czwartek, 26 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Przerwany projekt: 80 lat temu Citroen prawie zaprezentował swój bestseller

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2019-09-03
w Citroen, Wiadomości
Czas czytania 3 minut
54 1
2
Citroen 2CV
69
UDOSTĘPNIEŃ
157
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate

Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu

Citroën AMI cieszy się dużym powodzeniem. Skąd ten sukces?

Citroen 2CV trafił do produkcji w roku 1949, ale prototyp modelu był już gotowy prawie 10 lat wcześniej. Francuski producent był gotowy do prezentacji pojazdu, ale w premierze przeszkodził wybuch II wojny światowej.

Początki modelu 2CV sięgają 1936 roku, kiedy ówczesny dyrektor Citroena, Pierre Boulanger, zamierzał opracować nowy model samochodu. Pomysł zrodził się z obserwacji lokalnych rolników, którzy korzystali z koni, wozów i rowerów. W założeniu chodziło o tani pojazd o prostej konstrukcji, pozbawiony wszelkich zbędnych elementów, po prostu „quatre roues sous un parapluie”, czyli cztery koła pod parasolem. Ponadto Pierre Boulanger wiedział, że po zaprzestaniu produkcji 5CV w 1926 roku francuskiemu producentowi brakuje małego modelu.

W ten sposób zrodziła się koncepcja pod kryptonimem TPV (Très Petite Voiture), czyli Bardzo Mały Samochód. Wytyczne dla konstruktorów Citroena mówiły wszystko. Nowy pojazd miał zmieścić na swoim pokładzie czteroosobową rodzinę, zapewnić komfort jazdy z prędkością 50 km/h i przetransportować kosz jaj w taki sposób, aby po podróży nie zastać jajecznicy. Do maja 1939 roku wyprodukowano 250 prototypów modelu. Nowy Citroen miał charakterystyczną okrągłą sylwetkę, nadwozie, do którego wykorzystano falistą blachę oraz pojedynczy reflektor z przodu. Napęd prototypu pochodził od 2-cylindrowego, chłodzonego wodą silnika o pojemności 375 cm3, który generował 8 KM mocy. Debiut miał odbyć się w październiku 1939 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu, ale 3 września Francja dołączyła do II wojny światowej, co pokrzyżowało plany wprowadzenia modelu na rynek.

Wszystkie prototypowe egzemplarze Citroena 2CV z wyjątkiem jednego zostały zniszczone, aby nie dostały się w ręce Niemców. Istnieje jednak legenda, że jeden z pojazdów został przewieziony do Wolfsburga, aczkolwiek Ferdynand Porsche spojrzał tylko na niego z pogardą, w ogóle nie uznając francuskiego wynalazku za samochód.

W czasie wojny Pierre Boulanger został zmuszony do pracy dla Niemców, ale w żadnym wypadku nie można tu mówić o współpracy. Swoich pracowników skłonił do systemu powolnej pracy, aby w ręce okupantów oddać jak najmniej pojazdów a wiele ciężarówek posiadało ukrytą wadę. Oznaczenie poziomu oleju znajdowało się w niewłaściwym miejscu, co prowadziło do zatarcia silnika.

W czasie wojny projekt małego samochodu był rozwijany w tajemnicy. Długo wyczekiwany debiut odbył się 7 października 1948 roku, a w roku kolejnym Citroen 2CV trafił do produkcji. Model został ochrzczony „brzydkim kaczątkiem”, co nie przeszkodziło mu w osiągnięciu ogromnego sukcesu. Mały Citroen wyjeżdżał z fabryk aż do lipca 1990 roku i był najdłużej produkowanym modelem spod znaku szewronów. Łącznie powstało aż 3.868.634 egzemplarze kaczki.

 

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Citroen 2CV prototypCitroen 2CV
0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 2CVCitroenhistoria
Udostepnij41Tweet12Udostepnij3
Poprzedni

Renault Koleos po face liftingu – ile kosztuje model we Francji?

Następny

Jeden z czołowych dyrektorów Renault przechodzi do Grupy PSA

Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Następny

Jeden z czołowych dyrektorów Renault przechodzi do Grupy PSA

Podsumowanie ORLEN Baja Poland – test na dziesiątkę

Nowy Nissan Juke II

Nowy Nissan Juke – większy, lżejszy i wciąż ma charakter

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Tomasz O - Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate
  • adam - Citroën AMI cieszy się dużym powodzeniem. Skąd ten sukces?
  • Dikej - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?
  • Grzech - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Norbert - Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate
  • Tomasz O - Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate
  • Anonimowo - Mazda 3 2.0 Skyactive 165 KM kontra Renault Mégane 1.3 TCe 160 KM. Który lepszy?
  • mare - Jak jeździć taniej? Ile gazu pali Renault Clio 1.0 TCe 100 KM z fabryczną instalacją LPG? Test na autostradzie i w mieście
  • Marcin ( ten co go kasują) - Citroën AMI cieszy się dużym powodzeniem. Skąd ten sukces?
  • Zeną - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate
  • Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu
  • Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Citroën AMI cieszy się dużym powodzeniem. Skąd ten sukces?
  • Dacia wprowadzi hybrydowy napęd w modelu Jogger. I tylko w nim, przynajmniej na razie
  • Renault wprowadza usługę samochodu na abonament dla firm czyli Mobilize. Ruszają pierwsze testy dla korporacji taksówek
  • Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Ruszają zamówienia na gamę nowego Jeepa® Grand Cherokee 4xe Plug in Hybrid
  • UOKiK: Opel Crossland X do serwisu
  • Nowy Peugeot 308 i Opel Astra po crash-testach Euro NCAP. Dlaczego nie dostały 5 gwiazdek?


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.