Tani budżetowy i młodszy samochód używany czy może auto klasy średniej? Sprawdźmy
W przypadku samochodów nowych budżet (lub zdolność kredytowa) jakim dysponujemy niejako ściśle określa jaki samochód, jaki segment jest w naszym zasięgu. Rynek wtórny zaś jest pełen absurdów. Jeśli dysponujemy kwotą około 30 tysięcy złotych możemy sięgnąć zarówno po drugą generację Dacii Sandero lub ostatnie wcielenie Renault Laguny – każde z polską historią.
Używana Dacia Sandero
W czasach świetności Sandero II było często wyśmiewanym budżetowym urządzeniem do przemieszczania się, produktem gdzie niski koszt wytworzenia i eksploatacji jest kluczowy. Laguna zaś z łatwością kosztowała dwa czy nawet trzy razy więcej – mimo to, dziś ich ceny na rynku wtórnym są jednakowe.
O ile pierwsza generacja generacja Sandero było istotnie niezbyt urodziwa i prosto wykonane z twardych materiałów wewnątrz o tyle Sandero II produkowane od 2012 do 2020 roku może się podobać, w kabinie pojawiły się wciąż budżetowe lecz estetyczne materiały w zachęcającej formie. Pięciodrzwiowy hatchback segmentu B oczywiście technologicznie czerpie z bogactwa Renault, zwłaszcza z Clio. Nadwozie nie ma problemów z korozją, co jak pamiętają kierowcy starszej daty było typową bolączką rumuńskich produktów typu Dacia czy Aro.
Teraz pozycja za kierownicą Sandero II jest akceptowalna niezależnie od wzrostu, fotele są płaskie i pozwolą na pokonanie kilkuset kilometrów bez bólu pleców. Jak na model pozycjonowany w segmencie B, Sandero II jest zaskakująco przestronne. Wśród używanych znajdziemy egzemplarze zarówno pozbawione nawet radia jak i kompletnie wyposażone chociażby w klimatyzację, tempomat, komputer pokładowy, proste multimedia z nawigacją znane z innych modeli koncernu czy fabryczne nagłośnienie. Paleta silnikowa to plejada znanych i cenionych jednostek koncernu. Diesel to oczywiście czterocylindrowy 1.5 dCi 75-95 KM będący wystarczająco dynamiczną i oczywiście oszczędną konstrukcją. Wśród silników benzynowych serwowano 1.2 16V 75 KM dostępny także fabryczną instalacją gazową, 1.0 SCe 73 KM, 0.9 TCe 90 KM i 1.0 TCe 100 KM. 30 tysięcy złotych pozwoli na zakup egzemplarza także z 2018 roku. W codziennym życiu Sandero nie zaskoczy i nie wyróżni się niczym szczególnym, co w kwestii kosztów użytkowania jest doskonałą wiadomością.
Używane Renault Laguna III
Alternatywą dla nieco nudnego, pozbawionego według niektórych polotu Sandero II jest nieco starsza Renault Laguna III generacji. Francuski model klasy średniej produkowany był od 2007 do 2015 roku, założony budżet 30 tysięcy złotych wystarczy na zakup krajowego egzemplarza po liftingu z ostatnich lat produkcji. Estetykę zostawmy indywidualnej ocenie każdego z nas – kluczowa jest za to ochrona antykorozyjna nadwozia Laguny. Bez względu na rok produkcji pozostaje w perfekcyjnym stanie. Renault oferowało liftbacka, kombi i urzekające coupe. W porównaniu do Sandero II jakość i staranność montażu materiałów w kabinie przedstawia niesamowity poziom.
Pozycja za kierownicą jest bardzo komfortowa, fotele w bogatszych odmianach są dobrze wyprofilowane i z szerokim zakresem regulacji. Na tylnej kanapie również usadowimy dwie dorosłe osoby. W przypadku Laguny III możemy liczyć między innymi na elektrycznie sterowane szyby, lusterka, szyberdach, skórzaną tapicerkę, system 4CONTROL, automatyczną przekładnię, nagłośnienie Bose, nawigację, tempomat i wiele systemów bezpieczeństwa. Lagunę III docenimy zwłaszcza w trasie, gdzie wyciszenie wnętrza docenimy przy prędkościach autostradowych, tuż obok stabilności w każdych warunkach. W przypadku średniaka od Renault także mamy do wyboru szereg jednostek napędowych, jednak mechanicy z czystym sercem polecaną tylko niektóre z nich.
Benzynowe to wolnossący 2.0 16V o mocy 140 KM autorstwa inżynierów Nissana, 2.0 Turbo 170-204 KM. Bazowego diesla 1.5 dCi nie warto brać pod uwagę, bardzo mizernie radzi sobie z ciężką karoserią. Złotym środkiem jest popularny 2.0 dCi występujący w odmianach o mocy 130-178 KM, pozostający wciąż oszczędną propozycją. Także Lagunę III z łatwością znajdziemy z udokumentowaną polską historią. Auto jest lubiane przez klientów i doceniane.
Który wybrać? Cóż, to już zależy od preferencji i tras – Laguna na długich odcinkach będzie bez porównania lepsza. Sandero sprawdzi się głównie w mieście i na wypady na działkę. Ceną za komfort Laguny są nieco wyższe koszty eksploatacji podczas gdy Sandero to chyba najtańsze auto w utrzymaniu na rynku.
Najnowsze komentarze