poniedziałek, 8 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Renault

Renault 4: rewolucyjna koncepcja, która okazała się wielkim sukcesem. Poznajcie protoplastę modelu Arkana

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2021-10-31
w Renault, Wiadomości
Czas czytania 9 minut
482 31
7
440
UDOSTĘPNIEŃ
1.5k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Peugeot 205 z polską ekipą w turystycznym rajdzie przez całą Europę. Karolina i Adam wkrótce zawitają do Polski

Nowy Citroën C5 X: jego siła tkwi w komforcie, designie i napędzie. „Zrobił na mnie największe wrażenie w 2022 r.”

Nowa Alfa Romeo Tonale oficjalnym samochodem Festiwalu Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi

„Stwórzcie mi przestrzeń” – tymi słowami, skierowanymi do pracowników, Pierre Dreyfus, prezes Renault w latach 1955-1975, streścił założenia projektu Renault 4. Ten nietypowy samochód zapisał się w historii motoryzacji dzięki rozwiązaniu, które dziś wydaje się banalne, ale które w tamtym czasie było rewolucyjne: tylnej klapie w nadwoziu.

W połączeniu z płaską podłogą, piąte „drzwi” umożliwiły stworzenie samochodu, który stał się niezwykle popularny. W czasach Renault 4 nowy sposób dostępu do wnętrza pojazdu pozwalał na swobodny załadunek beli słomy. Dziś w modelu Arkana klapa bagażnika ułatwia załadunek innego rodzaju przedmiotów, np. bagażu na weekendowy wyjazd czy wakacje. A jak to się wszystko zaczęło?

Porównanie wymiarów Renault w modelach 4, 16 oraz Arkana

Renault 4 Renault 16 Renault Arkana
Długość 3668 mm 4257 mm 4568 mm
Szerokość 1485 mm 1628 mm 1820 mm
Wysokość 1550 mm 1450 mm 1571 mm
Rozstaw osi 2401 mm 2650 mm 2720 mm
Bagażnik 255 L 346 L 513 L

Przełom lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych we Francji oznaczał ogromne zmiany społeczne. Ludzie zaczęli się przenosić ze wsi do miast oraz w ich pobliże. Sieć transportu miejskiego, mimo że rozbudowana, nie spełniała oczekiwań osób mieszkających dalej. Pojawiła się potrzeba posiadania wygodnego samochodu nie tylko do życia na wsi, ale także do życia w mieście. Auta, którym można by pojechać na zakupy lub po prostu do pracy. Był to również okres, w którym coraz więcej kobiet zaczęło podejmować pracę, a siła nabywcza gospodarstw domowych zaczęła rosnąć. W tym kontekście nowy model Renault, który szybko zyskał przydomek „4L”, okazał się dobrym rozwiązaniem tak dla mieszkańców miast, jak i wsi. I to zarówno w dni robocze, jak i w weekendy… a to wszystko dzięki tylnej klapie!

Jego główny konkurent, Citroën 2CV, był znacznie mniej wyrafinowany i klapy nie posiadał. A owa magiczna klapa pozwala na naprawdę dużo.

Renault 4, pierwszy samochód osobowy marki z napędem na przednią oś, został ostatecznie zaprezentowany prasie przed wystawą na Paryskim Salonie Samochodowym w 1961 roku. Równocześnie wprowadzono na rynek furgonetkę i trzy wersje sedan: R3, która w następnym roku została wycofana z katalogu, R4 i R4L (L oznacza luksus, chociaż rozumiany oczywiście jak na tamte czasy to coś innego niż dzisiaj!).

Publiczność zobaczyła Renault 4 w październiku 1961 roku na paryskim salonie samochodowym. Klienci na jego punkcie oszaleli. Renault 4 było produkowane w 28 krajach a reklamowano je w ponad 100 krajach. Produkcja tego modelu trwała aż do 1992 roku. Łącznie powstało ponad 8,1 miliona tych sympatycznych aut. Renault 4 zyskało mnóstwo zabawnych przezwisk:

  • we Włoszech był sprzedawany pod nazwą „Frog”.
  • w Hiszpanii nosił przydomek „Cuatro Latas” (cztery pudełka).
  • w byłej Jugosławii nazywano go „Katcra” (Katarzyna).
  • w Tunezji, nazywano go „R4 Monastir”.
  • w Rodezji Południowej (Zimbabwe) nosił przydomek „Noddy Car”.
  • w Argentynie zyskał przydomek „El Correcaminos” (biegnący po ścieżkach).
  • w Finlandii stał się „Tiparellu” (kropla).

