Chińskie udziały w PSA mogą stać się kością niezgody w połączeniu koncernów. Fuzja pomiędzy PSA a FCA będzie bowiem poddana ocenie przez Komitet Rządu USA ds. Inwestycji Zagranicznych w Stanach Zjednoczonych (CFIUS). Co prawda prawnicy Grupy stwierdzili, że łączny udział Dongfeng Motor w połączonym podmiocie zostanie obniżony do około 5 procent, ale każde chińskie zaangażowanie w amerykańskiej firmie motoryzacyjnej spotka się z silnym sprzeciwem nie tylko administracji prezydenta Donalda Trumpa, ale także demokratycznych senatorów Michigan, Debbie Stabenow i Gary Petersa.
CFIUS to międzyagencyjny komitet pod przewodnictwem sekretarza skarbu USA Stevena Mnuchina, z przedstawicielami Centralnej Agencji Wywiadowczej (CIA), Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Departamentu Handlu, Departamentu Obrony (DOD), prokuratora generalnego USA (DOJ), dyrektor wywiadu narodowego i przedstawiciela handlowy USA. Jest on wyjątkowo podatny na wpływ Białego Domu i presji kongresowej. „Wystarczy jeden aktywny kongresmen lub senator, który wyrazi sprzeciw wobec umowy, a ta umowa jest martwa” – ujawnił jeden z pracowników CIFUS.
Tymczasem sama fuzja stoi już w Ameryce wobec silnego sprzeciwu dyrektora generalnego General Motors, który nakazał złożyć pozew przeciwko FCA za rzekome przekupienie urzędników United Autoworkers of America w celu uzyskania korzystnych warunków w umowach zbiorowych. Opór dotyczy też przekazania technologii GM do Europy.
Problemy z fuzją mogą też zablokować planowane wejście Peugeot na rynek w USA.
źródło: New York Times / Asian News
Najnowsze komentarze