Po krótkim objeździe krajów Ameryki Południowej cykl WRC wraca do Europy. Zespół Citroën Total World Rally Team przygotowuje się do siódmej rundy w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA – rajdu, który ma szczególne znaczenie dla obydwu jego załóg. Zarówno Sébastien Ogier / Julien Ingrassia, jak i Esapekka Lappi / Janne Ferm odczuwają wielką motywację, by w Portugalii osiągnąć dobre wyniki.
Rajd Portugalii jest w oczywisty sposób bardzo ważny dla Sébastiena Ogiera, Juliena Ingrassii i dla Citroën Racing. To właśnie w nim obecni sześciokrotni mistrzowie świata odnieśli swoje pierwsze w karierze zwycięstwo w formacie WRC. Dokonali tego w 2010 roku, prowadząc Citroëna C4 WRC w barwach Citroën Junior Team. Ogier i Ingrassia dołączyli do tego zespołu w 2008 roku według przyspieszonego programu szkoleniowego, w połowie swojego drugiego sezonu startów w cyklu WRC. Po pierwszym zwycięstwie w Portugalii młodzi francuscy zawodnicy powtórnie wygrali w edycji 2011 tego rajdu za kierownicą Citroëna, a później triumfowali w nim jeszcze trzykrotnie, w sezonach 2013, 2014 i 2017. Wszystko to wydaje się zapowiedzią, że także w tegorocznej edycji Ogier i Ingrassia będą poważną siłą w Portugalii, gdzie ich obecny zespół również zwyciężył do tej pory pięciokrotnie. W ostatnim rajdzie, w Chile, Francuzi zajęli drugie miejsce i jednocześnie zaliczyli swoje piąte podium (w tym dwie wygrane, w Monte Carlo i w Meksyku) na sześć rozegranych rajdów bieżącego sezonu. Wyniki te zapewniły im awans na pierwsze miejsce w klasyfikacji indywidualnej. Z drugiej strony oznacza to, że w Portugalii przypada im pierwsza kolejność startowa w piątkowym etapie rajdu, czyli odkurzanie szutrowej trasy z wierzchniej warstwy sypkiego żwiru. Ta niekorzystna pozycja utrudnia zaliczenie najlepszych czasów, ułatwia natomiast zadanie tym, którzy startując z dalszych pozycji, mają przed sobą oczyszczoną nawierzchnię,
z widocznym torem jazdy liderów. Jednak tak doświadczeni zawodnicy, jak Ogier i Ingrassia, już bardzo wiele razy radzili sobie z tą niedogodnością w przeszłości i pokazali tym samym, że połączenie talentu z wieloletnią praktyką pozwala pokonać teoretyczne przeszkody.
Nadchodzący rajd będzie miał także wielkie znaczenie dla załogi Esapekka Lappi / Janne Ferm. To właśnie w Portugalii Finowie zadebiutowali w WRC w sezonie 2017. Ich start był całkiem udany, a jeszcze lepiej zaprezentowali się w edycji 2018 tego rajdu – zajęli piąte miejsce w klasyfikacji generalnej, a nawet zaliczyli najlepsze czasy na dwóch odcinkach specjalnych. Szczególnie dobrą zapowiedzią ich możliwości była wygrana na Power Stage, odcinku, na którym z racji dodatkowo zdobywanych punktów rywalizacja jest zawsze bardzo zacięta. Wszystko to sugeruje, że tegoroczna edycja Rajdu Portugalii powinna być dla młodych Finów doskonałą okazją do dalszych postępów i osiągania coraz lepszego tempa za kierownicą Citroëna C3 WRC. Przemawia za tym również bardzo korzystna, siódma pozycja startowa. Jeżeli w regionie utrzyma się obecna sucha pogoda, Lappi będzie miał na piątkowych trasach większą przyczepność i widoczne ślady poprzedników, co może dodatkowo wpłynąć na jego pewność siebie i skuteczność jazdy.
W ramach przygotowań do Rajdu Portugalii i następnego po nim Rajdu Włoch – Sardynia, zespół Citroën Total World Rally Team zorganizował dwa dni testów na Sardynii, które okazały się udane i owocne. Biorąc pod uwagę nowe trasy pierwszego etapu w Portugalii, załogi i inżynierowie zespołu skupiali się szczególnie na podwyższeniu tempa jazdy po mało znanych drogach i w warunkach niskiej przyczepności. Trening ten wraz z testem właściwych regulacji samochodów powinien być dobrym przygotowaniem do pierwszych przejazdów piątkowego etapu rajdu.
