Jeep Compass
Wiadomości

Nowy Jeep Compass w Polsce na imprezie Camp Jeep PL 2025. Ostatnie wolne miejsca

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-19
citroen c3 4 Wiadomości
Wiadomości

Nowy Citroën C3 CNG – oszczędność paliwa, wersje, silnik i wyposażenie. Debiut w Indiach

autor Tomasz Nowicki
2025-05-16
lionel jaillet Wiadomości
Wiadomości

Lionel Jaillet nowym szefem Renault Group w Turcji

autor Tomasz Nowicki
2025-05-22
PureTech 130
Wiadomości

Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-19
peugeot 505 rally 01 Wiadomości
Wiadomości

Peugeot 505 Rally – takiej wersji jeszcze nie widziałeś!

autor Tomasz Nowicki
2025-05-17
citroen c3 cargo jednak trafia takze na polski rynek 2 Wiadomości
Testy

Citroën e-C3 – opinie po jeździe: „Jego styl, komfort czynią z niego ciekawego gracza w miejskim segmencie”

autor Grzegorz Traczewski
2025-05-17
ds 7 ds 4 Wiadomości
Wiadomości

Nowy luksusowy DS 3 będzie SUVem i otrzyma nową platformę

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18

Najnowsze komentarze

  • Slawo - Nowy hybrydowy Renault Koleos 241 KM 2025 debiutuje na wybranych rynkach
  • Mat - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Robert - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Pionier - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Sergiusz - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Przełomowe porozumienie Chin i UE w sprawie eksportu aut elektrycznych

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-04-18
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 4 minut
8k
A A
35
leapmotor wprowadza na polski rynek model c10 w wersji reev o lacznym zasiegu do 970 km 05 Wiadomości

Po miesiącach napięć i narastających spekulacji o rozpoczęciu nowej wojny celnej, Chiny i Unia Europejska zawarły przełomowe porozumienie dotyczące eksportu samochodów elektrycznych. Od 1 czerwca 2025 roku wszystkie elektryczne pojazdy produkowane w Chinach i eksportowane na rynek europejski będą musiały spełniać minimalny próg cenowy w wysokości od 35.000 do 40.000 euro. Porozumienie to zastępuje wcześniej planowane cła, które miały sięgnąć nawet 45,3% wartości pojazdu.

Tło konfliktu sięga 2023 roku, kiedy Komisja Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie państwowych subsydiów dla chińskich producentów pojazdów elektrycznych. Bruksela zarzucała Pekinowi, że firmy takie jak BYD, NIO czy XPeng korzystają z preferencyjnych pożyczek, bezpośrednich dopłat i ulg podatkowych, co pozwala im oferować pojazdy po cenach znacznie niższych niż ich europejscy konkurenci. Zdaniem UE, taka polityka prowadziła do zakłócenia równowagi rynkowej i groziła osłabieniem lokalnego przemysłu motoryzacyjnego.

Początkowo Bruksela planowała nałożenie wysokich ceł antydumpingowych na chińskie samochody elektryczne. Jednak wewnątrz Unii pojawiły się głosy sprzeciwu – część państw członkowskich (w tym Niemcy, które mają silne powiązania gospodarcze z Chinami) podważała legalność takiego rozwiązania w świetle przepisów Światowej Organizacji Handlu (WTO). Ostatecznie strony zgodziły się na kompromis w postaci wprowadzenia mechanizmu minimalnej ceny.

Europejski pragmatyzm

Z punktu widzenia Unii Europejskiej, nowe rozwiązanie to działanie defensywne, ale jednocześnie pragmatyczne. Przede wszystkim niweluje ono dotychczasową przewagę cenową chińskich pojazdów nad lokalnymi markami, takimi jak Volkswagen, Stellantis czy Renault. Wyrównanie warunków konkurencji ma na celu ochronę europejskiego przemysłu motoryzacyjnego przed nieuczciwą konkurencją.

Jednocześnie przyjęcie formuły minimalnej ceny zamiast bezpośrednich ceł pozwala uniknąć ryzyka długotrwałych sporów prawnych, zarówno na poziomie wewnątrzunijnym, jak i w relacjach z WTO. W ten sposób UE zachowuje spójność regulacyjną, nie narażając się na potencjalne zarzuty o protekcjonizm.