Produkowano go w wielu krajach w tym … na Magadaskarze i w Kolumbii. Produkcję rozpoczęto nawet na Sri Lance, Filipinach i w Australii.

Zobacz test: nowy Renault Arkana: większy, ładniejszy i bardziej komfortowy brat modelu Kadjar

Hugues, dyrektor Renault Classic: Tylna klapa zrewolucjonizowała samochód, sprawiła, że jego wnętrze zyskało bardzo duże możliwości aranżacji.

Drzwi do wolności

Dzięki tylnej klapie Renault 4 szybko stało się prawdziwym fenomenem społecznym. Inicjator projektu, Pierre Dreyfus, prezes Renault w latach 1955-1975, postawił przed swoimi współpracownikami zadanie stworzenia przestronnego samochodu, który byłby jak dżinsy, czyli takiego, który spodoba się każdemu, spełni oczekiwania wszystkich grup wiekowych i wszystkich klas społecznych na całym świecie.

Ponad 8 milionów egzemplarzy sprzedanych w ponad 100 krajach przez ponad 30 lat jasno dowodzą, że to wyzwanie zakończyło się sukcesem. Dzięki Renault 4 i jego tylnej klapie stworzyliśmy nową koncepcję samochodu, stworzyliśmy nowy standard motoryzacyjny – dodaje Hugues. – To genialny wynalazek, który sprawia, że samochód jest zarówno kompaktowym samochodem, jak i kombi, a nawet pojazdem użytkowym.

Zobacz także: Nowe Renault 4L na wizualizacji. Samochód zastąpi Twingo w 2025 roku

Tylna klapa dawała użytkownikom prosty i wygodny dostęp do przestrzeni wewnętrznej, umożliwiając załadunek i transport beli słomy lub sprzętu kempingowego, w zależności od stylu życia, jaki prowadzili.

Bardzo duże możliwości wykorzystania wnętrza, właśnie dzięki piątym drzwiom, dały również inżynierom i projektantom możliwość stworzenia pierwszych prawdziwych „samochodów zapewniających pełnię życia”. Tylne drzwi pozwalają inżynierom zrezygnować z bardzo klasycznej 3-bryłowej sylwetki: maska przednia – przedział pasażerski – bagażnik – wyjaśnia Hugues. – Dzięki tylnej klapie mamy znacznie większą swobodę w projektowaniu. Rzeczywiście to właśnie nadwozie typu hatchback, z tylną klapą, umożliwiło później stworzenie nowych typów pojazdów, takich jak samochody jednobryłowe czy SUV-y.

Renault 16, czyli duże R4

W obliczu sukcesu Renault 4, który był owocem tego innowacyjnego rozwiązania, Renault odważyło się zastosować je w bardziej klasycznym segmencie: rodzinnego samochodu, w którym elementem niepodlegającym dyskusjom był zawsze tradycyjny bagażnik. To spowodowało, że wprowadzony na rynek w 1965 roku model Renault 16 stał się pionierem bezprecedensowej rewolucji związanej z „demokratyzacją” nowego standardu w bardziej ekskluzywnym wydaniu. Jeśli się nad tym głębiej zastanowić, to Renault 16 może być postrzegane jako duże Renault 4. Ma też wszystkie cechy tego ostatniego: dwubryłowe nadwozie z tylną klapą i składaną kanapą z tyłu.

Dzięki Renault 16 pokazaliśmy, że możliwe jest zastosowanie nadwozia typu hatchback w większej liczbie pojazdów rodzinnych, nawet tych z najwyższej półki – tłumaczy Hugues, dyrektor Renault Classic

Tak naprawdę tylna klapa ma zastosowanie we wszystkich modelach samochodów, zarówno w większych samochodach, jak i samochodach miejskich. Następnie Renault zaczęło rozwijać szeroką gamę modeli hatchback, takich jak R20 i R30, Fuego, R25, R11 itd. Hatchback miał nawet swój moment chwały podczas Rajdu Paryż-Dakar w 1982 roku po zwycięstwie braci Marreau za kierownicą Renault 20.

Tylna klapa w modelu Arkana? Przecież to oczywiste!