POWIEDZIELI:
PIERRE BUDAR, DYREKTOR CITROËN RACING
Cykl WRC wraca do Europy na stosunkowo typowy rajd szutrowy. Naszym wyłącznym celem w tej rundzie będzie dalsza zacięta walka o tytuły mistrzowskie na koniec sezonu. Dlatego będziemy się starali zdobyć jak najwięcej punktów i po raz siódmy w siedmiu startach zająć miejsce na podium. Widać, że poziom rywalizacji jest w tym roku bardzo wyrównany i coraz wyższy, ale jesteśmy w pełni zdeterminowani, by dać z siebie absolutnie wszystko. Wszyscy członkowie ekipy technicznej z Satory w pełni wykorzystali dostępny czas i bez wytchnienia pracowali razem z załogami przy naszych C3 WRC. Sébastien i Julien stają przed trudnym zadaniem, bo w pierwszym etapie będą wyjeżdżali na trasy jako pierwsi, ale już nieraz udowodnili, że w Portugalii potrafią dokonać wielkich rzeczy, zwłaszcza że obydwaj dobrze znają i lubią ten rajd. Esapekka i Janne mają teraz przed sobą kilka rund, które znają lepiej niż poprzednie. Jestem pewien, że stać ich na takie tempo i takie wyniki jak w zakończonym niedawno Rajdzie Chile. Liczę na ich dalsze postępy. Jeżeli nie zacznie padać deszcz, siódma pozycja startowa będzie dla nich szansą na rozpoczęcie występu serią dobrych czasów na odcinkach specjalnych pierwszego etapu.
SÉBASTIEN OGIER, KIEROWCA ZESPOŁU CITROËN TOTAL WRT
Odbyliśmy udany dzień testów i teraz najważniejsze będzie przeniesienie tempa na warunki prawdziwej rywalizacji. Portugalia to rajd, który zawsze mi się podobał. Osiągałem w nim dobre wyniki i cieszę się, że znowu wystartuję na tych trasach, chociaż zdaję sobie sprawę z tego, że pozycja lidera klasyfikacji nie ułatwi mi jazdy w pierwszym etapie ze względu na niekorzystną kolejność startową. Jeśli chcę mieć w Portugalii szansę na dobry wynik punktowy, muszę jak najlepiej przejechać pierwszy etap rajdu, który jest dość krótki i składa się z nowych tras. Ważne, abym w piątek wieczorem zajmował dość wysokie miejsce, dające punkt wyjścia do ataku w dwóch kolejnych etapach. Na trasach szutrowych pierwszy dzień jazdy ma wielkie znaczenie dla powodzenia w kolejne dni weekendu.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Portugalii: 10
Liczba zwycięstw: 5 (2010, 2011, 2013, 2014 i 2017)
ESAPEKKA LAPPI, KIEROWCA ZESPOŁU CITROËN TOTAL WRT
Co prawda pierwszy etap składa się z nowych tras, ale w pozostałej części rajd jest rozgrywany na drogach, które znam, lubię i na których jestem w stanie mocno cisnąć. Jest to jedna z rund, w których mam już trochę doświadczenia. W ubiegłym roku byłem szybki w etapach sobotnim i niedzielnym. Mam nadzieję, że utrzyma się bezdeszczowa pogoda – suche drogi ułatwiłyby mi maksymalne wykorzystanie dogodnej, siódmej pozycji startowej w pierwszym etapie. Zamierzam szybko wejść w dobry rytm, osiągnąć takie tempo jak w końcówce Rajdu Chile, a następnie jeszcze je zwiększać.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Portugalii: 4
Najwyższe miejsce: 5. (2018)
RAJD PORTUGALII W LICZBACH:
20 odcinków specjalnych. Łączny dystans jazdy na czas: 306,97 km;
5 zwycięstw Citroëna w Rajdzie Portugalii w WRC: 3 razy triumfował Citroën C4 WRC (2007, 2009 i 2010), 2 razy DS3 WRC (2011 i 2016). Sébastien Ogier i Julien Ingrassia mają na swoim koncie 2 zwycięstwa w Portugalii za kierownicą Citroëna – w edycjach 2010 i 2011;
40 metrów – przeciętna długość skoków oddawanych przez samochody na hopie słynnego odcinka specjalnego Fafe;
2001– rok ostatniej edycji rajdu w regionie Arganil, położonym w połowie drogi pomiędzy bazą w Porto a stolicą kraju – Lizboną.
