Dzięki uprzejmości IBRM Samar otrzymaliśmy wyniki dotyczące liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w pierwszym kwartale 2021 roku. Jak wygląda sytuacja marek należących do koncernów francuskich? Oto szczegóły.
Najlepsze wyniki osiągnęła Dacia. W ciągu trzech miesięcy zarejestrowano w Polsce 4.463 samochody rumuńskiej marki wchodzącej w skład Grupy Renault. To wprawdzie wciąż oznacza lekki spadek w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego (-2,77%), ale wynik z marca (1.773) porównany z danymi z lutego (1.351) owocuje już przeszło 31-procentowym wzrostem. Udział rynkowy Dacii wynosi aktualnie 3,79%, a marka zajmuje dziesiąte miejsce.
Tuż za Dacią w stawce najpopularniejszych marek samochodowych w Polsce na rynku pierwotnym plasuje się Opel. W przypadku marki przejętej przed kilkoma laty przez Grupę PSA rośnie sprzedaż zarówno miesiąc do miesiąca, jak i rok do roku. W marcu br. zarejestrowano 1.653 nowe Ople, a to o 13,06% więcej, niż w lutym. Z kolei liczba rejestracji dokonanych w pierwszym kwartale 2021 roku sięgnęła 4.068, co oznacza wzrost o 20,21% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Do Opla należało po pierwszym kwartale 3,45% polskiego rynku nowych aut.
Na trzynastym miejscu plasuje się Renault, które zanotowało w marcu znacznie wyższą sprzedaż, niż w lutym. Trzeci miesiąc zaowocował rejestracją 1.587 nowych aut tej marki, a to o 46,40% więcej, niż w lutym. Skumulowana za cały kwartał liczba rejestracji aut Renault, to 3.555, co wciąż jednak – z uwagi na słabsze wyniki stycznia i lutego – oznacza spadek w porównaniu ze sprzedażą ubiegłoroczną (o 24,83%). Rynkowy udział Renault po pierwszym kwartale wynosi 3,02%.
Tuż za Renault sklasyfikowano markę Peugeot. W marcu zarejestrowano w Polsce 1.413 samochodów sygnowanych lwem. To wzrost o 47,96% w porównaniu z lutym. Jeśli weźmiemy pod uwagę cały kwartał, to sprzedaż Peugeota (3.173) w porównaniu z trzema pierwszymi miesiącami ubiegłego roku (2.673) wzrosła o 18,71%. Rynkowy udział marki wzrósł z 2,48% do 2,69%.
Citroën zajmuje po trzech kwartałach dopiero 18. miejsce. W marcu zarejestrowano 1.012 aut z szewronami (siedemnasty wynik w kraju), co oznacza wzrost w porównaniu z lutym (707) o 43,14%. Wyniki za pierwszy kwartał wciąż jednak nie są zbyt różowe – w tym roku zarejestrowano nad Wisłą 2.166 aut legendarnej francuskiej marki, a to o 6,80% mniej, niż rok temu w analogicznym okresie. W liczbach bezwzględnych różnica wynosi 158 samochodów. Udział rynkowy Citroëna wynosi aktualnie 1,84%.
Rośnie sprzedaż samochodów marki DS Automobiles. W marcu nabywców znalazło 33 sztuki tych aut, o 15 więcej, niż w lutym, co przekłada się na wzrost o 83,33%. Marka zajmuje aktualnie 33. pozycję w rankingu popularności po pierwszym kwartale, który zamknęła liczbą 70 nowo zarejestrowanych aut. To o 14 mniej, niż rok temu (-16,67%), ale aktualna tendencja jest wzrostowa. Do DS Automobiles należy aktualnie 0,06% polskiego rynku nowych aut.
W marcu nabywcę znalazł jeden egzemplarz Alpine. To tyle samo, co w lutym. Od początku roku sprzedano w Polsce cztery takie auta, o jedno mniej (-20,00%), niż rok temu w analogicznym okresie. Udział rynkowy marki jest pomijalny. Ciekawe, jak długo na klienta będzie czekał ten wyjątkowy egzemplarz.
W segmencie marek premium DS Automobiles zajmuje pozycję 11., a Alpine 16.
Jak informuje IBRM Samar, 26% wszystkich zarejestrowanych w Polsce w pierwszym kwartale 2021 roku samochodów osobowych, stanowiły rejestracje na osoby fizyczne. Z kolei 14% spośród wszystkich zarejestrowanych przez trzy miesiące aut, to rejestracje dealerskie.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze