wtorek, 5 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-05-25
w Citroen, Wiadomości
Czas czytania 4 minut
5.3k 398
51
4.9k
UDOSTĘPNIEŃ
16.2k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku

Renault zainwestuje 2 miliardy reali w Brazylii

BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?

Weź samochód elektryczny o aerodynamice kwadratowego pudła, rozpędź do 130 km/h i ponarzekaj, że zużywa dużo prądu i nie da się nim zbyt dużo przejechać. Taką logiką kierował się najwyraźniej redaktor Mikołaj Adamczuk, gdy pisał swój test Citroëna e-Berlingo. Samochód mu się bardzo podobał, ale wydźwięk artykułu jest wielce krytyczny, bo autor mógł, moim zdaniem, popełnić kilka błędów w swoich założeniach.

Po pierwsze założył prawdopodobnie, że Citroën e-Berlingo jest samochodem uniwersalnym i do wszystkiego. Że elektryk równie dobrze sprawdzi się w mieście jak i na trasie a napęd elektryczny, przy wszystkich jego zaletach, da mu to samo, co napęd spalinowy. A tak przecież nie jest. Elektryczne osobowe Berlingo doskonale będzie się czuło na drogach miejskich, wyjedzie chętnie pod miasto, ale – podobnie jak każdy elektryczny dostawczak – nie jest przeznaczony na długie trasy i autostrady. Jeszcze nie dzisiaj. Czysta fizyka panie redaktorze, użyteczna pojemność akumulatora i ciężar auta wpływają na zasięg. Te dane można łatwo znaleźć na stronie producenta.

Po drugie oczekiwał chyba od samochodu elektrycznego, że da się nim długo jechać z wysokimi prędkościami. No niestety nie, dzisiejsze elektryki jeżdżą cicho, sprawnie przyspieszają, ale nie są autami, którym można jeździć z dużymi prędkościami. Opór powietrza jest zbyt dużo i zasięg będzie topniał błyskawicznie, im większy samochód próbuje tak podróżować. Nie ma więc co narzekać na duże zużycie prądu! Taka cecha, szczególnie przy kształcie Berlingo, który daje tak wiele przestrzeni nad głową, którą się pan zachwycał.

Po trzecie i chyba najważniejsze. Nikt przy zdrowych zmysłach i świadomie nie kupi elektrycznego samochodu typu MPV do ciągłego przemieszczania się po trasach. Co innego rodzinny wypad raz czy dwa na pół roku, w czasie wakacji. Wtedy można pojechać (zachowując jakąś rozsądną prędkość) i przeżyć to częstsze ładowanie na trasie. Ale oczekiwanie, że będzie to samochód do długich przejazdów? No nie, jednak nie. Na trasy nie ma nic lepszego niż niskie nadwozie, dużo lepsze niż MPV czy SUV. Na przykład taki Peugeot 508, z którym swoje dramaty przeżywał pana redakcyjny kolega.

Możliwe, że samochody elektryczne są dzisiaj takim dyżurnym chłopcem do bicia. Łatwo je krytykować, działając zgodnie z wytycznymi różnego rodzaju specjalistów od zasięgów w sieci i SEO, pod publiczkę, uzyskiwać duże zasięgi – tak, to się niewątpliwie sprawdza. Elektryki mają niewątpliwie wiele wad, szczególnie w polskich warunkach z uwagi na nasze możliwości finansowe lub jak kto woli ich brak.

Samochody elektryczne podlegają też ciągłej ewolucji. Na rynku pojawiają się nowe modele, nowe technologie, większe baterie. I warto te zmiany dostrzec, docenić i obserwować. Bo, wbrew legendom i mitom, do nas też ta elektromobilność wcześniej czy później dotrze. A właściwie dotarła niepostrzeżenie i powoli zmienia obraz naszego kraju.

Blisko połowa Polaków mieszka przecież w domach. Część z tych osób już dzisiaj zastanawia się, jak uniezależnić się od drogiego paliwa – stąd rosnąca popularność instalacji offgrid, szukanie tanich magazynów energii, kombinowanie z małymi elektrykami, rosnąca sprzedaż używanych elektryków. To wszystko się dzieje – może nie masowo, może nie w sposób szalenie widoczny, ale na forach i grupach dyskusji na ten temat mnóstwo.

Panie redaktorze, niech pan się nie dziwi, że przy 45 kWh użytecznej pojemności akumulatora ma pan mały zasięg w elektrycznym Berlingo. Fizyka jest nieubłagana, więc planując trasę, niech pan uwzględni ładowarki. Życie stanie się prostsze.

Komentowany tekst autorstwa Mikołaja Adamczuka przeczytacie tutaj.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

1.8 102 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Citroene-Berlingoelektryczny Citroen
Udostepnij1947Tweet1217Udostepnij341
Poprzedni

Opel Mokka-e częścią „Rekordu opłynięcia Turcji żaglówką turystyczną”. W jaki sposób?

Następny

Nowy Peugeot 308 i Opel Astra po crash-testach Euro NCAP. Dlaczego nie dostały 5 gwiazdek?

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Nowy Peugeot 308 i Opel Astra po crash-testach Euro NCAP. Dlaczego nie dostały 5 gwiazdek?

UOKiK: Opel Crossland X do serwisu

Ruszają zamówienia na gamę nowego Jeepa® Grand Cherokee 4xe Plug in Hybrid

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
51 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Krzysztof - Dacia Spring nadal bezkonkurencyjna cenowo. Europa masowo kupuje małego elektryka
  • Michał Z. - BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • Dawid - Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • seb - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Piotr001 - Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku
  • adalb - BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • eliza - BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • adalb - Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku
  • Anonimowo - Otwarcie zamówień na całą gamę nowego Nissana ARIYA w Polsce – pełny cennik ujawniony
  • Trjku - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku
  • Renault zainwestuje 2 miliardy reali w Brazylii
  • BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 26/2022
  • Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Kulisy wdrożenia Zity przez Mobilize i Mobilize Share usług carsharingowych
  • Nowy serwis samochodów ciężarowych Nijhof-Wassink w Tarnowie Podgórnym
  • XII Zlot Sudeckiego Klubu Citroën 2022 – relacja. Tak bawili się miłośnicy francuskiej marki samochodów
  • Renault 5 Diamant. Różowy koncept, który będzie przeznaczony na sprzedaż
  • Salon Renault istniał w Warszawie w 1908 r.


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
51
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.