PROGRAM RAJDU PORTUGALII (GMT+1)
Po uroczystości startu, w tym roku przeniesionej z Guimaraes do Coimbry, pierwszy etap rajdu zaprowadzi uczestników na trasy wytyczone w regionie Arganil. W ten sposób wracają one do repertuaru Rajdu Portugalii, ale dla obecnego pokolenia zawodników są nieznane, bo nie były wykorzystywane od edycji 2001. Dlatego w praktyce traktuje się je jako nowe.
W dawnych edycjach rajdu drogi te były bardzo nierówne i znane z tego, że podczas drugich przejazdów ich stan dodatkowo mocno się pogarszał. W tym roku pierwszy etap prawdopodobnie nie będzie aż tak ciężki pod względem stanu nawierzchni. Jego trasa jest stosunkowo krótka (łącznie 94,50 km jazdy na czas), a największą trudnością może się okazać brak dostępnego na ogół serwisu w połowie etapu. Pomiędzy pętlą poranną a popołudniową zawodnicy będą mogli skorzystać jedynie ze strefy wymiany ogumienia.
W pozostałej części tras rajdu w porównaniu z edycją 2018 zmieniły się tylko 4 km w ramach etapu Vieira do Minho, co jednak wcale nie oznacza mniejszej skali trudności. Szczególnie trudny wydaje się etap sobotni, który obejmuje odcinki specjalne o łącznej długości 160,70 km, w tym dwa przejazdy najdłuższego w całym rajdzie oesu Amarante (37,60 km). Ale nie tylko długość tras będzie stanowić trudność. Nawierzchnie dróg w tej okolicy, pokryte drobnym piaskiem i pyłem, znane są z tego, że ich stan zmienia się dramatycznie po pierwszej pętli. Ekipy techniczne będą musiały szybko przestawić ustawienia samochodów w przerwie serwisowej, a może nawet zastosować na przejazdy popołudniowe niejednakowe opony na osiach przedniej i tylnej, aby zrównoważyć wpływ zniszczonych nawierzchni tras i jednocześnie znacznie wyższych temperatur.
Odcinek specjalny Fafe, zawsze gromadzący ogromną publiczność, będzie przejeżdżany dwukrotnie w niedzielę. Jego drugi przejazd posłuży jako kończący rajd i dodatkowo punktowany Power Stage, co nada jeszcze większą rangę tej trasie, zaliczanej do najbardziej widowiskowych w całym sezonie WRC.
CZWARTEK, 30 MAJA
8:00: Odcinek testowy Paredes (4,60 km)
19:00: Uroczystość startu (Coimbra)
19:10: Parc fermé
PIĄTEK, 31 MAJA
8:30: Start (Coimbra)
8:35: Strefa zmiany opon (Coimbra – 15 min)
9:48: OS 1 – Lousa 1 (12,35 km)
10:32: OS 2 – Gois 1 (18,78 km)
11:20: OS 3 – Arganil 1 (14,44 km)
12:33: Strefa zmiany opon (Arganil – 15 min)
13:51: OS 4 – Lousa 2 (12,35 km)
14:35: OS 5 – Gois 2 (18,78 km)
15:23: OS 6 – Arganil 2 (14,44 km)
19:03: OS 7 – Lousada (3,36 km)
20:10: Serwis flexi A (Exponor – 49 min)
SOBOTA, 1 CZERWCA
6:45: Start i serwis B (Exponor – 19 min)
8:38: OS 8 – Vieira do Minho 1 (20,53 km)
9:31: OS 9 – Cabeceiras de Basto 1 (22,22 km)
10:47: OS 10 – Amarante 1 (37,60 km)
12:50: Serwis C (Exponor – 44 min)
15:08: OS 11 – Vieira do Minho 2 (20,53 km)
16:01: OS 12 – Cabeceiras de Basto 2 (22,22 km)
17:17: OS 13 – Amarante 2 (37,60 km)
19:15: Serwis flexi D (Exponor – 49 min)
NIEDZIELA, 2 CZERWCA
6:50: Serwis E (Exponor – 19 min)
8:25: OS 16 – Montim 1 (8,76 km)
9:08: OS 17 – Fafe 1 (11,18 km)
9:48: OS 18 – Luilhas (11,89 km)
10:35: OS 19 – Montim 2 (8,76 km)
12:18: OS 20 – Fafe 2 Power Stage (11,18 km)
13:50: Serwis F (Exponor – 14 min)
14:20: Meta (Matosinhos)
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze