Bezstopniowa skrzynia X-Tronic CVT, jaką można zamówić w Nowym Koleosie, zbiera mnóstwo pochwał. To prawda – miałem okazję jeździć taką wersją dużego SUV-a Renault i rzeczywiście ta przekładnia spisuje się bardzo dobrze. Teraz podobna skrzynia trafia do mniejszego brata, Renault Captura. Niestety – na razie tylko na rynkach południowoamerykańskich.
Skrzynia X-Tronic CVT jest powszechnie stosowana przez Alians Renault Nissan na całym świecie. Do tej pory jednak w samochodach Renault była niemal niespotykana. Teraz się to zaczyna zmieniać. Mamy ja już w Koleosie, który zaraz oficjalnie trafi na polski rynek, mają ją klienci w Ameryce Łacińskiej w najnowszej wersji Captura. Miejski SUV otrzymał taką przekładnię do silnika 1.6 SCe.
Podobnie, jak w Koleosie, w Kapturze skrzynia X-Tronic CVT również ma wirtualne biegi, tyle, że jest ich sześć. Podzespół i tu pracuje cicho i płynnie, a do tego przyczynia się do niedużego zużycia paliwa. Zanim Captura w tej wersji skierowano do seryjnej produkcji w ramach testów pokonano taką konfiguracją ponad 1,5 miliona kilometrów.
Jak wspomniałem, skrzynia X-Tronic CVT ma wirtualne biegi. Można je sekwencyjnie zmieniać ręcznie wybierając odpowiedni tryb pracy przekładni. Przydać się to może np. podczas wyprzedzania, kiedy oddanie władzy automatyce nie zawsze jest dobrym pomysłem. Jednocześnie jazda w trybie automatycznym jest na tyle ciekawa, że sprawia wrażenie jazdy np. tramwajem. Zasadniczo przekładnie bezstopniowe pracują ciągle, jak silnik elektryczny.
W skrzyni X-Tronic CVT uzyskano niższe o 30% tarcie wewnętrzne i niższą masę, co przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa. Skrzynia jest produkowana przez Jatco – spółkę zależną od Aliansu Renault Nissan. Taka przekładnia trafia do wielu modeli oferowanych przez Alians na całym świecie. Od niedawna oferowana w Capturze w Ameryce Łacińskiej stanowi dziś 60% zamawianych egzemplarzy tego modelu!
Renault Captur jest objęty w Brazylii trzyletnią gwarancją mechaniczną ograniczona przebiegiem 100.000 km. Jeśli jednak klient kupuje samochód na kredyt zaciągnięty w banku Renault, to gwarancja jest wydłużona do pięciu lat! Praktycznie normą w tym kraju są plany serwisowe. Nie inaczej jest i w Renault – Captur powinien mieć wykonany przegląd co 10.000 km lub raz w roku. Często koszty tych przeglądów są rozsądnie skalkulowane i nierzadko też można je skredytować. Co więcej – ich ceny są z góry ustalone.
Klienci Renault mogą też liczyć na 24-godzinny assistance. Taka pomoc pozwala bądź na uruchomienie samochodu na miejscu, bądź na odholowanie go do najbliższego dealera i zapewnienie pasażerom alternatywnego środka transportu. W przypadku samochodów osobowych taka usługa jest oferowana bezpłatnie przez dwa lata od zakupu nowego auta. W odniesieniu do aut użytkowych bezpłatne assistance przysługuje przez rok od zakupu. Potem można je oczywiście za opłata przedłużyć.
Captur ze skrzynią X-Tronic CVT cieszy się w Brazylii dużym zainteresowaniem. Jak wspomniałem, wybiera go aktualnie 60% klientów. Z kolei na dwukolorowe nadwozie decyduje się aż 85% wszystkich kupujących nowego Captura!
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze