Ważne wydarzenia 2011
Wysoki wzrost sprzedaży napędzały rynki pozaeuropejskie i marka Renault (+6,8%).
– w Europie marka Renault utrzymała pozycję drugiej marki na rynku samochodów osobowych i dostawczych, osiągając udział w rynku na poziomie 8,6%. Już od 14 lat Grupa Renault jest liderem w segmencie samochodów dostawczych (15,6% udziału w rynku).
– Renault buduje przyszłość, wprowadzając pod koniec 2011 roku na rynek gamę samochodów elektrycznych o zerowej emisji: Fluence Z.E. i Kangoo Z.E. Elektryczna furgonetka została wybrana „International Van of the Year 2012”. Wybrało ją również 19 dużych francuskich firm (wygrany przetarg na 15.600 samochodów).
Grupa Renault osiągnęła rekordową sprzedaż: 2,7 miliona sprzedanych samochodów i wzmacnia swoją pozycję na rynkach pozaeuropejskich (+43% samochodów sprzedanych poza Europą). Pomimo zróżnicowanych wyników w poszczególnych krajach Europy, Renault zajmuje drugą pozycję na rynku i już od 14 lat jest liderem na rynku samochodów dostawczych. 2011 to także rok, w którym na rynku pojawiły się samochody elektryczne dostępne dla każdego, na rynek weszły Renault Fluence Z.E i Renault Kangoo Z.E. – oświadczył Jérôme Stoll, dyrektor handlowy i dyrektor ds. samochodów dostawczych oraz dyrektor ds. operacji w regionie Europy.
W 2011 Grupa odnotowała wzrost sprzedaży o 5,3% na rynkach pozaeuropejskich, głównie: Rosja (+40%), Turcja (+13%), Ameryka Łacińska (+10%). W Europie rynek jest stabilny (-0,5%), a sytuacja w poszczególnych krajach jest zróżnicowana:
– Wzrost: Holandia (+16%), Niemcy (+9%), Austria (+9%), Belgia/Luksemburg (+5%)
– Spadek: Portugalia (-30%), Hiszpania (-17%), Włochy (-10%), Wielka Brytania (-2%), Francja (-1,3%)
Grupa Renault pobiła swój rekord z 2010 roku, dzięki sprzedaży 2.722.062 samochodów (wzrost o 3,6%, tj. o 94.697 pojazdów ), pomimo dużych trudności zaopatrzeniowych i problemów spowodowanych japońskim tsunami, które utrudniły sprzedaż do końca sierpnia. Udziały koncernu Renault w rynku światowym osiągają 3,6%.
W Europie udziały Grupy w rynku osiągnęły 10,1%, a sprzedaż wyniosła 1.549.376 samochodów, co oznacza spadek sprzedaży o 5,7%.
Grupa kontynuowała rozwój również poza Europą na dynamicznych rynkach (wzrost o 6,2%). Sprzedaż wzrosła tu o 19,2%, do poziomu 1.172.686 samochodów, i obecnie stanowi 43% łącznej sprzedaży koncernu (w porównaniu do 37% w 2010 roku)
Sprzedaż poszczególnych marek Grupy: marka Renault napędza wzrost Grupy
– sprzedaż samochodów marki Renault wzrosła o 6,8% w porównaniu do 2010 roku. Z 2.260.694 sprzedanymi samochodami, marka stanowi 83% sprzedaży Grupy.
– Marka Dacia odnotowała niewielki spadek sprzedaży o 1,8%, głównie z powodu trudności zaopatrzeniowych związanych z tsunami. Możliwości produkcyjne, które od września były maksymalnie wykorzystywane, nie były w stanie skompensować spowolnienia produkcji z pierwszego półrocza.
– Sprzedaż marki Renault Samsung Motors spadła o 27%, do poziomu 118.135 pojazdów.
Region Europy (łącznie z Francją): Grupa utrzymała udziały w rynku na poziomie powyżej 10%
Marka Renault zajmuje drugą pozycję na rynku samochodów osobowych i dostawczych (8,6%).
Marka Renault utrzymuje pozycję lidera na rynku samochodów dostawczych nieprzerwanie od 1988 roku, z 15,6% udziałów w rynku.
Grupa zwiększyła swój udział w rynku w 16 krajach Europy Północnej i Centralnej:
– Holandia (+0,7 punktu) – marka Renault zajmuje tu trzecie miejsce na rynku samochodów osobowych.
