Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Renault 5 Alpine – ostre zęby francuskiego hot-hatcha. „Elastyczny, łatwy, drapieżny”

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-10-02
w Wiadomości, Renault
Czas czytania 4 minut
668
A A
4
renault 5 alpine Wiadomości

Lata 70. to czas, kiedy małe samochody zaczęły zyskiwać sportowy charakter. Włosi mieli swoje Abarthy, Niemcy – Golfa GTI, a Francuzi? Oni wymyślili Renault 5 Alpine – auto, które w reklamach opisywano z rozbrajającą szczerością: „Renault 5 Alpine jest potulna i łatwa w prowadzeniu. Ale potrafi, gdy trzeba, pokazać zęby. Nie drażnijcie jej.” To właściwie mówiło wszystko. Ten samochód miał podwójną osobowość: sympatyczna „piątka”, którą można było pojechać po bułki do piekarni, i jednocześnie drapieżny hot-hatch, który na krętej górskiej trasie potrafił zawstydzić większe sportowe auta.

Renault 5 Alpine reklamowano jako samochód, który potrafi być „elastyczny, łatwy i drapieżny”, ale w rękach kierowcy o sportowej żyłce pokazywał pazur. Wyobraźcie sobie tę scenę: w poniedziałek rano spokojnie odwozicie dzieci do szkoły, w środę parkujecie pod biurem w centrum miasta, a w sobotę – na serpentynach w Alpach – gonicie kierowcę sportowego coupe, który przeciera oczy ze zdumienia, że gubi tempo za… małą „piątką”. Silnik o pojemności 1397 cm³ rozwijał 94 KM przy 6400 obr./min. Samochód osiągał prędkość maksymalną 180 km/h, przyspieszał do 400 metrów w 17 sekund, a 1 kilometr pokonywał w 32 sekundy.

Peugeot 408 – reklama

Do tego dochodziła 5-biegowa skrzynia – coś, co w małych autach tamtej epoki było rzadkością. Na papierze wyglądało to dobrze, w praktyce dawało ogromną frajdę z jazdy. Producent pisał wręcz, że z dobrym kierowcą i na krętej trasie Alpine „daje sporo do myślenia każdej sportowej maszynie – nawet tym dużym”. Renault 5 Alpine nie było tylko „zwykłą piątką” z mocniejszym silnikiem. Producent podkreślał, że zastosowano w nim grube drążki skrętne dla lepszej stabilności, idealny rozkład masy i szerokie jak na owe czasy opony.

Dodajmy do tego sportowe przełożenie kierownicy i klasyczny dla Renault napęd na przednie koła, który sprawiał, że samochód kleił się do asfaltu „jak pijawka„. W reklamie mówiono o „entuzjastycznej przyczepności” – i to rzeczywiście oddawało charakter auta.

Wnętrze również miało sportowy klimat. Zamiast zwykłych siedzeń pojawiły się kubełkowe fotele, które mocno trzymały kierowcę i pasażera. Zegary podkreślały sportowy charakter, a przedni spoiler ze światłami przeciwmgielnymi i specjalne sportowe felgi dodawały agresywności. Tylna szyba miała wycieraczkę – niby detal, ale w tamtych latach to była rzecz, która naprawdę imponowała. Producent pomyślał nawet o kierowcach, którzy lubią technikę jazdy z międzygazem, montując pedały tak, aby łatwiej wykonywać manewr heel-and-toe. To były szczegóły, które tworzyły atmosferę samochodu sportowego, a jednocześnie zachowywały praktyczność niewielkiej „piątki”.

Warto przeczytać!

