Renault zostało partnerem projektu badawczego „ELAB – Miasto Czystego Transportu”, w ramach którego porównane zostaną całkowite koszty posiadania (TCO) samochodów elektrycznych i odpowiadających im spalinowych w rzeczywistych warunkach użytkowania. Na potrzeby testów Renault dostarczy trzy samochody elektryczne (Renault ZOE, Kangoo Z.E. i Master Z.E.) oraz trzy z napędem spalinowym (Renault Clio, Kangoo Express Maxi i Master), a także przeszkoli kierowców testowych i udzieli wsparcia merytorycznego przy realizacji projektu. Projekt jest realizowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) z udziałem dwunastu partnerów.
5 października br. ruszył realizowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych projekt „ELAB – Miasto Czystego Transportu”, którego głównym celem jest porównanie TCO (całkowitych kosztów posiadania) samochodów elektrycznych i spalinowych Renault w rzeczywistych warunkach użytkowania. W badaniu zostaną uwzględnione korzyści wynikające z programów dofinansowania uruchomionych przez Narodowy Fundusz Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Jako partner strategiczny projektu Renault użyczy do testów trzy pary modeli zbliżonych do siebie parametrami technicznymi i bryłą w celu porównania samochodów z napędem elektrycznym i konwencjonalnym.
Każda z par reprezentuje inny segment pojazdów:
- miejskie samochody osobowe – Renault ZOE oraz Renault Clio
- van – Renault Kangoo Z.E. oraz Renault Kangoo Express
- samochód dostawczy – Renault Master Z.E. oraz Renault Master
Renault nie tylko przekaże pojazdy, lecz także przeszkoli kierowców z ich obsługi i na każdym etapie testowania będzie udzielał wsparcia merytorycznego przy realizacji projektu. Za dostarczenie samochodów i obsługę projektu od strony technicznej odpowiada firma Jaszpol, autoryzowany koncesjoner Renault w Łodzi.
Testy potrwają 15 tygodni. Auta Renault będą eksploatowane w rejonie Łodzi w rzeczywistych warunkach użytkowania. Oprócz badania TCO celem projektu będzie ustalenie wpływu testowanych pojazdów na środowisko oraz sposobów najbardziej efektywnego wdrażania samochodów elektrycznych i infrastruktury ładowania do flot firmowych i samorządowych. Przetestowane zostaną również punkty ładowania zintegrowane z oświetleniem ulicznym.
Chcemy, aby transport stawał się coraz bardziej przyjazny dla ludzi oraz środowiska naturalnego, dlatego rozwój elektromobilności to jeden z priorytetów Grupy Renault, która od 2010 r. jest europejskim pionierem i liderem w tej dziedzinie. Mamy nadzieję, że projekt „ELAB – Miasto Czystego Transportu” przyczyni się do poszerzenia wiedzy na temat elektrycznego transportu. Dysponujemy obecnie najszerszą gamą pojazdów w 100% elektrycznych, dlatego do testów mogliśmy zaoferować zarówno samochód miejski Renault ZOE o zasięgu do 395 km, jak i funkcjonalną furgonetkę Kangoo Z.E. oraz duży furgon Master Z.E. – mówi Andrzej Gemra, Ekspert ds. Public Affaires & Promocji Elektromobilności w Renault.
W projekt oprócz Renault zaangażowanych jest wielu partnerów. Miasto Łódź będzie gospodarzem badania. Oficjalnym partnerem technologicznym została firma Webfleet Solutions. Infrastrukturę ładowania na potrzeby uzupełniania energii w akumulatorach uczestniczących w projekcie samochodów elektrycznych dostarcza EVBox. Projekt pozwoli również na przetestowanie dostarczonych przez EV Charge ładowarek zintegrowanych z oświetleniem ulicznym. Za wsparcie merytoryczne i analityczne badania „ELAB – Miasto Czystego Transportu” odpowiada firma ARVAL. Samochody będą testowane w realnych warunkach użytkowania przez firmy DHL, H&M, IKEA, Rhenus Delivery Services oraz Veolia, W projekcie „ELAB” uczestniczy również Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi, a Urząd Miasta Łódź wprowadzi testowane samochody osobowe do floty Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa.
Rezultaty projektu „ELAB – Miasto Czystego Transportu” zostaną ujęte w raporcie PSPA i zaprezentowane w I kwartale 2021 r.
Najnowsze komentarze