Jaki tani, niezawodny i uniwersalny samochód kupić? Odpowiedzią mogą być auta kompaktowe. Wystarczające duże, by pełnić rolę pojazdu rodzinnego, a jednocześnie ekonomiczne i niedrogie w zakupie.
Lawinowo rosnące ceny oleju napędowego skłaniają wielu kierowców do przesiadki na relatywnie proste modele z silnikami benzynowymi. Do 20 tysięcy złotych w ofercie francuskich producentów znajdziemy kilka popularnych modeli, Renault Megene III, Peugeota 308 pierwszej generacji i Citroëna C4 II. Szczególnie dużą reprezentację na rynku wtórnym ma propozycja Renault, która dodatkowo cieszyła się ogromną popularnością wśród klientów flotowych.
Citroën C4 drugiej generacji – styli, komfort i niezawodność
Citroën C4 II generacji jest wygodny, ma świetne siedzenia i oferuje wysoką niezawodność. Proste silniki nie wymagają zbyt wielu czynności serwisowych.
Jedną z ciekawszych propozycji może być Citroën C4 drugiej generacji. Tym razem paletę nadwoziową ograniczono tylko do odmiany pięciodrzwiowej. C4 II produkowany był od 2010 do 2018 roku, nowatorskie nadwozie poprzednika zastąpiono wtapiającymi się w tłum obłościami, tym razem rezygnując z wszelkich kontrowersyjnych rozwiązań stylistycznych, zastępując je po prostu elegancją. Na plus należy ocenić sumienność ochrony antykorozyjnej. C4 II jest znakomicie zabezpieczone.
Wnętrze jest funkcjonalne, praktyczne i wygodne. Kokpit zaprojektowano poprawnie, z użyciem materiałów co najmniej dobrej i bardzo dobrej jakości, są trwałe i ładne. Pozycja za kierownicą jest optymalna, obszerne fotele to wygoda na długich i krótkich trasach. Na tylnej kanapie wygodnie usiądą dwie osoby o wzroście do 188 cm. Wyposażenie obejmować może nawet dwustrefową klimatyzację, komputer pokładowy, dobrą nawigację z kolorowym ekranem, skórzaną tapicerkę, fabryczne nagłośnienie i szereg systemów bezpieczeństwa.
Zobacz: Test i opinie na temat Citroëna C4 II oczami redakcji w dniu premiery w Polsce
Silniki 1.4 i 1.6 VTI o mocach odpowiednio 95 i 120 KM wyposażone są w wielopunktowy wtrysk paliwa co pozwala na montaż instalacji gazowej. Warto stosować tutaj dodatek do paliwa przeciwdziałający osadzaniu się nagaru. Dużą zaletą C4 II będzie wyciszenie i przyjemna jazda. Na tle klasowej konkurencji auto wyróżnia się też wysokim komfortem. Auto ma bardzo dobre opinie użytkowników i cieszy się wysokimi ocenami.
Za 20 tysięcy złotych możemy liczyć na egzemplarze z roku 2010-2012.
Peugeot 308 I – dostępny także w kombi
Peugeot 308 I generacji to samochód bardzo ciekawy, bo wyjątkowo zaprojektowany i wygodny. Może być dobrą alternatywą dla C4. Szczególnie polecamy wersję kombi (nazywaną w Peugeot SW) ze szklanym dachem.
Technologicznym bliźniakiem C4 II jest pierwsze wcielenie Peugeota 308. Kompakt Peugeota produkowany był od 2007 do 2013 roku. W cenniku 308 I znalazł się trzy i pięciodrzwiowy hatchback, praktyczne kombi, kabriolet ze stalowym składanym dachem i oferowany na wybranych rynkach sedan. Nadwozie nie ma problemów z korozją.
Zobacz: Nasze pierwsze wrażenia z obcowania z Peugeot 308 II w dniu jego premiery
Peugeot zadbał o charakterystyczne dla siebie przetłoczenia i wydatne linie. Kabinę wykonano z materiałów tożsamej jakości z C4 II, w czasie jazdy po nierównościach plastiki nie generują niepożądanych dźwięków. Miejsce pracy kierowcy zagospodarowano optymalnie, pozycja za kierownicą jest niska – fotel pozwala wykorzystać dobre właściwości jezdne 308, zawieszenie jest nieco bardziej sztywne niż C4.
Szczególnie w wariancie SW ilość miejsca na tylnej kanapie jest pozytywnym zaskoczeniem, na brak miejsca nie będą narzekać także wysokie osoby. Wyposażenie obejmować może automatyczną klimatyzację, nawigację z wysuwanym ekranem, skórzaną tapicerkę, rozbudowany system nagłośnienia i panoramiczne okno dachowe. Proste silniki benzynowe podobnie jak w C4 II to czterocylindrowe 1.4 i 1.6 VTI – mocniejsza jednostka gwarantuje wystarczające parametry przy rozsądnym spalaniu.
Przy zakupie, zarówno w przypadku C4 jak i 308 warto sprawdzić z mechanikiem stan silnika VTi – niektóre egzemplarze mogą sprawiać problemy.
Renault Mégane III
Od 2008 do 2016 roku produkowana była trzecia generacja Renault Megane. Ulubieniec klientów instytucjonalnych autorstwa Renault oferowany był jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback, przepastne kombi i kabriolet ze sztywnym składanym dachem. Obłe nadwozie pozbawione emocji w standardowych odmianach śmiało można stawać za wzór pod względem poziomu antykorozyjnej.
Wnętrze wykonano z materiałów zauważalnie nieco jakości niż u konkurentów, niemniej jednak tworzywa w widocznych miejscach są miękkie. Fotele w bazowych wersjach są mniej wyprofilowane, dopiero w mocniejszych konfiguracjach stosowano znacznie lepiej wyprofilowane fotele zapewniające pewność prowadzenia (szczególnie sportowe znajdziecie w GT Line).
Zobacz: Używane Renault Mégane 1.4 TCE GT Line Grandtour – sportowe kombi dla rodziny
Na tylnej kanapie pełną wygodę odnajdą nawet trzy osoby o wzroście do 185 cm – oczywiście poza wariantem trzydrzwiowym i kabrioletem. Gross egzemplarzy jest bogato wyposażonych, liczyć możemy na automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, nawigację, szereg systemów bezpieczeństwa, skórzaną tapicerkę i inne.
Mechanicy zgodnie polecają najprostszą jednostkę w gamie Megane III, dobrze znany silnik 1.6 16V o mocy 100-110 KM nie zapewnia piorunujących osiągów, zwłaszcza z obciążeniem serwując tylko wystarczającą dynamikę. Jej ogromną zaletą jest prostota i bezproblemowa współpraca z instalacją gazową. Z kolei wersja 1.4 TCe 140 KM zapewni dynamiczną jazdę.
Najnowsze komentarze