Samochody klasyczne mają to do siebie, że budzą sentyment i przywołują wspomnienia z dawnych czasów, zwłaszcza jeśli ktoś jeździł danym modelem w przeszłości. Aby przypomnieć sobie młodzieńcze lata, pan Karol postanowił kupić Citroëna XM, ale los chciał, że trafił na zadbane Renault 19 Chamade z 1991 roku. To była miłość od pierwszego wejrzenia.
Zamiłowanie pana Karola do starych samochodów znad Sekwany było na tyle silne, że wybór auta francuskiej marki był po prostu oczywistością. Ze względu na dobre wspomnienia z przeszłości, początkowo zamierzał kupić Citroëna XM, ale ubiegłej zimy, kiedy siedział w restauracji i przeglądał ogłoszenia, natrafił na Renault R19 Chamade od pierwszego właściciela w Polsce. Zafascynowany wyglądem modelu, nie zastanawiał się ani chwili i pojechał obejrzeć auto. Kiedy przyjrzał się Renault 19 z bliska, zakochał się od pierwszego wejrzenia i nie było rady – od razu zdecydował się na zakup.
Poprzedni właściciel sprowadził Renault 19 z Niemiec, ale nie posiadał pełnej dokumentacji historii modelu za granicą, jedynie informacje o naprawach. Dzięki pomocy społeczności na forum Renault 19 Klub, pan Karol dowiedział się, że po przyjeździe do Polski samochód trafił do komisu a następnie do kolekcjonera klasycznych samochodów, który zajął się większością istotnych napraw takich jak konserwacja podłogi, wymiana elementów zawieszenia, czy serwis filtrów i oleju.
74 tys. km na liczniku
Obecnie Renault 19 nie wymaga większych nakładów finansowych. Kilka tysięcy kilometrów temu został wymieniony rozrząd, który mimo przebiegu auta wynoszącego zaledwie 74 tys. km nie był wymieniany od nowości. Rozrząd miał ponad 33 lata dlatego pan Karol ze względów bezpieczeństwa zdecydował się go wymienić. Pomimo drobnych rys na lakierze, samochód prezentuje się bardzo dobrze i wygląda świeżo jak na swoje lata.
Jednym z największych atutów Renault 19 jest dostępność tanich części zamiennych, które można znaleźć zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w internecie. Właściciel często korzysta także z pomocy grupy Renault 19 Klub, gdzie zawsze może znaleźć potrzebne komponenty. Komfort jazdy w tym modelu jest również godny pochwały – wygodne welurowe fotele oraz starannie dobrana kolorystyka wnętrza sprawiają, że każda podróż jest przyjemna. Dodatkowo, samochód jest wyposażony w pilota do radia umieszczonego tuż za kierownicą, co doskonale współgra z oryginalnym radiem Blaupunkt G4. Ciekawym elementem wyposażenia są również lampki umieszczone na tylnych słupkach, które zapalają się przy otwieraniu drzwi, co można było skonfigurować już na etapie zakupu auta.
Samochód, mimo niewielkiej pojemności i mocy, jest zadziwiająco dynamiczny i sprawnie radzi sobie z nierównościami na drodze. Dla niego jest to nie tylko środek transportu, ale również żywa pamiątka z przeszłości, która każdego dnia sprawia mu ogromną radość.
Renault 19 Chamade – „ale gablota”
Gama silników Renault 19 była zróżnicowana od 1.4 GTR po 1.9 GTD, ale panu Karolowi w zupełności wystarcza żwawa jednostka 1.7 TSE. Wbrew powszechnej opinii samochód jest bardzo ekonomiczny. Przy spokojnej jeździe osiąga zużycie na poziomie 6 l/100 km, ale wynik zależy od stylu jazdy i rozwijanych prędkości. W mieście R19 spalanie wzrasta do 9 l/100 km.
„Staram się trzymać Renault 19 „pod kocem” i korzystać głównie rekreacyjnie na krótkie trasy i wyjazdy na spotkania LKN – Lubelskich Klasyków Nocą, na których można zobaczyć wiele ciekawych modeli, między innymi takich jak mój. Na imprezach tego typu można spotkać się, porozmawiać z innymi pasjonatami oraz porównać różne auta. Przyjemnie jest usłyszeć hasła w stylu „ale gablota”, „to są dopiero porządne auto” czy „takiej to tylko pozazdrościć”, które wypowiadają osoby oglądające mój samochód. W niedalekiej przyszłości chciałbym doprowadzić auto do stanu idealnego i postawić je w garażu żeby cieszyło oko, ale nie ukrywam, bardzo lubię Renault 19 i czerpie wiele frajdy z jazdy” – mówi z dumą pan Karol.
Ile kosztuje nowe Renault Rafale? Wersje, wyposażenie, cena
Najnowsze komentarze