– Belgia/Luksemburg (+0,5 punktu) z rekordową sprzedażą ponad 92.000 samochodów, drugie miejsce na rynku klientów indywidualnych w Belgii.
– Polska (+1 punkt)
– Węgry (+1,5 punktu)
W Niemczech: wzrost sprzedaży o 5,7%, do poziomu 181.176 samochodów na nośnym rynku (+9,4%). Udział w rynku wyniósł 5,3% (-0,2 punktu).
W trudnej sytuacji makroekonomicznej i finansowej w drugim półroczu Grupa postanowiła wycofać się z najmniej rentownych kanałów sprzedaży. Na rynkach, na których odnotowano najwyższy spadek, udziały Grupy spadły w następujących krajach:
– Hiszpania (-0,5 punktu). Marka Renault pozostała liderem z 10,9% udziałem w rynku.
– Wielka Brytania (-1 punkt). Ze względu na niekorzystny kurs funta szterlinga, udział w rynku Renault spadł do 4%.
Francja: Grupa odnotowała sprzedaż 689.022 samochodów (spadek o -7,5%), co zapewniło jej 26,1% udziału w rynku. Po bardzo słabym pierwszym półroczu ze względu na trudności z zaopatrzeniem w silniki oraz skutki japońskiego tsunami, drugie półrocze przebiegło zgodnie z przewidywaniami, a ostatnie cztery miesiące były wręcz rekordowe – Grupa zdobyła 28% udziałów w rynku (najlepszy kwadrymestr od 2004 roku).
– Marka Renault z 594.655 sprzedanymi samochodami jest liderem na rynku samochodów osobowych i dostawczych.
– Samochody Grupy stanowią ¼ aut kupionych przez klientów indywidualnych.
– Co trzeci samochód dostawczy to samochód marki Renault.
– Twingo, Clio i Mégane są liderami w swoich segmentach.
– Marka Dacia zajmuje piąte miejsce na rynku klientów indywidualnych (94.367 sprzedanych samochodów osobowych i dostawczych). Spadek udziałów o 0,5 punktu wynika głównie z zakończenia dopłat rządowych do samochodów z silnikami LPG oraz trudności z zaopatrzeniem w silniki na skutek tsunami w Japonii. Dacia Duster potwierdziła odniesiony sukces handlowy – jej sprzedaż wzrosła o 170% w porównaniu do 2010 roku, zarówno jeśli chodzi o wersje osobowe jak i dostawcze. Jest szóstym najlepiej sprzedającym się modelem na rynku klientów indywidualnych.
Poza Europą – spektakularny wzrost potwierdzający światowy rozwój Grupy
– łączna sprzedaż samochodów na rynkach pozaeuropejskich wzrosła o 19,2% i sięga obecnie 43% całkowitej sprzedaży Grupy – w porównaniu do 37% w 2010 roku.
– duże zmiany w pierwszej dziesiątce rynków Grupy:
– Brazylia stała się 2 rynkiem Grupy (+1 miejsce w górę),
– Rosja przesunęła się na 4 miejsce (+5),
– Turcja awansowała na 5 miejsce (+2),
– Argentyna przesunęła się na 8 miejsce (+3),
– Iran stał się 10 rynkiem Grupy (+3).
Eurazja – wzrost sprzedaży o 60,1%, udziały w rynku na poziomie 5,6% (+0,8 punktu)
Rosja: dzięki 154.734 sprzedanym samochodom marka Renault bije rekord sprzedaży (+60%) i udziałów w rynku (5,8%, +0,7 punktu). Firma Renault uplasowała się w pierwszej piątce marek na rynku dzięki sukcesom takich modeli jak Renault Logan, Sandero czy Fluence. Jej sieć sprzedaży wciąż się rozwija. Pod koniec 2011 roku liczyła 142 punkty sprzedaży.
Ameryka Środkowa i Południowa – wzrost sprzedaży o 25,2%, udziały w rynku na poziomie 6,1% (+ 0,8 punktu)
Grupa bije rekordy sprzedaży i udziałów w rynku (6,1%) dzięki 400.000 sprzedanych samochodów.
Brazylia stała się 2 rynkiem Grupy Renault dzięki wzrostowi sprzedaży o 21% na rynku zwyżkującym o 3%. Marka Renault pobiła nowy rekord sprzedaży i udziałów w rynku. Dzięki sprzedaży 194.300 samochodów, zdobyła 5,7% udziałów w rynku.