Chińska transformacja strategiczna

Dla Chin zawarcie porozumienia to coś więcej niż tylko forma ograniczenia strat.  Mowa o zmianie kierunku strategicznego: po pierwsze, wprowadzenie progu cenowego pozwala chińskim producentom zachować marże zysków – w przeciwieństwie do ceł, które zasilałyby europejski budżet, wyższa cena pojazdu trafia bezpośrednio do producenta. Po drugie, wymóg minimalnej ceny staje się katalizatorem dla zmiany modelu biznesowego chińskich firm – od tanich, masowych modeli w kierunku produktów klasy premium. Już teraz firmy takie jak BYD pracują nad wprowadzeniem luksusowych submarek przeznaczonych specjalnie na rynek europejski.

Wyzwania i możliwe konsekwencje

Mimo zawarcia porozumienia, przed stronami pozostaje wiele wyzwań. Kluczowe pytanie dotyczy egzekwowania nowych zasad. Istnieje ryzyko, że niektóre firmy będą próbowały obchodzić regulacje, eksportując pojazdy przez kraje trzecie lub montując je poza Chinami. Może to doprowadzić do konieczności wprowadzenia bardziej rygorystycznych reguł pochodzenia towarów. Nie bez znaczenia pozostaje również czynnik amerykański. Prezydent Donald Trump zapowiedział możliwość nałożenia tzw. „wtórnych ceł” na firmy, które będą przestrzegać ustaleń między UE a Chinami, sugerując, że USA może uznać takie działania za sprzyjanie chińskiej ekspansji kosztem amerykańskich interesów.

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2.4 15 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

citroen c3 1 Wiadomości

Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!

2025-05-22
Leapmotor T03,

Leapmotor T03 drugim najchętniej kupowanym miejskim elektrykiem w Polsce

2025-05-22

Renault 5 E-Tech i Dacia Spring do jazd testowych w Łodzi. Rusza EV Experience Urban Edition 2025

2025-05-22

Peugeot e-3008 i e-5008 w tęczowym malowaniu na Birmingham Pride Parade 2025

2025-05-21
Tagi: Azjaprzepisysamochody elektryczne
Udostepnij2817Tweet1761Udostepnij493
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
35 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Fiat Pulse 2026

    Fiat Pulse 2026 zaprezentowany. Nowy wygląd i wyposażenie z panoramicznym dachem jako opcja

    2910 udostępnienia
    Udostepnij 1164 Tweet 728
  • Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

    1657 udostępnienia
    Udostepnij 663 Tweet 414
  • Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km

    1856 udostępnienia
    Udostepnij 742 Tweet 464
  • Używana Dacia Duster II z LPG. Najtańsze ogłoszenia od pierwszego właściciela

    1671 udostępnienia
    Udostepnij 668 Tweet 418

Testy samochodów

01. Citroën C3 Elle – kwintesencja motoryzacji Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C3 Elle 1.2 82 KM – z miłości do piękna. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-09-13
IMG 1434 1 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Poradnik: Używany Citroen C6 z silnikiem 2.7 lub 3.0 HDi – jaką wersję kupić?

autor Tomasz Nowicki
2016-05-17
dacia spring 2023 1 Wiadomości
Testy

Test: Dacia Spring 2023 – jak sprawuje się samochód elektryczny w mieście?

autor Małgorzata Kozikowska
2023-03-25
09. Dacia Dokker test Francuskie.pl Wiadomości
Testy

Test: Dacia Dokker 1.5 dCi 90 KM – wszechstronność w dobrej cenie. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-09-21
renault kadjar 1 3 tce 140 automat 101 Wiadomości
Testy

Test: Nowy Renault Kadjar 1.3 TCe 140 KM z automatem i dwa tygodnie w gorącym mieście. SUV po francusku. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2020-12-09

Najnowsze komentarze

  • Slawo - Nowy hybrydowy Renault Koleos 241 KM 2025 debiutuje na wybranych rynkach
  • Mat - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Robert - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Pionier - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Sergiusz - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

Zobacz też

Rekordowy maj 2022: duży sukces marki DS Automobiles w Polsce

Nowy Citroën C3 ma opóźnienie z powodu oprogramowania. To wina Tavaresa?

Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 15/2016

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
35
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz