Jedno jedyne maleńkie zdjęcie Peugeota 508 RXH reprezentuje całą francuską motoryzację na okładce aktualnego numeru tygodnika AUTO ŚWIAT. Przyznacie, że to niewiele. Może wewnątrz będzie coś więcej? U nas każdego dnia pojawiają się informacje, po kilka, a czasem po kilkanaście artykułów. Czy AUTO ŚWIAT nie mógłby być bardziej pluralistyczny?
AUTO ŚWIAT nr 10 (1328) z 14.III.2022
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 3,99 zł
Koszt 1 strony: 6,65 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Deutsch-Bonnet, Matra, Peugeot, Renault, Talbot, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 670, Bagheera, Djet V, Djet VS, Rancho, 508, 8, Austral, Avantime, Captur, Espace, Kadjar, Megane, Megane E-Tech Electric, Combo-e
Na stronach 8-9 AUTO ŚWIAT zaprezentował Renault Australa. To najnowszy SUV francuskiej marki zaprezentowany w tegoroczny Dzień Kobiet. Ma dość zachowawczą stylistykę, ale dzięki temu może przyciągnąć do Renault szeroką falę klientów. Austral, to następca Kadjara, SUV-a udanego, ale na pewno nie bestsellera. W moim niedużym mieście jeździ kilka, a może nawet kilkanaście Kadjarów, choć miasto leży w regionie, w którym mocno ceni się wieloletnie konstrukcje VAG-a. Wspomnianego w teście Captura też się u mnie spotyka dość często, acz w zdecydowanej większości są to samochody pierwszej generacji. Austral może mieć naprawdę bogate wyposażenie – z HUD-em na szybie, z najnowszą generacją układu 4Control i przeszło 30 systemami wspomagania kierowcy. W zależności od wersji pojawią się też matrycowe LED-y, a producent obiecuje znaczącą poprawę materiałów i wykończenia. Nie zapowiada natomiast silników wysokoprężnych. Benzyniaki i hybrydy, ale HEV, nie plug-in – oto kierunek, w którym Renault poszło w kwestii jednostek napędowych. Cóż – plug-iny są po prostu za drogie i wydaje się, że na przynajmniej niektórych rynkach nie trafiają w gusta klientów. Generalnie jednak AUTO ŚWIAT bardzo pochlebnie wypowiada się o tym modelu. Czekamy więc na pierwsze testy, bo coś mi mówi, że Austral. i tak będzie w nich w motogazetkach przegrywał z niemiecką i koreańską konkurencją…
O pięciogwiazdkowym wyniku w testach zderzeniowych EuroNCAP uzyskanym przez Renault Megane E-Tech Electric AUTO ŚWIAT wspomina na stronie 15.
Dwanaście stron dalej znajdziecie test elektrycznego dostawczaka z gamy Opla – Combo-e Cargo XL. Na jednym pełnym ładowaniu zasięg wynosi aż 275 km. „Aż”, bo mowa o samochodzie przeznaczonym do lokalnych dostaw, a nie przewozu towarów na drugi koniec Polski. Taki samochód może wjechać do stref czystego transportu, porusza się niemal bezszelestnie, nie emituje spalin podczas jazdy – dostawcza idealny na przykład do sklepów i lokali położonych w strefach zabytkowej zabudowy. Może przewieźć do 600 kg ładunku o kubaturze 3 m³. Silnik dysponuje mocą 136 KM i momentem obrotowym o wartości 260 Nm, co zapewnia sporą dynamikę. Auto jest drogie, ale można liczyć na imponującą dopłatę dla elektrycznych aut użytkowych, co czyni zakup opłacalnym. AUTO ŚWIAT ocenił ten samochód na 4-.
Dysponując kwotą 30-50 tys. zł można się pokusić o zakup używanego auta hybrydowego. AUTO ŚWIAT na stronach 50-51 przedstawia pięć propozycji, w tym cenioną na rynku wtórnym wersję Peugeota 508 – RXH. Łączy zalety diesla i niewielkiego silnika elektrycznego, jest w stanie przejechać na prądzie tylko kilka km, ale jest przestronnym, świetnie wyglądającym samochodem oferującym napęd na cztery koła. Moc systemowa, to 200 KM, wyposażenie – bogate, a problematyczność – praktycznie żadna. Analogiczny napęd oferowany był też w Citroënie DS5 HYbrid4, ale o tym AUTO ŚWIAT już nie wspomina.
Renault Megane Classic, czyli sedana dostępnego w pierwszej wersji francuskiego kompaktu, przypomniano w dziale Z naszego archiwum na stronie 56.
Strona następna przynosi z kolei prezentację marki Matra. Początkowo produkowano tylko auta usportowione (Djet V, Djet VS) stosując silniki z Renault 8, w II połowie lat 60. XX wieku pokazano Matrę M 530, a sześć lat później Bagheerę, a w 1977 roku terenówkę Rancho. Trzy lata później pojawiła się Murena. Potem na zlecenie Renault pojawił się Espace I generacji, a na koniec jeszcze Avantime. W tekście wspomniano również marki Talbot oraz Deutsch-Bonnet.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w dziewiątym tegorocznym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze