W pierwszym kwartale 2025 roku liczba rejestracji nowych samochodów w Unii Europejskiej spadła o 1,9% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2024. W samym marcu 2025 odnotowano nieznaczny spadek o 0,2% rok do roku, co odzwierciedla wciąż trudną i nieprzewidywalną sytuację gospodarczą, z którą mierzy się branża motoryzacyjna – informuje Europejskie Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA.
Samochody elektryczne na baterie (BEV) osiągnęły w pierwszym kwartale 2025 roku udział w rynku na poziomie 15,2%, co oznacza wzrost z 12% w analogicznym okresie roku 2024. Choć to wynik lepszy niż przed rokiem, wciąż pozostaje on poniżej oczekiwań analityków.

Łącznie zarejestrowano 412 997 nowych pojazdów tego typu, co oznacza wzrost sprzedaży o 23,9% w porównaniu do pierwszego kwartału 2024. Spośród czterech największych rynków UE, aż trzy odnotowały wyraźny wzrost: Niemcy (+38,9%), Belgia (+29,9%) oraz Niderlandy (+7,9%). Francja, jako wyjątek, odnotowała spadek rejestracji aut elektrycznych o 6,6%.
Hybrydy nadal najchętniej wybierane
Największy udział w rynku, podobnie jak w poprzednich okresach, utrzymują samochody hybrydowe (HEV). W pierwszym kwartale 2025 roku stanowiły one 35,5% wszystkich nowych rejestracji w UE, co oznacza wzrost o 20,7% rok do roku (964 108 zarejestrowanych pojazdów). Wzrost ten napędzany był szczególnie przez cztery największe rynki: Francję (+47,5%), Hiszpanię (+36,6%), Włochy (+15,3%) oraz Niemcy (+10,5%).
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów
Z kolei liczba rejestracji hybryd plug-in (PHEV) wzrosła o 1,1%, osiągając 207 048 pojazdów, co przełożyło się na 7,6% udziału w rynku (wzrost z 7,4% rok wcześniej). Wzrost ten był głównie zasługą Niemiec (+41,8%) i Hiszpanii (+30,7%). W marcu 2025 roku odnotowano wyraźne wzrosty rok do roku dla pojazdów BEV (+17,1%) oraz HEV (+23,9%), a także dla PHEV (+12,4%).

Klasyczne napędy w odwrocie
Rejestracje samochodów z silnikami benzynowymi oraz wysokoprężnymi (diesel) znacząco spadły. W przypadku aut benzynowych spadek wyniósł 20,6%, a ich udział w rynku zmniejszył się do 28,7% (779 817 zarejestrowanych pojazdów, wobec 35,5% rok wcześniej). Szczególnie dotkliwe spadki odnotowano we Francji (-34,1%), Niemczech (-26,6%), Włoszech (-15,8%) oraz Hiszpanii (-9,5%).
Jeszcze większy spadek odnotowano w segmencie diesla — o 27,1%. Udział samochodów z tym napędem w rynku wyniósł zaledwie 9,5% w pierwszym kwartale 2025 roku. W większości krajów Unii Europejskiej odnotowano dwucyfrowe spadki rejestracji tych pojazdów. W samym marcu 2025 roku liczba rejestracji aut benzynowych spadła o 20,7%, a diesla o 25,5%.
To jednak przede wszystkim efekt wycofywania tych napędów a nie niechęci klientów – ofert jest po prostu mało.
Najnowsze komentarze