Dziś w gamie Renault najpiękniejszym ambasadorem hatchbacka jest model Arkana. Tylna klapa była oczywistym wyborem w tym samochodzie, stanowiącym umiejętne połączenie SUV-a i hatchbacka – wyjaśnia Hugues. – Jest to idealne rozwiązanie dla projektanta, który może wykreować elegancką linię nadwozia, a jednocześnie zapewnić klientowi niezbędny aspekt praktyczny – dopowiada.

Dzięki klapie tylnej Arkana jest bardziej przestronna, a dostęp do wnętrza jest łatwiejszy. Uzyskano też większą pojemność ładunkową w porównaniu ze zwykłym bagażnikiem. Zasadniczo jest to idealny samochód, do którego można łatwo zapakować torbę z kijami do golfa. I nawet położyć ją obok beli słomy… jeśli tylko zechcemy.

Arkana to najnowsza odsłona Renault, z pięknymi liniami nadwozia SUVa coupé. Jest bardzo często porównywana z takimi samochodami jak BMW x6 oraz Mercedes GLE Coupé.  I rzeczywiście, coś w tym jest.

Zdarzyła mam się nawet taka historia, że testując Arkanę spotkaliśmy właścicielkę X6 na stacji benzynowej. Zapytała o samochód i była bardzo zaskoczona, gdy dowiedziała się, że produkuje go Renault. Za Arkaną stoi jednak nie tylko design i marketing ale również historia i wiele modeli, które doprowadziły do wyprodukowania właśnie takiego modelu. A wszystko zaczęło się od niepozornego modelu R4.

Gdy czwórka była dopiero przedmiotem prac na stole kreślarskie, wiele osób powątpiewało w jej sukces. Pierre Dreyfus okazał się jednak wizjonerem, który trafnie ocenił potencjał rynkowy.

 

Informacja prasowa: Renault Polska

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.7 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 202530ArkanaFuegoR11R16R4Renault
Udostepnij176Tweet110Udostepnij31
Poprzedni

Citroën 2CV UMAP: piękne coupé na sprzedaż. Cena zaskakuje

Następny

Odbłotniki. Pomysł na walkę z wodą i błotem chlapiącym na przechodniów

Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Następny

Odbłotniki. Pomysł na walkę z wodą i błotem chlapiącym na przechodniów

Renault Laguna

Używana Renault Laguna Concorde V6 - ”Im starsze Renault tym wygodniejsze”

Czarodziej świateł. Uratował Paryż przed bombardowaniem, wykonał logo Citroena na wieży Eiffla!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
7 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Daniel - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Anonimowo - Stellantis trzecim najbardziej dochodowym producentem świata. Lepszy niż Toyota, Volkswagen i Hyundai
  • Zbyslav - Nowy Citroën C5 X: jego siła tkwi w komforcie, designie i napędzie. „Zrobił na mnie największe wrażenie w 2022 r.”
  • Anonimowo - Holding 1 zamierza kupić Renault Retail Group Warszawa
  • Tom - Dacia pozostanie przystępna cenowo. Tylko LPG i hybrydy, nie będzie żadnej elektryfikacji gamy
  • Tomasz O - Nowa Alfa Romeo Tonale oficjalnym samochodem Festiwalu Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi
  • Przemek - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Andrzej - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Andrzej - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Leszek - Citroën C6 to samochód dla ludzi niezwykłych. Wywiad z Tomkiem Nowakiem


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Peugeot 205 z polską ekipą w turystycznym rajdzie przez całą Europę. Karolina i Adam wkrótce zawitają do Polski
  • Nowy Citroën C5 X: jego siła tkwi w komforcie, designie i napędzie. „Zrobił na mnie największe wrażenie w 2022 r.”
  • Nowa Alfa Romeo Tonale oficjalnym samochodem Festiwalu Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi
  • Dacia Sandero i Jogger z sukcesami w Irlandii
  • DS 4 wygrywa z Audi A3 w teście Auto Express
  • Uruchamianie używanego samochodu po wieloletnim postoju
  • Używana Dacia z salonu z gwarancją do 3 lat. Ceny już od 15 tysięcy zł
  • DS 7 Crossback z benzynowym silnikiem 180 KM w podróży do Włoch. Ile spalił ten luksusowy SUV?
  • Holding 1 zamierza kupić Renault Retail Group Warszawa
  • Nowe modele Renault z Rescue Code. Karta ratownicza fabrycznie


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
7
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.