Osobiście zawsze się śmieję z reklam, które obiecują nam, ileż to zaoszczędzimy kupując wybrany towar, z reguły w jakiejś promocji. Zwłaszcza teraz, w okresie przedświątecznym, jesteśmy atakowani takimi oszczędnościowymi ofertami. I nie chodzi mi o to, że czasem ceny faktycznie nie są obniżone, ale bywają nawet wręcz podwyższone. Nie – sam fakt oszczędności przez zakupy, czyli przez wydawanie pieniędzy, jest z gruntu fałszywym założeniem.
Jest jednak dziedzina, w której oszczędności przez zakupy można uzyskać. To zakupy na dużą skalę. Kiedy coś produkujecie i potrzebujecie do tego kupować materiały, czy podzespoły, to nie ma siły – musicie płacić. Ale wiadomo, że im więcej kupujecie, bo rośnie Wasza produkcja, tym łatwiej Wam wynegocjować cenę od dostawcy. I wtedy faktycznie są to wymierne w Waszym biznesie oszczędności przez zakupy.
Bazuje na tym wiele firm w praktycznie każdej branży. Świetne efekty synergii obserwuje tu już od niemal dwóch dekad Alians Renault-Nissan ostatnio połączony jeszcze z Mitsubishi. Tą samą drogą podąża Grupa PSA. Już za dwa tygodnie, od początku roku 2018, koncern ten zmienia swoją organizację zakupów dorzucając do Citroëna, Peugeota i DS także marki przejęte od General Motors – Opla i Vauxhalla.
Dzięki takiej decyzji, która prędzej, czy później, musiała zostać podjęta, Grupa PSA będzie mogła uzyskać znacząco większy efekt skali. A że następuje to w niespełna pół roku od faktycznego przejęcia Opla i Vauxhalla, to nic dziwnego. Wszak w kwestii kilku modeli Francuzi współpracowali już z Oplem od paru lat. Unifikacja techniczna jest w tych przypadkach dość zaawansowana, więc i o wspólne zakupy z zachowaniem efektu skali dużo łatwiej.
Dzięki doświadczeniu zdobytemu wspólnie z dwoma istniejącymi wspólnymi projektami realizowanymi od 2013 r. i przygotowaniem do integracji w pierwszej połowie 2018 r. Grupa PSA może wejść w nową fazę z pewnością i determinacją.
W perspektywie długoterminowej zakupy będą stanowiły 30% oczekiwanych efektów synergii związanych z integracją Opla i Vauxhalla z Grupą PSA. Celem nowej jednostki organizacji zakupów jest zwiększenie wydajności i siły nabywczej Grupy PSA poprzez efekt skali i tworzenie wartości, a tym samym zwiększenie konkurencyjności. Jednocześnie relacje z dostawcami zostaną uproszczone dzięki wprowadzeniu pojedynczych osób kontaktowych dla dostawców ze znaczną liczbą przedsiębiorstw, razem reprezentujących 38,8 mld euro rocznej wielkości zakupów w Europie.
„Wspólne zespoły zakupowe Peugeota, Citroëna i DS oraz Opla i Vauxhalla w Europie mają pomóc Grupie w osiągnięciu jej ambitnych celów. Ta integracja pozwoli nam zwiększyć efektywność naszych procesów zakupowych, a tym samym przyczyni się do realizacji naszych planów” – powiedział Yannick Bézard, wiceprezes Grupy PSA odpowiedzialny za zakupy.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: PSA
Najnowsze komentarze