Od początku istnienia motoryzacji, producenci walczyli o palmę pierwszeństwa w kwestii prędkości. Prawdziwym królem był model Renault 40CV, który bił rekord za rekordem. Samochód w latach 20. potrafił rozpędzić się do blisko 200 km/h!
Pomiędzy pierwszą a drugą wojną światową, właściwie każdy szanujący się producent samochodów musiał choćby spróbować ustanowić własny rekord i nie inaczej było z Renault. Francuska marka w roku 1925 postawiła na tor Linas-Montlhéry swój flagowy model 40CV. Napęd pojazdu pochodził od ogromnego 6-cylindrowego silnika o pojemności 9 litrów.
Inżynierowie Plessier i Gartfield ustanowili nowy rekord okrążenia uzyskując średnią prędkość 178,475 km/h, a następnie pobili 24-godzinny rekord osiągając 141.03 km/h. Różnica prędkości wynika w dużej mierze z wielu przystanków wymaganych tankowania i zmian opon.
Nadwozie Renault 40 CV miało opływowe kształty, a francuski producent próbował jeszcze bardziej usprawnić pojazd. 40CV był pierwszym Renault, wyposażonym w otwartą kratkę chłodnicy. Dzięki jednomiejscowej karoserii i chłodnicy zamontowanej za silnikiem, nowy samochód potrafił rozpędzić się do prawie 200 km/h. Włożono wiele wysiłku w usprawnienie procesu tankowania, ogromny zbiornika paliwa napełniano w niecałą minutę.
Zmiany w pojeździe przyczyniły się do kolejnych wyników. W lutym 1926 roku Renault 40CV pobił kilka nowych rekordów. 9 i 10 lipca Gartfield, Plessier i Guillon, którzy zajmowali kolejno miejsce za kierownicą, ustanowili nowy rekord 24-godzinny uzyskując średnią prędkość 173.649 km/h.
Renault opublikowało film, który ukazuje sportowy dorobek francuskiej marki od samych początków istnienia producenta w porządku chronologicznym. Oprócz 40CV zobaczymy także m.in. Renault Nevasport, Renault 8 Gordini, Renault 20 Dakar, Renault 5 Maxi Turbo, Renault 21 4×4 i Clio Cup.
https://www.youtube.com/watch?v=AVOfmpgewNw
Źródło: Renault Sport
Najnowsze komentarze