Okładka aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT prezentuje się dużo ciekawiej dla miłośnika motoryzacji francuskiej, aniżeli okładka tygodnika MOTOR z bieżącego tygodnia. Tu mamy Peugeota 2008 i Renault Captura w pierwszych generacjach obu aut, mamy DS 4, pojawił się też Renault Arkana w zapowiedzi testu porównawczego z Audi Q3 Sportback i BMW X2. Może być ciekawie!
AUTO ŚWIAT nr 28 (1303) z 12.VII.2021
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 3,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,8 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: DS Automobiles, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: DS 4, DS 4 Cross, 2008, Arkana, Captur
Już jesienią do salonów sprzedaży trafi DS 4 oraz jego odmiana DS 4 Cross, a samochód ten AUTO ŚWIAT przedstawia na stronach 8-9. My zaprezentowaliśmy go w środę. Auto będzie w Polsce dostępne od 114.900 zł. I nie ma co rozpaczać, że są rzekomo słabe silniki, czy że jest drogo, albo śmiać się, że wcale nie jest to konkurent dla Audi A3. Jest, przynajmniej w części. W Audi A3 bazowy silnik ma tylko 110 KM, a mocniejszy 150 KM. Jedynie wersje Quattro mają 190 KM i napęd na cztery koła. Poza tym naprawdę nie każdy chce jeździć Audi, których na polskich drogach jest zatrzęsienie, a nowy model tylko nieznacznie różni się od starego. Są ludzie, którzy chcą się wyróżnić, i to do nich adresowane jest DS 4. A jest to ciekawy samochód, pełen smaczków stylistycznych i całkiem przyjemnie wyposażony. Poza tym francuski samochód jest większy od niemieckiego, zwłaszcza na długość. Nawet AUTO ŚWIAT docenia stylistykę, szczególnie wnętrza, wysoką jakość materiałów wykończeniowych. DS 4 ma standardowo montowaną skrzynię automatyczną.
Zapowiadane na okładce starcie Audi Q3 Sportback, BMW X2 i Renault Arkany znajdziecie na stronach 18-23. No i wychodzi na to, że Arkanę naprawdę warto kupić. Porównano wersje napędzane silnikami benzynowymi o mocach z przedziału 136-150 KM. Najmocniejszą jednostkę miało Audi, najsłabszą BMW. Najwięcej spaliło Audi, BMW i Renault są na tym samym poziomie. W porównanych wersjach Arkana wychodzi o kilkadziesiąt złotych taniej, a wyposażeniem seryjnym wręcz bije niemieckich rywali na głowę. Tym bardziej dziwi mnie, że Renault straciło tu punkty, zwłaszcza za wyposażenie z zakresu komfortu, ale częściowo też za to dotyczące bezpieczeństwa (względem Audi).
Okazuje się jednak, że Arkana ma wiele zalet. Jest samochodem najdłuższym, najwyższym i o największym rozstawie osi w porównaniu. Ale też najwęższym. Doszukano się jakichś poskrzypywań i trzasków, nie spodobało się też rozwijanie mocy przez francuskie auto. Przyczyn AUTO ŚWIAT upatruje w ospałej skrzyni biegów. Układ kierowniczy uznano za niekomunikatywny, a zawieszenie za sprężyste, bez komfortu i dynamiki prowadzenia.
Mimo wszystko doszło do sytuacji niecodziennej – wszystkie trzy samochody uzbierały taką samą liczbę punktów – po 451. Mamy więc pełny remis, co doskonale świadczy o Renault, nawet jeśli sporo tych oczek przyszło z kategorii „cena po doposażeniu”. Za to – jak wspominałem – punktacja za wyposażenie jest dość niezrozumiała.
Zadebiutowały w tym samym roku, w tym samym roku doczekały się następców, mają podobne gamy silnikowe i ceny na rynku wtórnym. Ale stylistycznie są od siebie bardzo odległe, choć każdy jest na swój sposób atrakcyjny. Renault Captur i Peugeot 2008 – dwa miejskie SUV-y zostały porównane w dziale Auta Używane na stronach 46-49. AUTO ŚWIAT uważa, że Captur jest atrakcyjniejszy z zewnątrz, za to Peugeot oferuje wyraźnie lepsze materiały wykończeniowe. Za to Renault oferuje więcej przestrzeni i funkcjonalnych rozwiązań, a także lepszy komfort zawieszenia.
AUTO ŚWIAT sugeruje kontrolę stanu paska w 2008-kach z silnikami 1.2, ale poza tym nie dostrzega większych bolączek Peugeota. W Renault mogą się pojawiać drobne usterki, szczególnie w zawieszeniu, ale to też w żadnym razie tego auta nie dyskwalifikuje. Oba auta okazują się całkiem przyjazne w użytkowaniu, nie generują kosztów, a mogą nawet stanowić formę samochodu rodzinnego. W przypadku Captura dowiedliśmy tego w teście na dość długim dystansie po Bałkanach.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT..
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze