Citroen 2CV trafił do produkcji w roku 1949, ale prototyp modelu był już gotowy prawie 10 lat wcześniej. Francuski producent był gotowy do prezentacji pojazdu, ale w premierze przeszkodził wybuch II wojny światowej.
Początki modelu 2CV sięgają 1936 roku, kiedy ówczesny dyrektor Citroena, Pierre Boulanger, zamierzał opracować nowy model samochodu. Pomysł zrodził się z obserwacji lokalnych rolników, którzy korzystali z koni, wozów i rowerów. W założeniu chodziło o tani pojazd o prostej konstrukcji, pozbawiony wszelkich zbędnych elementów, po prostu „quatre roues sous un parapluie”, czyli cztery koła pod parasolem. Ponadto Pierre Boulanger wiedział, że po zaprzestaniu produkcji 5CV w 1926 roku francuskiemu producentowi brakuje małego modelu.
W ten sposób zrodziła się koncepcja pod kryptonimem TPV (Très Petite Voiture), czyli Bardzo Mały Samochód. Wytyczne dla konstruktorów Citroena mówiły wszystko. Nowy pojazd miał zmieścić na swoim pokładzie czteroosobową rodzinę, zapewnić komfort jazdy z prędkością 50 km/h i przetransportować kosz jaj w taki sposób, aby po podróży nie zastać jajecznicy. Do maja 1939 roku wyprodukowano 250 prototypów modelu. Nowy Citroen miał charakterystyczną okrągłą sylwetkę, nadwozie, do którego wykorzystano falistą blachę oraz pojedynczy reflektor z przodu. Napęd prototypu pochodził od 2-cylindrowego, chłodzonego wodą silnika o pojemności 375 cm3, który generował 8 KM mocy. Debiut miał odbyć się w październiku 1939 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu, ale 3 września Francja dołączyła do II wojny światowej, co pokrzyżowało plany wprowadzenia modelu na rynek.
Wszystkie prototypowe egzemplarze Citroena 2CV z wyjątkiem jednego zostały zniszczone, aby nie dostały się w ręce Niemców. Istnieje jednak legenda, że jeden z pojazdów został przewieziony do Wolfsburga, aczkolwiek Ferdynand Porsche spojrzał tylko na niego z pogardą, w ogóle nie uznając francuskiego wynalazku za samochód.
W czasie wojny Pierre Boulanger został zmuszony do pracy dla Niemców, ale w żadnym wypadku nie można tu mówić o współpracy. Swoich pracowników skłonił do systemu powolnej pracy, aby w ręce okupantów oddać jak najmniej pojazdów a wiele ciężarówek posiadało ukrytą wadę. Oznaczenie poziomu oleju znajdowało się w niewłaściwym miejscu, co prowadziło do zatarcia silnika.
W czasie wojny projekt małego samochodu był rozwijany w tajemnicy. Długo wyczekiwany debiut odbył się 7 października 1948 roku, a w roku kolejnym Citroen 2CV trafił do produkcji. Model został ochrzczony „brzydkim kaczątkiem”, co nie przeszkodziło mu w osiągnięciu ogromnego sukcesu. Mały Citroen wyjeżdżał z fabryk aż do lipca 1990 roku i był najdłużej produkowanym modelem spod znaku szewronów. Łącznie powstało aż 3.868.634 egzemplarze kaczki.
Najnowsze komentarze