Grudzień był najlepszym miesiącem minionego roku w branży motoryzacyjnej w ogóle, ale i dla wszystkich interesujących nas marek, no, może za wyjątkiem Peugeota, który nie pobił rekordu ustanowionego w lutym, ale grudzień i tak okazał się dobrym miesiącem dla francuskiej marki. Najwięcej aut w grudniu zarejestrowała marka Volkswagen, co mnie osobiście trochę podłamało – Polacy będą jeździć samochodami oszukańczej marki nawet wtedy, gdy będzie ona z rury wydechowej tłoczyła mazut bezpośrednio do otworów gębowych tych kierowców. Potwierdza się więc to, że Polacy kochają być oszukiwani – wierzą w niewielkie przebiegi używanych diesli sprowadzanych przez handlarzy z Zachodu, a tlenki azotu uważają za bredzenie ekologów i nic więcej.
Ale my się tu oszukańczymi markami nie zajmujemy. Czas na podsumowanie sprzedaży marek francuskich i Dacii na polskim rynku w roku 2015.
Najlepiej z tej grupy radziła sobie marka Renault. W ciągu dwunastu miesięcy sprzedała na polskim rynku (chodzi oczywiście o liczbę rejestracji) 26.492 samochodów, co dało Francuzom 6,49% polskiego rynku i szóstą pozycję wśród najpopularniejszych marek samochodowych w kraju nad Wisłą. Jednocześnie w stosunku do roku 2014, kiedy to zarejestrowano w Polsce 23.006 aut marki Renault (6,18% rynku), oznacza to wzrost o 15,15% na rynku, który wzrósł w tym czasie o niespełna 9,57%.
Na liczbę 2.746 samochodów Renault zarejestrowanych w grudniu największy wpływ miał model Clio – 744 rejestracje (7.618 przez cały rok). Kolejne miejsce zajął Master (668; 6.089 przez cały rok), a trzecie – Captur (czwarty w zestawieniu rocznym) z liczbą 355 sztuk (2.482 przez dwanaście miesięcy). Kolejne miejsca w grudniowej sprzedaży zajęły modele Kadjar (237; 1.180), Trafic (211; 1.885), Megane (195; 3.571), Fluence (109; 901), Kangoo (72; 768), Espace (52; 341), Scenic (44; 810), Talisman (37; 63), Twingo (19; 485), oraz Laguna (3; 239). W statystykach są jeszcze Koleos (51 egzemplarzy przez cały rok) i Maxity (9).
Drugie miejsce wśród marek nas interesujących zajęła w roku 2015 marka Peugeot. Przez dwanaście miesięcy zarejestrowano w Polsce 15.853 auta z kroczącym lwem (3,89% rynku), co zaowocowało dziesiątym miejscem w rankingu najpopularniejszych marek. Jednocześnie w stosunku do roku 2014, kiedy to zarejestrowano w Polsce 16.932 auta marki Peugeot (4,55% rynku), oznacza to spadek o 6,37%. Acz przyznać też należy, że druga połowa roku była dla Peugeota nieco lepsza.
Grudniowa sprzedaż Peugeota osiągnęła 1.553 samochodów, a miesięcznym i rocznym bestsellerem został kombivan Partner (najlepszy wynik w tym roku: 403; 3.564 w całym roku). Drugie miejsce należało do użytkowego Boxera (343; 3.143), a trzecie do 208-ki (239; 2.445). Kolejne miejsce w gamie Peugeota zajęły kompaktowy 308 (185. 1.801), miejski crossover 2008 (115; 1.130), budżetowy sedan 301 (83; 955), elegancki 508 (78; 1.370), kompaktowy crossover 3008 (61; 798), kompaktowy, ale przestronny minivan 5008 (22; 347), użytkowe Expert (20; 211), sportowy RCZ (2; 48) oraz zgrabny miejski kombivanik Bipper (2; 41).
Tuż za Peugeotem, na miejscu jedenastym uplasowała się Dacia. W minionym roku zarejestrowano w Polsce 14.908 aut tej marki (3,65% udziału w rynku), o 192 więcej (było 14.716), niż w roku 2014, co oznacza wzrost ilościowy o 1,3%. Z uwagi na spory wzrost sprzedaży ogółem Dacia straciła jednak 0,3 punktu procentowego w udziale w rynku.
Rekordowy w minionym roku dla Dacii grudzień zaowocował 1.549 nowymi rejestracjami, na co złożyło się 635 Dusterów (6.315 od początku roku), 429 Dokkerów (najlepszy miesiąc tego modelu w Polsce w 2015 roku; 3.439 takich aut od początku roku), 240 egzemplarzy Sandero (2.376), 139 Loganów (1.676 przez dwanaście miesięcy) i 106 sztuk kompaktowych minivanów Lodgy (1.102 od początku roku).
Citroën wciąż boryka się z trudnościami, choć grudzień przyniósł rekordową w tym roku sprzedaż 1.146 aut. Łączny wolumen sprzedaży marki sygnowanej szewronami wyniósł w minionym roku 11.522 samochody, co przekłada się na 2,82-procentowy udział w polskim rynku. Zaowocowało to dopiero czternastym miejsce w rankingu najpopularniejszych marek samochodowych nad Wisłą. W roku 2014 w Polsce zarejestrowano 13.333 Citroëny (3,58% rynku), co oznacza spadek o 1.811 aut i 0,76 punktu procentowego w udziałach rynkowych. To niewątpliwie efekt niezbyt nowej gamy modelowej.
W gamie Citroëna najlepiej sprzedającym się modelem grudnia i całego roku było Berlingo z wynikiem odpowiednio 478 (rekord roku) i 3.396 egzemplarzy. Drugie miejsce należało do Jumpera – 169 (także rekord) i 1.551 sztuk, a trzecie do C4 Picasso (121; 1.447). Kolejne miejsce zajęły modele C4 Cactus (109; 1.051), C-Elysee (87; 899), C3 (52; 646), C3 Picasso (44; 568), C4 (23; 503), C5 (19; 403), Jumpy (15; 158), DS5 (14; 172), DS4 (7; 238), Nemo (6; 195) oraz DS3 (2; 121). W statystykach roku występują jeszcze model C4 Aircross (95), C1 (78) oraz jeden egzemplarz C8.
Jak widać rok 2015 był szczególnie dobry (spośród marek francuskich i do Francuzów należących) dla Grupy Renault. Odnowienie gamy modelowej i ciekawa oferta handlowa zaowocowały wzrostami sprzedaży. Przydałoby się to także w przypadku Grupy PSA, zwłaszcza Citroëna. Ale rok 2015 już za nami, więc z optymizmem patrzymy na rok bieżący i trzymamy kciuki za francuskie marki samochodowe.
na podstawie danych CarMarket
KG
Najnowsze komentarze