Jakie auto kupić do 100 tysięcy złotych? Samochody francuskie są tutaj bardzo ciekawą propozycją.
Ceny samochodów w przeciągu ostatnich kilku lat dramatycznie wzrosły, znacząco więcej niż wskaźnik inflacji. Jeszcze nie tak dawno dysponując budżetem 100 tysięcy złotych traktowani byliśmy w salonach marek wolumenowych jak poważny klient, przymierzający się do zakupu przyzwoicie wyposażonego modelu klasy średniej. Przez długie lata, zwłaszcza w salonach francuskich marek zainteresowany klient witany był imponującymi rabatami – w efekcie gross sprzedawanych samochodów była sowicie wyposażona. Dziś podobna kwota wystarczy na przeciętnie wyposażony model segmentu B, lub używany model klasy średniej sprzedawany przez pierwszego właściciela.
Renault Talisman
Z kwotą 100 tysięcy złotych do dyspozycji mamy ogromny wybór wśród ostatniego modelu klasy średniej sygnowanego logo Renault. Model Talisman produkowany był od 2015 do 2022 roku we francuskich i południowokoreańskich zakładach (także pod marką Samsung). W ofercie znalazł się dystyngowany sedan i funkcjonalne kombi z bagażnikiem o rozsądnej pojemności 572 litrów. Model zastąpił w ofercie Renault wysłużoną Lagunę trzeciej generacji i flagowego Latitiude którego sprzedaż była daleka od założonych planów. Zaprezentowany przeszło siedem lat temu model wciąż prezentuje się nowocześnie, co bardzo istotne wzorem poprzedników nie ma problemów z perforacją nadwozia. Wnętrze Talismana należy do największych w klasie, ustępując tylko Skodzie Superb.
Zastosowane materiały wykończeniowe prezentują niezły poziom, podobnie jak design i wygoda obsługi wszelkich systemów. W bogatszych odmianach na środku deski rozdzielczej miejsce zajmuje pokaźnych rozmiarów dotykowy ekran. Tylna kanapa w każdej wersji zapewnia mnóstwo przestrzeni dla dwóch dorosłych osób, lub fotelików dziecięcych. Wszystkie dostępne jednostki są doładowane i korzystają z bezpośredniego wtrysku paliwa. W palecie benzynowej mamy czterocylindrowe 1.6 TCe 150-200 KM, 1.33 TCe 160 KM i 1.8 TCe 225 KM – delikatnie traktowane okazują się o dziwo oszczędne, o dynamikę w ich przypadku nie musimy się obawiać. Diesle to cenione konstrukcje 1.5 dCI 110 KM (zdecydowanie za słaba), 1.6 dCI 130-160 KM, 1.7 dCI 120-150 KM i dobrze znany 2.0 dCI 160-200 KM. Często spotykanym dodatkiem jest dwusprzęgłowa przekładnia manualna (sześcio lub siedmiobiegowa) EDC zachwycająca szybkością pracy, a także system czterech kół skrętnych 4Control.
Peugeot 508 II – design, który przyciąga wzrok każdego
O ile pierwsza generacja Peugeota 508 doskonale wpisuje się w stateczne wyobrażenie modelu klasy średniej dla przeciętnego Kowalskiego, o tyle 508 II roztacza wokół siebie zupełnie inną aurę. Druga generacja Peugeota segmentu D weszła do sprzedaży w 2018 roku, od razu aspirując do tak zwanego segmentu premium. Poza faktycznie imponującym wzrostem jakości zastosowanych materiałów wykończeniowych twórcy modelu na pierwszym planie postawili także design. Charakterystyczna, dynamiczna sylwetka w krzykliwych kolorach przyciąga wzrok przechodniów. Zarówno w sedanie jak i w kombi drzwi pozbawione są ramek, zaś kokpit zaprojektowano futurystycznie – niemniej jednak obsługa systemów pokładowych nie sprawia żadnych trudności, wystarczy odrobina czasy aby odkryć działanie wszystkich funkcji. Pozycja za niewielką kierownicą jest doskonała, idealne warunki dopasuje dla siebie zarówno osoba niska jak i ligowy koszykarz. Z tyłu jest mniej miejsca.
Osobiście użytkuję 508 pierwszej generacji, po pierwszych zachwytach nad 508 II w oczy rzucają się minusy. Jedną z nich jest wyraźnie mniejsza przestrzeń na tylnej kanapie. O ile we własnym egzemplarzu podróż na tylnej kanapie jest dla mnie przyjemnością, o tyle przejażdżkę drugą generacją tylko na krótkim dystansie nie wspominam najlepiej – miejsca po prostu brakowało. 508 II serwuje oczywiście bogate wyposażenie, bez trudu znajdziemy egzemplarze ze skórzaną tapicerką, panoramicznym dachem, automatyczną ośmiostopniową przekładnią czy rozbudowanymi multimediami. 100 tysięcy złotych pozwoli nam na zakup egzemplarza z samego początku produkcji, wówczas mamy jeszcze szansę znaleźć diesla 2.0 HDI o mocy 163-177 KM, w ogłoszeniach znajdziemy również oszczędnego 1.5 HDi 130 KM i 1.6 PureTech 180 KM.
Peugeot 508 ma jednak zaletę, która może być decydująca – jest to samochód zupełnie innej klasy niż Talizman i pod względem wygląda, jakości materiałów, przyjemności z posiadania i jazdy będzie poziom-dwa wyżej. Zaparkowanie na ulicy gwarantuje zazdrosne spojrzenia, jeśli więc nie potrzebujecie przewozić ciągle wysokich osób z tyłu, może to być bardzo dobry wybór. Niska, szeroka sylwetka rzuca się w oczy niesamowicie a wnętrze jest po prostu wysokiej jakości i bardzo wygodne. Bez wątpienia auto oryginalne i piękne, wyróżniające się wyjątkowo.
Najnowsze komentarze