Renault 15 i 17 to dwa bliźniacze coupe, które zadebiutowały w 1971 roku. Pojazdy wywodzą się z rodziny R12 a ich zadaniem było konkurowanie z takimi modelami jak Ford Capri, Opel Manta i Toyota Celica. Choć na pierwszy rzut oka wyglądały podobnie, znacznie się od siebie różniły.
Zainspirowani sukcesem tzw. „pony cars” w Stanach Zjednoczonych, europejscy producenci coraz częściej wprowadzali na rynek samochody dwudrzwiowe o dynamicznym wyglądzie, ale recepta była znana już z czasów Renault Floride i Caravelle: na sprawdzoną i produkowaną na dużą skalę platformę nałożyć sportowe nadwozie.
Rosnący rynek zachęcił Renault do zaprojektowania własnego coupé, zwłaszcza, że w ofercie pojawiła się luka po wycofaniu z produkcji modelu Caravelle. Rezultat prac, jakim były dwa bliźniaki Renault 15 i Renault 17 zadebiutował na stoisku francuskiej marki podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w październiku 1971 roku.
Renault Floride – francuska elegancja z Brigitte Bardot na pokładzie
Czym różnią się Renault 15 i 17?
Mimo takiej samej sylwetki i niemal identycznych wymiarów Renault 15 i 17 różniły się od siebie w znaczący sposób. R15 ma pozbawioną ozdobników część boczną i duże okna. R17 zawdzięcza swój urok szerokiemu słupkowi C oraz obecności okien z efektownymi żaluzjami. Samochód jest pozbawiony słupka B a tylne szyby boczne można całkowicie schować w stylu klasycznych coupé z twardym dachem. Podwójne reflektory w modelu R17 zaznaczają sportowe aspiracje. Awangardowy duet przejął dużą klapę praktycznego od R4 i R16, ale zderzaki w postaci wzmocnionego gumą metalowego pierścienia są wyjątkowe.
Renault 16: policzek w twarz dla niemieckiej technologii motoryzacyjnej
Dzikie lata 70.
Ciekawym akcentem stylistycznym był deska rozdzielcza z czterema okrągłymi, zadaszonymi zegarami. Po liftingu w 1976 roku, wyjątkowej stylistyki dopełniają futurystyczne przednie fotele Alpine A310. R15 i R17 w końcu stają się stylowymi przedstawicielami dzikich lat 70., podobnie jak dzwony, podeszwy na platformie i baki.
R15 korzystał z silnika Renault 12 o pojemności 1289 cm3, który generował 60 KM mocy. R17 miał mocniejszy motor pochodzący z R16. Jednostka o pojemności 1,6-litra generowała 90 KM mocy. Napęd był przenoszony na oś przednią. Renault dodało także wersje R17 TS i Gordini, które miały podeprzeć osiągami sportowy wizerunek auta.
Jak wyglądał Renault 12 NASA w wersji elektrycznej? 100 kilometrów zasięgu
Montażem coupe Renault zajmował się zakład w Maubeuge we Francji. Do 1979 roku wyprodukowano 207.854 R15 i 92.589 R17.
Renault 15 i 17: dane i fakty
- Coupe oparte na Renault 12
- Lata produkcji: 1971-1979
- Długość: 4,26 m; Szerokość: 1,63 m; Wysokość: 1,31 m
- Silniki: czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności od 1,3 do 1,6 litra i mocy od 44 kW/60 KM do 79 kW/108 KM
- Renault 17 TS był oferowany z elektrycznie sterowaną osłoną przeciwsłoneczną
- R17 sprzedawano we Włoszech pod nazwą Renault 117
- Ilość sztuk: 207 854 Renault 15; 92 589 Renault 17.
Najnowsze komentarze