W Argentynie przy dynamicznie rozwijającym się rynku sprzedaż Grupy po raz pierwszy przekroczyła próg 106.000 samochodów (wzrost o 29%). Udziały w rynku uplasowały się na poziomie 13%.
Sukces marki w Brazylii i Argentynie wynika w szczególności z popularności modelu Renault Sandero faza 2 wprowadzonego na rynek wiosną 2011 roku i opracowanego specjalnie z myślą rynku południowoamerykańskim. Renault Duster, wprowadzone na rynek w październiku, zostało bardzo dobrze przyjęte.
W Meksyku wraz ze wzrostem sprzedaży o 28% marka Renault osiągnęła najlepsze wyniki pod względem udziałów w rynku od 2001 roku (2,6%) dzięki sprzedaży 23.132 samochodów.
W Kolumbii marka Renault biła rekordy sprzedaży z wynikiem 46.820 sprzedanych samochodów, co stanowi 23% więcej niż w 2010 roku i zachowała drugie miejsce na rynku z udziałami w rynku na poziomie 15,6%.
Euromed – wzrost sprzedaży o 13,2%, udziały w rynku na poziomie 21,3% (+0,1 punktu)
Grupa jest liderem na głównych rynkach regionu.
W Turcji: sprzedaż obu marek Grupy (Renault i Dacia) wzrosła o 23% dzięki 140.827 sprzedanym samochodom. Udziały w rynku wyniosły 16,3% (+1,3 punktu). Wyniki te umocniły piąte miejsce Turcji wśród największych rynków Grupy, głównie dzięki popularności modeli Renault Fluence i Symbol. Turecki rynek jest również drugim co do wielkości rynkiem sprzedaży samochodów dostawczych Renault.
W Rumunii: pomimo zniżkującego rynku Grupa zachowała pozycję leadera, zdobywają 37,3% udziałów w rynku (39.592 sprzedane samochody). Dacia pozostała numerem 1 na rynku razem z modelami Logan, Sandero i Duster.
W Algierii: odnotowano rekordową sprzedaż (75.042 sprzedane samochody), 18% większą niż w poprzednim roku. Grupa Renault zdobyła 25,3% udziałów w silnie zwyżkującym rynku. Renault jest obecnie numerem 1 dzięki modelowi Symbol, najlepiej sprzedającemu się samochodowi w całym kraju.
W Maroku: Grupa osiągnęła rekordowy poziom udziałów w rynku – 37% (41.501 sprzedanych samochodów), co oznacza wzrost o 3,2 punktu. Marki Dacia i Renault ponownie uplasowały się na dwóch pierwszych miejscach.
Azja i Afryka – wzrost sprzedaży o 3,2%, udziały w rynku na poziomie 0,9%
W Iranie sprzedaż marki Renault dwukrotnie wzrosła (93.578 sprzedanych samochodów). Udziały w rynku zwiększyły się o 2,8 punktu dzięki dobrym wynikom Mégane 2 i Logana.
W Chinach, gdzie Renault ma 80 punktów sprzedaży, sprzedaż Grupy wzrosła o 65%, dając wynik 24.275 sprzedanych samochodów – głównie dzięki popularności modelu Koleos.
W Indiach rok 2011 upłynął pod znakiem wprowadzenia na rynek modelu Fluence, któremu przyznano tytuł „samochodu roku” przez dziennik Top Gear oraz modelu Koleos. W 2012 roku gama powiększy się o trzy nowe pojazdy, w tym Pulse i Dustera. Wprowadzenie tych modeli na rynek świadczy o dążeniu marki do zdobycia znaczącej pozycji na rynku, który stanowi trzeci filar międzynarodowej strategii Grupy (obok Rosji i Brazylii).
W Korei sprzedaż spadła o 30%. Renault Samsung Motors zamierza wprowadzić w życie plan działania mający na celu rozwój marki i wzmocnienie jej konkurencyjności.