Renault R5
London Images
16th December 2024
Images Copyright Malcolm Griffiths
M:07768 230706
E:malcy1970@me.com
I:@malcy1970

Renault negocjuje z chińskim dostawcą nową technologię silników elektrycznych bez metali ziem rzadkich

2025-11-11
renault master Wiadomości

Nowy Renault Master ponownie bezkonkurencyjny – „Best Large Van 2026” według Parkers

2025-11-10

Citroën SM to samochód z epoki, w której ludzie wierzyli że wszystko jest możliwe

2025-11-10

250 dziennikarzy z całej Europy obejrzało nowe Renault Twingo. Zielona ikona wraca na scenę!

2025-11-10

Najciekawsze było jednak to, że Alpine w reklamie nigdy nie zapominała, kim jest. Renault podkreślało: „La 5 Alpine è soprattutto una Renault 5. Compatta, confortevole e sicura come la cittadina del mondo può esserlo.” – czyli: 5 Alpine to przede wszystkim Renault 5. Kompaktowa, komfortowa i bezpieczna – tak jak przystało na światowego mieszczucha. To było przypomnienie, że sportowa dusza nie odbierała jej codziennych zalet.

I faktycznie, w latach 70. Alpine potrafiła pogonić większe samochody, sprawiając kierowcy radość nie do opisania. Dziś, kiedy patrzymy na te materiały reklamowe, trudno się nie uśmiechnąć. Trochę przesady, trochę poetyki, ale przede wszystkim – ogromny entuzjazm. Renault 5 Alpine nie była maszyną do bicia rekordów. Była autem dla ludzi, którzy chcieli łączyć codzienną praktyczność z weekendowym szaleństwem.

Mała, sympatyczna, ale gdy trzeba – naprawdę groźna.


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

renault 5 alpine Wiadomości
3 2 głosy
Ocena artykułu
Tagi: zabytkoweR5Renault
Udostepnij236Tweet148Udostepnij41
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • hdi 2 scaled Wiadomości

    2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    15103 udostępnienia
    Udostepnij 6041 Tweet 3776
  • Silnik PureTech 1.2 – różnice między wersjami 6.2 a 6.3. Co zmieniło się w nowszej generacji?

    2354 udostępnienia
    Udostepnij 942 Tweet 589
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    6435 udostępnienia
    Udostepnij 2574 Tweet 1609
  • Nowa Dacia C-Neo: kompakt, który może wstrząsnąć segmentem C za bardzo niską cenę

    4439 udostępnienia
    Udostepnij 1776 Tweet 1110

Testy samochodów

10. Renault Clio IV Grandtour Wiadomości
Testy

Test: Renault Clio IV – pierwsza jazda miejskim samochodem. Benzyna 0.9 TCe, diesel 1.5 dCi – porównanie. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2012-10-26
IMG 9534 Wiadomości
Testy

Test: Dacia Logan MCV 1.0 SCe 73 KM – tanie kombi. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2021-07-12
13. Nowy Peugeot 308 w teście Francuskie.pl Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 1.6 THP 156 KM – dyskretny urok eleganckiego kompaktu. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-01-14
renault kadjar 1 3 tce 140 automat 101 Wiadomości
Testy

Test: Nowy Renault Kadjar 1.3 TCe 140 KM z automatem i dwa tygodnie w gorącym mieście. SUV po francusku. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2020-12-09
peugeot 508 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 508 – 2.0 BlueHDi 180 KM EAT8. Pierwsze wrażenia z jazdy. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2019-02-28

Najnowsze komentarze

  • Vvvv - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Arczi_NH - Ile samochodów wyprodukowała Dacia w październiku 2025 roku w Rumunii?
  • Gundaz - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Inny Anonimowy - RAM Rampage: amerykański duch, brazylijska energia, europejski debiut
  • Robert - Używana Dacia Lodgy – niezbyt urodziwa, szalenie praktyczna i tania
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia

Zobacz też

Citroën prezentuje Ami Lifestyle Collection

Jesienna promocja w salonach Citroëna. Części i akcesoria taniej, bilans zimowy auta 119 zł brutto

Kolejna nagroda dla Citroëna C6

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
4
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz