Pod koniec lat 60. marka Renault postanowiła wyprodukować ekonomiczny, łatwy w montażu samochód, który z łatwością poradzi sobie na gorszej jakościowo nawierzchni. Te wszystkie cechy miały zapewnić modelowi charakter globalny i możliwość produkcji we wszystkich częściach świata. Efektem prac było Renault 12, które zastąpiło w ofercie model 8. Samochód, który w tym roku kończy 50 lat był produkowany także jako Dacia 1300.
Jeszcze w 1965 roku marka Renault zaczęła prace nad nowym modelem, który miał za zadanie wypełnić lukę między Renault 8 a Renault 16. Nowy pojazd istniał wewnętrznie pod nazwą Projekt 117, a jego ostateczną formę wyznaczało sporo ważnych wytycznych. Samochód musiał być ekonomiczny, niezbyt wyrafinowany, z przestronnym wnętrzem, dużym bagażnikiem i niewielką jednostką napędową. Nieskomplikowana konstrukcja miała zapewnić łatwy montaż oraz możliwość produkcji pojazdu w różnych krajach świata. Ponadto nowe Renault powinno poradzić sobie ze słabymi jakościowo drogami Afryki Północnej, ale z drugiej strony komfort miał zaspokoić potrzeby francuskich klientów. Efekt końcowy, czyli Renault 12 zadebiutował podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 1969 roku.
Czterodrzwiowy sedan od razu znalazł się w centrum uwagi i jeszcze w tym samym roku rozpoczęto produkcję. Zgodnie z przeznaczeniem model trafił nie tylko na rynek francuski, ale także za granicę. Pierwszy rumuński wariant, czyli Dacia 1300 opuścił fabrykę pod Pitesti już w dniu 23 sierpnia 1969 roku.
W momencie premiery Renault 12 było oferowane jako czterodrzwiowy sedan w wersji L i TL z silnikiem o pojemności 1289 cm3 i mocy 40 kW. Droższy wariant TL miał dwa regulowane siedzenia z przodu zamiast kanapy, podłokietniki na drzwiach, światła w bagażniku i schowku, podgrzewane tylne okno i dodatkowe światła. Bagażnik pojazdu miał pojemność 415 litrów.
Renault 12 bardzo szybko osiągnęło sukces. Po zaledwie sześciu miesiącach francuska marka musiała zwiększyć produkcję do 700 egzemplarzy dziennie. W roku 1970 zadebiutowała wersja kombi a w roku następnym kultowy Renault 12 Gordini napędzany silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM. Samochód rozwijał prędkość 185 km/h. Oprócz Francji i Rumunii Renault 12 trafiło do produkcji w Australii, Turcji i Brazylii.
W Europie montaż modelu trwał do roku 1980. Do tego czasu powstało ponad 4 mln mln egzemplarzy 12-tki. W innych częściach świata produkcja trwała dłużej, w Turcji do roku 1999, z kolei w Rumunii Dacia 1310 w wersji kombi i sedan powstawała do 21 lipca 2004 roku. Pick-up na bazie Renault 12 przestał być produkowany 8 grudnia 2006 roku.
Źródło: Renault
Najnowsze komentarze