Samochody i podzespoły wprowadzone na rynek w 2011 roku
– silnik Energy dCi 130 (115 g CO2/km) w modelach Scénic i Grand Scénic w Europie
– Renault Sandero faza 2 w Ameryce Południowej
– Renault Fluence w Brazylii, Kolumbii, Indiach i Chinach
– Renault Latitude w Europie, Turcji, Ameryce Środkowej i Południowej oraz Chinach
– Renault Duster w Brazylii i Argentynie
– Renault Kangoo Z.E i Fluence Z.E w Europie
– Renault Samsung Motors SM7 i Nowy QM5 w Korei
Perspektywy handlowe w 2012 roku dla Grupy Renault
W 2012 roku światowy rynek powinien odnotować wzrost o 4% w porównaniu do 2011. Grupa zamierza kontynuować rozwój na nośnych rynkach poza Europą. Na rynku europejskim, gdzie przewiduje się spadek od 3% do 4% (od 7% do 8% we Francji), Grupa będzie umacniać swoją pozycję zgodnie z celami finansowymi zawartymi w Planie Renault Drive the Change.
Mimo dość niepewnych warunków gospodarczych i finansowych grupa Renault dysponuje prawdziwymi atutami na rok 2012. Upłynie on pod znakiem ofensywy produktowej w Europie jak i poza Europą – w sumie na rynek zostanie wprowadzonych dziewięć nowych modeli i dziesięć faz. Pośród nich znajdą się ZOE i Twizy dwa samochody elektryczne świadczące o tym, że Renault umie tworzyć innowacyjne produkty dostępne dla wszystkich, Nowe Clio, sztandarowy przykład nowej stylistyki marki oraz trzy nowe Dacie: minivan Lodgy, furgonetka i kombivan. Udostępnienie do sprzedaży nowych pojazdów, czterech nowych silników oraz zintegrowanego tabletu R-Link z dostępem do internetu po bezkonkurencyjnej cenie, który znajdzie się w wyposażeniu ZOE i Nowego Clio w 2012 roku, przyczyni się do wzrostu atrakcyjności naszych marek – powiedział Jérôme Stoll, dyrektor handlowy Grupy, Dyrektor Samochodów Dostawczych i jednocześnie Dyrektor ds. operacji w Regionie Europy.
Łączna sprzedaż Grupy Renault w podziale na poszczególne marki
Łącznie na koniec grudnia* | |||
2011 | 2010 | zmiana | |
RENAULT | |||
samochody osobowe | 1.918.212 | 1.807.485 | +6,1% |
samochody dostawcze | 342.482 | 308.395 | +11,1% |
samochody osobowe + dostawcze | 2.260.694 | 2.115.880 | +6,8% |
RENAULT SMASUNG MOTORS | |||
samochody osobowe | 118.135 | 161.917 | -27% |
DACIA | |||
samochody osobowe | 322.967 | 325.403 | -0,7% |
samochody dostawcze | 20.266 | 24.165 | -16,1% |
samochody osobowe + dostawcze | 343.233 | 349.568 | -1,8% |
GRUPA RENAULT | |||
samochody osobowe | 2.359.314 | 2.294.805 | +2,8% |
samochody dostawcze | 362.748 | 332.560 | +9,1% |
samochody osobowe + dostawcze | 2.722.062 | 2.627.365 | +3,6% |
Łączna sprzedaż Grupy Renault (samochody osobowe i dostawcze) w poszczególnych regionach
|
Łącznie na koniec grudnia* | ||
2011 | 2010 | zmiana | |
Francja | 689.022 | 744.735 | -7,5% |
Europa** (bez Francji) | 860.354 | 898.948 | -4,3% |
Europa (łącznie z Francją) | 1.549.376 | 1.643.683 | -5,7% |
Euromed | 308.631 | 272.758 | -13,2% |
Eurazja | 170.808 | 106.694 | +60,1% |
Ameryka Środkowa i Południowa | 396.933 | 317.028 | +25,2% |
Azja i Afryka | 296.314 | 287.202 | +3,2% |
Razem z Europą (bez Francji) | 1.172.686 | 983.682 | +19,2% |
Razem | 2.722.062 | 2.627.365 | +3,6% |
* Sprzedaż
** Europa = Unia Europejska (24 państwa) + Chorwacja, Islandia, Norwegia & Szwajcaria
10 największych rynków zbytu Renault na koniec grudnia 2011
kraj |
sprzedaż |
udział w rynku |
Francja |
689.022 |
26,1% |
Brazylia |
194.300 |
5,7% |
Niemcy |
181.176 |
5,3% |
Rosja |
154.734 |
5,8% |
Turcja |
140.827 |
16,3% |
Włochy |
122.920 |
6,4% |
Korea Południowa |
109.221 |
7,0% |
Argentyna |
106.040 |
13,0% |
Hiszpania |
99.092 |
10,9% |
Iran |
93.578 |
5,9% |
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze