Trzycylindrowy benzynowy silnik PureTech drugi raz z rzędu zdobył tytuł Silnika Roku w 18. edycji konkursu International Engine of the Year Awards. Uroczyste ogłoszenie wyników miało miejsce wczoraj w Stuttgarcie. W kategorii pojemności skokowej 1.0-1.4 francuski motor nie miał sobie równych. I wcale się nie dziwię – testowałem już sporo samochodów napędzanych tą jednostką i muszę przyznać, że niewiele można jej zarzucić.
Silnik doceniony przez międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy-specjalistów (Polskę reprezentuje w tym gronie Robert Bielecki) produkowany jest we Francji, w fabryce Grupy PSA w Douvrin. Od 2014 roku wyprodukowano tam już niemal 370.000 silników Turbo PureTech. Wkrótce ruszy produkcja tych jednostek napędowych w zakładzie w Trémery we wschodniej Francji, dzięki czemu w roku 2018 roczna produkcja Turbo PureTechów będzie mogła sięgnąć poziomu 670.000 sztuk.
Podczas konstruowania silników Turbo PureTech zgłoszono 120 patentów, jest to więc naprawdę nowatorskie rozwiązanie. W porównaniu z czterocylindrowym poprzednikiem silnik PureTech zużywa o 18% mniej paliwa, co w takim samym stopniu przekłada się na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Znaleźli się jednak ludzie, którzy postanowili bić rekordy spalania i w efekcie na koncie jednostki PureTech są dwa takie osiągnięcia, w tym jeden uzyskany w Europie w roku 2014 w aucie z manualną skrzynią biegów, i drugi, kiedy to w Chinach auto napędzane silnikiem PureTech sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów pokonało na jednym zbiorniku 1.878 km uzyskując średnie spalanie na poziomie 2,93 l/100 km. Normalny kierowca tyle nie uzyska ;-) ale z doświadczenia wiem, że to potrafią być naprawdę oszczędne silniki.
A wszystko to przy naprawdę bardzo wysokiej kulturze pracy, niezłych wrażeniach akustycznych, niewielkich wibracjach samej jednostki i bardzo dobrej elastyczności. Na szczególną uwagę zasługuje zwłaszcza 130-konna wersja silnika PureTech osiągająca 230 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
PureTech, to na tyle dobre silniki, że świetnie spisują się nie tylko w autach segmentu B, ale i w kompaktowych. I to nie tylko w tych najlżejszych – potrafią naprawdę sprawnie napędzać nawet takie samochody, jak C4 Picasso, czyli kompaktowego minivana! Będą też trafiać do pokazanego niedawno Nowego Peugeota 3008. Silniki PureTech montuje się dziś do przeszło 60 różnych modeli samochodów na całym świecie.
„Przyznanie nam tej nagrody drugi raz z rzędu potwierdza naszą wiedzę technologiczną oraz jest świadectwem naszego zaangażowania na rzecz zmniejszenia śladu środowiskowego przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości i przyjemności użytkowania” – powiedział Christian Chapelle, wiceprezes odpowiedzialny za zespoły napędowe i podwozia w Grupie PSA.
KG; zdjęcia: PSA
Najnowsze komentarze