jazdy Scenic IV zaskakuje pozytywnie, także w drugim rzędzie – w odmianie Grand w bagażniku ulokowano dodatkowe dwa krzesełka o nikłej przydatności. W kwestii poziomu wyposażenia dodatkowego najczęściej możemy liczyć na pełen zestaw, bardzo trudno o ubogo wyposażony egzemplarz chociażby bez dużego ekranu multimediów. W ogłoszeniach dominują warianty wysokoprężne słynące z oszczędności: 1.5 dCI 110 KM, 1.6 dCI 130-160 KM i 1.7 Blue dCI 120-150 KM. Do 100 tysięcy złotych znajdziemy także benzynową wersję 1.2 TCe 115-130 KM.
Peugeot 5008
Ciekawą propozycją dla rodziny bez wątpienia jest także druga generacja Peugeota 5008 – który z nudnego minivana przeistoczył się w dynamicznie zaprojektowanego corssovera słusznych gabarytów. 5008 II podobnie jak mniejszy 3008 II przyciąga spojrzenia dynamicznymi przetłoczeniami i licznymi dodatkami oraz dbałością o detale. Dbałość tę spotkamy także w co najmniej dobrze wykończonej kabinie pełnej designerskich popisów marki. Pozycja za kierownicą jest oczywiście wysoka, co docenia rzesza użytkowników.
Zobacz: test Peugeot 5008
Na tylnej kanapie dogodne warunki także do długich eskapad znajdą dorosłe wysokie osoby. Lista wyposażenia dodatkowego to między innymi dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, multimedia, panoramiczne okno dachowe, skórzana tapicerka, automatyczna sześcio lub ośmiostopniowa przekładnia automatyczna czy szereg systemów bezpieczeństwa. 5008 II w przeciwieństwie do konkurentów oferowany jest tylko z napędem na przednie koła. Klienci z ochotą poszukują wersji wysokoprężnych 1.6 BlueHDI 120 KM, nowszej 1.5 BlueHDI 130 KM i oczywiście 2.0 BlueHDI 150-180 KM. Wszystkie oferują co najmniej wystarczającą dynamikę i nikłe zapotrzebowanie na olej napędowy. Alternatywą są benzynowe jednostki 1.2 i 1.6 PureTech o mocy 130 i 165-180 KM. W przypadku 1.2 PureTech należy liczyć się z wymianą paska rozrządu i koniecznością częstszego wymieniania oleju oraz stosowania dodatku Tunap 978, który zapobiega tworzeniu się nagaru. Silnik 1.2 PureTech nie lubi krótkich dystansów gdy jest nierozgrzany – wtedy benzyna przedostaje się do oleju, który traci swoje właściwości smarne i rozpuszcza pasek. Stąd konieczność zmiany oleju nawet co 10.000 km.
Zobacz: testy samochodów francuskich – opinie, wady, zalety, plusy, minusy, pomiary i spalanie
Najnowsze komentarze