55 lat temu zadebiutował na rynku model Renault 16, który jest uznawany za pierwszego hatchbacka na świecie. Prasa motoryzacyjna wychwalała samochód pod niebiosa doceniając przestronny i praktyczny charakter wnętrza.
Zanim powstał Renault 16 projektanci dostali specyficzne wymogi od ówczesnego dyrektora Renault, Pierre’a Dreyfusa. Nowy samochód miał charakteryzować się elegancją sedana i dorównywać przestronnością pojazdom o nadwoziu kombi. Gaston Juchet, projektant Renault w okresie pomiędzy 1963 a 1975 rokiem, starał się podołać temu trudnemu zadaniu. W końcu zaproponował model z trzema bocznymi oknami, który jest uznawany za pierwszego hatchbacka klasy średniej, choć dziś raczej zaklasyfikowalibyśmy R16 do kompaktów. W roku 1964 ujawniono pierwsze zdjęcia modelu a w marcu roku następnego samochód odbył swój publiczny debiut podczas salonu samochodowego w Genewie. Renault 16 wywołało prawdziwą sensację zarówno wśród odwiedzających, jak i w prasie motoryzacyjnej.
Niemiecki magazyn Auto Motor und Sport rozpisywał się, że Renault 16 to „nowe pojęcie klasy średniej”, a gazeta „Hobby” zachwalała francuski model, jako „większy w środku niż na zewnątrz”. Mot Auto-Kritik odważył się na stwierdzenie, że to „policzek w twarz niemieckiej technologii motoryzacyjnej” i model, który wyznacza „nowy standard dla branży”. Renault 16 decyzją międzynarodowego jury zdobył nagrodę „Car of the Year 1966”
Wnętrze z mnóstwem możliwości
Nowość Renault mierzyła 4,32 m długości, 1,65 m szerokości i 1,36 m wysokości. Model miał cztery tradycyjne drzwi oraz tylną klapę. Do tego dochodził ciekawy styl nadwozia oraz wnętrze wykonane z klasą i eleganckimi detalami.
Renault 16 przekonywało możliwościami konfiguracji wnętrza. Fotele można było ułożyć w 7 różnych pozycjach zarówno do podróży, jak i odpoczynku, czy nawet drzemki. Siedzenia z tyłu były przesuwane o 15 centymetrów i w razie potrzeby wyjmowane. Ponadto francuski hatchback imponował przestrzenią ładunkową, która wynosiła od 346 do 1.200 litrów. Dla zwiększenia komfortu prowadzenia w pojeździe zamontowano środkowy podłokietnik z praktycznym schowkiem.
Renault 16 korzystało z jednostki o pojemności 1.470 cm³, która generowała 55 KM mocy. W roku 1973 na szczycie oferty stanął najlepiej wyposażony model R16 TX z silnikiem o pojemności 1.647 cm³. Moc silnika tego pojazdu wynosiła 93 KM.
Pod koniec lat 60. Francuski producent wprowadził R16 do Kanady i Stanów Zjednoczonych, gdzie również wzbudził pochlebne opinie w mediach. Amerykański magazyn „Road Test” sugerował nawet, by „umieścić wszystkich projektantów z Detroit za kierownicą tego samochodu, z nadzieją, że obudzi w nich uśpioną wyobraźnię”.
W 1972 roku z linii montażowej w Sandouville zjechał milionowy egzemplarz Renault 16. Produkcja modelu trwała jeszcze pod koniec 1975 roku, gdy na rynek wprowadzono następcę w postaci Renault 20. Montaż R16 zakończono w 1980 roku. Łącznie powstało 1.845.959 egzemplarzy ponadczasowego modelu.
Źródło: Renault
Najnowsze komentarze